Pievienot darbus Atzīmētie0
Darbs ir veiksmīgi atzīmēts!

Atzīmētie darbi

Skatītie0

Skatītie darbi

Grozs0
Darbs ir sekmīgi pievienots grozam!

Grozs

Reģistrēties

interneta bibliotēka
Atlants.lv bibliotēka

Izdevīgi: šodien akcijas cena!

Parastā cena:
4,99
Ietaupījums:
0,65 (13%)
Cena ar atlaidi*:
4,34
Pirkt
Identifikators:233091
Vērtējums:
Publicēts: 01.10.2013.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: 48 vienības
Atsauces: Ir
SatursAizvērt
Nr. Sadaļas nosaukums  Lpp.
  IEVADS    4
1.  VEGĀNISMA JĒDZIENS UN BŪTĪBA    5
1.1.  Vegānisma ētiskie un ekoloģiskie aspekti    5
1.2.  Veselīga uztura pamati un vegānisms    6
1.2.1.  Gaļas produkti    9
1.2.2.  Piena produkti    10
1.2.3.  Olas    10
1.2.4.  Zivis    11
2.  VEGĀNU ĒDIENKARTE UN TĀS IETEKME UZ ORGANISMU    12
2.1.  Vegānu uztura ēdienkarte    12
2.1.1.  Saknes    12
2.1.2.  Lapu un kātu dārzeņi, kāposti    12
2.1.3.  Ziedi un ziedlapiņas    13
2.1.4.  Augļi un augļu dārzeņi, ogas    13
2.1.5.  Garšvielas un garšaugi    14
2.1.6.  Graudaugi un tiem līdzīgi sēklaugi, putraimi    15
2.1.7.  Pākšaugi    15
2.1.8.  Rieksti    15
2.1.9.  Sēklas    16
2.1.10.  Sēnes    16
2.1.11.  Eļļas    16
2.1.12.  Sojas produkti    17
3.  VEGĀNISMA PRIEKŠROCĪBAS UN TRŪKUMI    18
3.1.  Vegānisma plusi    18
3.2.  Vegānisma mīnusi    19
3.2.1.  B12 vitamīns    19
3.2.2.  Kalcijs un D vitamīns    19
3.2.3.  Jods    20
3.2.4.  Omega-3 taukskābes    20
3.2.5.  Dzelzs    21
3.2.6.  Olbaltumvielas    21
4.  VEGĀNISMS SPORTĀ    22
4.1.  Izturības sports    22
4.2.  Spēka sports    23
4.3.  Vieglatlētika    23
4.4.  Cīņas sports    23
  SECINĀJUMI    24
  SAĪSINĀJUMU UN NOSACĪTO APZĪMĒJUMU SARAKSTS    25
  LITERATŪRAS SARAKSTS    26
Darba fragmentsAizvērt

Darba mērķis tiek sasniegts, jo ēdienkarte un vegānu uztura piramīda ir apskatīta, kā arī kursa darba apjomos tiek vērsts neliels ieskaits, kādas var būt pozitīvas sekas lietojot šo uzturu un, kādas var rasties problēmas, ja vegānu uzturs netiek sabalansēt, īpaši tas ir svarīgi sievietēm grūtniecības un bērna zīdīšanas laikā, jo ja uztura deficīts būs mātei, tad tas var rasties arī bērnam, jo bērns tajā laikā pārsvarā visas uzturvielas uzņem no mātes piena.
Lai izpildītu visus četrus uzdevumus arī tika lietoti literatūras avoti, līdz ar to var secināt, ka vegānisma jēdziens un būtība ir daudz un dažādi apskatīts un domas par to var dalīties, jo daudzi ir vegāni dēļ ētikas kodeksiem un dzīvnieku tiesībām, šie cilvēki netikai uzturā nelieto dzīvnieku produktus, bet arī izvairās lieto preces sadzīvē, kur ir iekļauti dzīvnieku ādas, vilna u.c. Savukārt, otra daļa ir veselības apsvēruma dēļ kļuvuši par vegāniem, katram par to var būt savi iemesli.
Vegānu ēdienkartē kā galvenais princips ir dažādība un sabalansētība un uzņemt šos produktus cilvēkam nepieciešamajās devās, vegānu piramīdas pamatu tāpat kā visēdāju pamatu sastāda graudaugu produkti, kas ir galvenais enerģijas avots cilvēka organismā, svarīgi ir izvēlēties pilngraudu produktus, lai uzņemtu pēc iespējas vairāk barības vielu. Otro piramīdas līmeni sastāda dārzeņi, augļi, kas ir svarīgi gan visēdājam, gan vegānam. Trešais piramīdas līmenis atšķiras, jo vegāni olbaltumvielas uzņem, piemēram, no pākšaugiem, sojas, riekstiem. Kā arī tauvielu daudzumu sastāda augu valsts uzturs, piemēram, rieksti, avokado, linsēklu eļļa. Kopumā, ja vegāni uzņem vairāk dārzeņus un augļus, tad viņu uzturā ir vairāk antioksidantu, minerālvielu, šķiedrvielu, kas ir ļoti svarīgi cilvēka organismam.
Trešajā nodaļā var secināt, ka vegānisms pozitīvi ietekmē organismu tikai tad, ja uzturs tiek pareizi sabalansēts un tiek ievērota dažādība, īpaši arī uzņemot dārzeņus un augļus, zinot kādas ir katram produktam uzturvielas un balsltoties pēc pētījumiem no kāda veida saslimšanām viņš var aizsargāt, darboties kā profilaktisks līdzeklis. Diemžēl pārejot uz vegānisma uzturu, cilvēkam pilnībā to neizprotot un izmantojot to pavisam citiem nolūkiem, kā tikai samazināt svaru, cilvēks var saskarties ar dažādu uzturvieli deficītu, svarīgākie no tiem manuprāt ir B12 vitamīns un kacijs, kas tieši ir vairāk dzīvnieku produktos, tāpēc daudzi arī uzņem šīs vielas uztura bagātinātāju formā.
Ceturtajā nodaļā apskatīju vegānisma piemērus sportā, sportisti uzsver savus subjektīvos viedokļus, kā vegānu uzturs palīdz viņiem atjaunoties ātrāk, līdz ar to var veikt papildus treniņus un sasniegt arī izvirzītos mērķus. Interesanta ir teorija, kas arī ir apskatīta par skābju-sārmu līdzsvaru, ka jāuzņem sārmains uzturs, lai mazinātu skābes līmeni, kas var būt radies pēc treniņiem. Visvairāk informācijas ir pieejams kopumā par izturības sporta veidiem – maratons, ultramaratons, triatlons, kur daudzi sportisti ir veģetārieši vai vegāni.
Darba izvirzītā hipotēze apstiprinās tādā gadījumā, ja vegānu uzturā tiek ievērota dažādība, sabalansētība un stingra sekošana līdz sava uztura uzņemtajām barības vielām un enerģijas daudzumam. Jābūt ļoti zinošam šajā uztura jomā, lai to lietotu kā arī regulāri jaseko līdz savam veselības stāvoklim un jāveic asinsanalīzes, lai noteiktu vai visas vielas organism ir normas robežās.
Kopumā var secināt, ka uztura zinātne joprojām attīstas un ik palaikam parādās astšķirīgi viedokļi. Sportā uzturam ir liela nozīmem, tāpēc katram ir jāatrod sev pareizais režīms, uzturs vai diēta kā veicināt atjaunošanos.

Autora komentārsAtvērt
Parādīt vairāk līdzīgos ...

Nosūtīt darbu e-pastā

Tavs vārds:

E-pasta adrese, uz kuru nosūtīt darba saiti:

Sveiks!
{Tavs vārds} iesaka Tev apskatīties interneta bibliotēkas Atlants.lv darbu par tēmu „Vegānisms kā uztura veids”.

Saite uz darbu:
https://www.atlants.lv/w/233091

Sūtīt

E-pasts ir nosūtīts.

Izvēlies autorizēšanās veidu

E-pasts + parole

E-pasts + parole

Norādīta nepareiza e-pasta adrese vai parole!
Ienākt

Aizmirsi paroli?

Draugiem.pase
Facebook
Twitter

Neesi reģistrējies?

Reģistrējies un saņem bez maksas!

Lai saņemtu bezmaksas darbus no Atlants.lv, ir nepieciešams reģistrēties. Tas ir vienkārši un aizņems vien dažas sekundes.

Ja Tu jau esi reģistrējies, vari vienkārši un varēsi saņemt bezmaksas darbus.

Atcelt Reģistrēties