4. Septiņi kvalitātes pamatinstrumenti
K. Ishikawa viens no kvalitātes vadības pamatlicējiem. Ishikawa apgalvo, ka 95 % no procesu vadības problēmām var risināt, izmantojot 7 pamata instrumentus. Izmantojot šos 7 kvalitātes pamatinstrumentus var identificēt nozīmīgākās problēmas un parādīšanas biežumu, problēmu cēloņus un grupēt tos noteiktās kategorijās. Svarīgākā nozīme ir fokusēta uz patērētāju un viņa vajadzībām.
Kopumā ir 7 pamatinstrumenti, kur katrs instruments sniedz atbildi par konkrēto tēmu:
1. Plūsmas karte - vienkāršā veidā var redzēt kuras darbības ir liekas un kur būtu nepieciešama vēl kāda darbība. Tāpat ar plūsmas karti daudzus sarežģītus procesus var padarīt pavisam vienkāršus un saprotamus jebkuram, jo šeit ir norādītas visas darbības kas jāizpilda, lai no nāktu pie mērķa un viss kas atliek ir tikai tai sekot.
2. Pārbaužu karte - datu apkopojums dažādās kategorijās, katrai no tām ir noteikta definīcija. Tādējādi datus var pārbaudīt pret uzskaitīto. Piemēram, ir konkrētu dienu skaita vienības (sasistās glāzes restorānā) un tad rindiņas beigās ir kopējais skaits sasito glāžu, piemēram, pa nedēļu.
3. Historgramma - ar histogrammas palīdzību var viegli redzēt daudz svarīgu informāciju, ar kuras palīdzību uzņēmums var efektīvāk veikt savu darbību un lieki neizšķiest savus resursus.
4. Izkliedes diagramma - norāda redzamākās atšķirības starp esamo un vēlamo darbību.
5. Išikavas jeb cēloņu un seku diagrammas - tiek pielietota, lai atrastu problēmu cēloņus un grupētu tos noteiktās kategorijās. Tāpēc to dēvē arī par cēloņu un seku diagrammu. Tās izveidi sāk ar mērķa jeb vēlamā iznākuma vai problēmas un ar to saistīto faktoru identificēšanu.
…