2. Izolētas skaņas L mācīšana.
1. Skaņu L var veidot no starpzobu izrunas : mēles gals tiek pieturēts starp zobiem, vienlaicīgi bērns mēģina izteikt skaņu U vai I . Rodas L starpzobu izrunā.
Bērns var izdziedāt patskani Ā-Ā-Ā un vienā brīdī saspiest mēles galu starp zoiem . Arī veidojas skaņa L starpzobu izrunā .
2. Atdarinot „lidmašīnas pacelšanos”, bērns mācās ritmiski pacelt mēli pie augšējo priekšzobu alveolām un nolaist to uz leju . „Lidojošai lidmašīnai ” – mēlei pievieno patskaņa I vai A dziesmiņu. Mēles galam piespiežoties alveolām , atskan līdzskanis L, bet „lidojuma” starpposmos augšā – lejā slēgtās vaļējās zilbes: AL-ALA-LA.
Skaņas L korekcija lambdacisma gadījumā ir šāda :
o Ja ir lūpu ; lūpu – zobu izruna, uzmanība pievēršama lūpu vingrinājumiem , kas novērš lūpu aktīvu līdzdalību , to piedalīšanos skaņu izrunā.
o Starpzobu lambdacismu labojot , iesaka mēles gala pakāpenisku pārvietošanu aiz apakšējiem priekšzobiem. L izrunu var mēģināt sākt ar mēles gala apakšējo pozīciju.
o Skaņas L mīkstinātas izrunas gadījumā tiek mācīta vai nu mīkstā skaņa Ļ, vai cietā līdzskaņa L izruna . Izmantojami mēles vidējās daļas vingrinājumi : „Kalniņš” , „Kaķītis dusmojas” , mēles vidējās daļas pacelšana – nolaišana u.c. L izrunu koriģējot , uzmanība pievēršama mēles priekšējās daļas , tās gala stiprināšanai.
Artikulācijas kustību pilnveidi palīdz realizēt redzes, kinestētiskās (kustību) , taktilās sajūtas, to kontrole nepieciešamības gadījumā ir mehāniska (lāpstiņa, zonde, nomazgāti pirksti) palīdzība.
…