Pievienot darbus Atzīmētie0
Darbs ir veiksmīgi atzīmēts!

Atzīmētie darbi

Skatītie0

Skatītie darbi

Grozs0
Darbs ir sekmīgi pievienots grozam!

Grozs

Reģistrēties

interneta bibliotēka
Atlants.lv bibliotēka
6,49 € Ielikt grozā
Gribi lētāk?
Identifikators:132914
 
Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 06.06.2011.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: 15 vienības
Atsauces: Nav
SatursAizvērt
Nr. Sadaļas nosaukums  Lpp.
1.  Gimbutiene M. Reliģijas un mitoloģijas iezīmes    3
2.  Mackova J. Atraktā debess. Latviešu mitoloģija bērniem    4
3.  Ancītis V. Debesis. Dievības // Latviešu tautas dzīvesziņa    5
4.  Vīķe-Freiberga V. Senā latviešu dievestība    6
5.  Kokare E. Latviešu galvenie mitoloģiskie tēli folkloras atveidē    7
6.  Kursīte J. Pasaules radīšanas (kosmogoniskā) mīta atspulgs latviešu dainās    8
7.  Kursīte J. Laima- Dēkla- Kārta. Māra    9
8.  Kursīte J. Mātes baltu un Baltijas somugru folklorā un literatūrā    10
9.  Kursīte J. Dievības un koki latviešu folklorā    11
10.  Upeniece J. Putni, cilvēki un dievības latviešu folklorā    12
11.  Drīzule R. Mīts un rituāls Jāņu dziesmās    13
12.  Vīķe Freiberga V. Teiksmainā Saule un saules    14
13.  Zālīte M. Pilna Māras istabiņa jeb tautasdziesmu Māras meklējumos    16
14.  Lietuviešu mitoloģija    17
15.  Prūšu mitoloģija    18
Darba fragmentsAizvērt

E.Kokare savā pētījumā raksta, ka mitoloģijai katras tautas kultūras vēsturē, tās izveidē senatnē ir ļoti būtiska nozīme. Tā liecina par tautas domāšanas, pasaules izpratnes attīstību. Tas pats, pēc Kokardes domām sakāms arī par latviešu mitoloģiju. Turklāt vairāku iemeslu dēļ: latvieši, būdami viens no indoeiropiešu kopības laika atzariem, saglabājuši savā valodā un mitoloģiskajos uzskatos, un priekšstatos daudz arhaisku elementu, kas, kā apgalvo autore var būt nozīmīgi arī pārējo radniecīgo tautu kultūras procesu izpratnē
Svarīgs ir arī otrs apstāklis, kas gan būtībā izriet no iepriekšējā, — latviešu mitoloģiju iespējams iepazīt pašas tautas interpretācijā no folkloras, no tautasdziesmām. E.Kokare uzskata, ka tautasdziesmas, glabādamas sevī liecības, kas saistās ar seniem, indoeiropiešiem kopīgiem priekšstatiem, vēl 20.gs sakumā aktīvi piedalījās latviešu zemnieka ikdienas gaitās, sevišķi – svētku un godu norisēs, no sevis varētu piebilst, ka arī 21.gs sākuma tās pēc inerces spēlē vēl savu lomu, bet to nozīme gan ikdienā gan svētkos ir jau stipri samazinājusies.. To saturā ietvērtas liecības par dažādo mītisko būtņu vietu un funkciju tautas dzīvē, bet mākslinieciskās izteiksmes paņēmieni atsedz tās attieksmi pret šiem tēliem. Pēc autores – to kopumā runā viss saglabātais folkloras mantojums, jo mutvārdu ceļā no paaudzes uz paaudzi pāriet tikai tie sacerējumi, kam ir būtiska nozīme attiecīgās sabiedrības dzīvē.
Savā rakstā viņa sniedz vispārīgu ieskatu par latviešu mitoloģisko tēlu- dievību struktūru, pamatsistēmu.
Apcerējumā cenšās saskatīt katra mītiskā tēla savdabību, tā īpašo vietu gan kopējā latviešu dievību sistēmā, gan tautas dzīves ritēšanā. Centīšās atspoguļot interpretācijas dažādību un pretrunīgumu, kas radies gan tautas attieksmē pret pašas radītajiem tēliem, gan attiecīgo sacerējumu funkcionēšanas gaitā, gan to izpētes vēsturiskajā attīstībā.…

Autora komentārsAtvērt
Parādīt vairāk līdzīgos ...

Atlants

Izvēlies autorizēšanās veidu

E-pasts + parole

E-pasts + parole

Norādīta nepareiza e-pasta adrese vai parole!
Ienākt

Aizmirsi paroli?

Draugiem.pase
Facebook

Neesi reģistrējies?

Reģistrējies un saņem bez maksas!

Lai saņemtu bezmaksas darbus no Atlants.lv, ir nepieciešams reģistrēties. Tas ir vienkārši un aizņems vien dažas sekundes.

Ja Tu jau esi reģistrējies, vari vienkārši un varēsi saņemt bezmaksas darbus.

Atcelt Reģistrēties