Eseja
Māksla, kultūra un vēsture
Personības
Ļeva Vigotska koncepcijas: attīstība, mācīšanās, audzināšana-
Ļeva Vigotska koncepcijas: attīstība, mācīšanās, audzināšana
Autoritatīva audzināšana. Autoritatīviem vecākiem ir likumi, un viņi izmanto sekas, taču viņi ņem vērā arī savu bērnu viedokli. Viņi apstiprina savu bērnu jūtas, vienlaikus skaidri norādot, ka galu galā pieaugušie ir atbildīgi. Autoritatīvi vecāki iegulda laiku un enerģiju uzvedības problēmu novēršanā. Viņi arī izmanto pozitīvas disciplīnas stratēģijas, lai stiprinātu labu uzvedību, piemēram, slavēšanas un atalgojuma sistēmas. Bērni ar vecākiem, kuri demonstrē šo stilu, mēdz būt pašdisciplināri un domā paši. Tiek uzskatīts, ka šis stils ir visizdevīgākais bērniem. (TOOTRIS Blog. The four parenting styles: authoritarian, authoritative, permissive & uninvolved). Pieejams: https://tootris.com/edu/blog/parents/the-four-parenting-styles-authoritarian-authoritative-permissive-uninvolved/
Autoritāra audzināšana. Autoritārie vecāki nosaka ļoti stingrus noteikumus un uzliek sodu, ja šie noteikumi tiek pārkāpti. Tā vietā, lai izskaidrotu loģiku, viņi bieži saka tādas lietas kā “tāpēc, ka es Jums to teicu”. Viņi mīlestību izsaka tikai tad, kad bērns atbilst viņu cerībām. Autoritāru vecāku bērni skolas apstākļos var būt izturīgāki un paklausīgāki, bet ne vienmēr. Autoritārā stila priekšrocības ir tās, ka ir skaidras robežas un cerības. (Hilary Thompson. What’s the ‘best’ parenting style to raise a successful child?). Pieejams:https://www.mother.ly/child/whats-the-best-parenting-style-to-raise-a-successful-child
Visatļautība. Nenosaka noteikumus saviem bērniem. Viņi ir mīļi un kopjoši, taču nav robežu. Tā kā bērni ir iecietīgi, bērniem nav skaidru cerību, ko izpildīt, un viņi reti izjūt sekas sliktai uzvedībai. Šie vecāki bieži uzskata sevi par vairāk kā draugiem saviem bērniem, nevis vecākiem. Atļaujamā audzināšana rada bērnus, kuri ir ļoti patstāvīgi, bet kuriem trūkst disciplīnas. Noteikumi un robežas viņiem nozīmē mazāk, un tāpēc viņiem ir grūti tos ievērot. Viņi bieži ir prasīgi un pieraduši iegūt to, ko vēlas. (Hilary Thompson. What’s the ‘best’ parenting style to raise a successful child?). Pieejams: https://www.mother.ly/child/whats-the-best-parenting-style-to-raise-a-successful-child
Vecākiem nav “pareizā” vai “nepareizā” ceļa, un visticamāk, stils būs atkarīgs no vairākiem dažādiem veidiem. Šajās grūtajās dienās, kad vecāki visu apšauba , jāatgādina, ka šī vecāku lieta ir grūta, perfektu bērnu nav, un vecāki dara pārsteidzošu darbu, audzinot savu mazo cilvēku.
…
Vigotska sociokulturālā teorija cilvēka attīstību uzskata par sociāli mediētu procesu, kurā bērni iegūst savas kultūras vērtības, uzskatus un problēmu risināšanas stratēģijas, veicot sadarbības dialogus ar zinošākiem sabiedrības locekļiem. Vigotska teorija sastāv no tādiem jēdzieniem kā kultūrai raksturīgi rīki, privāta runa un tuvākās attīstības zona. Vigotska teorijas uzsver sociālās mijiedarbības būtisko nozīmi izziņas attīstībā (Vygotsky, 1978), jo viņš stingri uzskatīja, ka sabiedrībai ir galvenā loma "jēgas radīšanas" procesā. Atšķirībā no Piažē priekšstata, ka bērnu attīstībai obligāti jānotiek pirms viņu mācīšanās, Vigotskis apgalvoja, ka "mācīšanās ir nepieciešams un universāls aspekts kulturāli organizētas, īpaši cilvēka psiholoģiskas funkcijas attīstīšanas procesā". Citiem vārdiem sakot, sociālajai mācībai ir tendence būt pirms attīstības. Vigotskis ir izstrādājis sociokulturālu pieeju kognitīvajai attīstībai. Viņš izstrādāja savas teorijas apmēram tajā pašā laikā, kad Žans Piažē sāka attīstīt savas idejas (1920. un 30. gadi). Neviens atsevišķs princips nevar atspoguļot attīstību. Individuālo attīstību nevar saprast bez atsauces uz sociālo un kultūras kontekstu, kurā tā ir iestrādāta. Indivīda augstāko garīgo procesu izcelsme ir sociālie procesi. Vigotskis ievērojami vairāk uzsver sociālos faktorus, kas veicina kognitīvo attīstību. (McLeod, S. A. Lev Vygotsky. Simply Psychology. 2018). Vigotskis norāda kultūras un sociālā konteksta nozīmi mācīšanās procesā. Kognitīvā attīstība izriet no sociālās mijiedarbības, ko rada vadība mācībās proksimālās attīstības zonā, kad bērni un viņu partneri kopīgi konstruē zināšanas. Turpretī Piažē apgalvo, ka kognitīvā attīstība lielā mērā izriet no neatkarīgiem pētījumiem, kuru laikā bērni paši veido zināšanas. Pēc Vigotska domām, vide, kurā bērni aug, ietekmēs viņu domāšanu.
Atsevišķas atsauces nekvalitatīvas.
- Ļeva Vigotska koncepcijas: attīstība, mācīšanās, audzināšana
- Mācīšanās traucējumi - veidi, cēloņi un korekcijas iespējas
- Prenatālā attīstība
-
Tu vari jebkuru darbu ātri pievienot savu vēlmju sarakstam. Forši!Mācīšanās traucējumi - veidi, cēloņi un korekcijas iespējas
Eseja augstskolai3
-
Prenatālā attīstība
Eseja augstskolai7
Novērtēts! -
Kultūras izmaiņu interpretācija Culture Shift koncepcijas ietvaros
Eseja augstskolai2
-
Personības attīstība
Eseja augstskolai2
-
Isaja Berlina "Brīvības koncepcijas"
Eseja augstskolai1