Pievienot darbus Atzīmētie0
Darbs ir veiksmīgi atzīmēts!

Atzīmētie darbi

Skatītie0

Skatītie darbi

Grozs0
Darbs ir sekmīgi pievienots grozam!

Grozs

Reģistrēties

interneta bibliotēka
Atlants.lv bibliotēka
21,48 € Ielikt grozā
Gribi lētāk?
Identifikators:572086
 
Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 28.02.2013.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: 38 vienības
Atsauces: Ir
Laikposms: 2000. - 2010. g.
SatursAizvērt
Nr. Sadaļas nosaukums  Lpp.
1.  Uzņēmumu apvienošanās saturs    7
1.1.  Uzņēmumu apvienošanās jēdzieni un būtība    7
1.2.  Uzņēmumu apvienošanās mērķi un iemesli    10
1.3.  Apvienošanās veidi    14
1.3.1.  Horizontālā apvienošanās    14
1.3.2.  Vertikālā apvienošanās    18
1.3.3.  Diversifikācija    20
2.  Apvienošanās darījumu procedūra    24
2.1.  Apvienošanās darījumu posmi    24
2.2.  Finansējuma veidi, avotu izvēle    28
2.3.  Uzņēmumu novērtēšana apvienošanās un pārņemšanas darījumiem    31
2.3.1.  Uzņēmumu vērtības noteikšanas būtība, ietekmējošie faktori un rādītāji    31
2.3.2.  Uzņēmumu vērtības noteikšanas paņēmieni    34
2.3.3.  Uzņēmumu padziļināta izpēte jeb due diligence    42
2.4.  Uzņēmumu integrācija pēc apvienošanas darījuma    47
2.5.  Uzņēmumu apvienošanās kontroles tiesiskais regulējums    50
3.  Uzņēmumu apvienošanas darījumi Latvijā    61
3.1.  Uzņēmumu apvienošanas darījumi no 2002.gada līdz 2008.gadam    61
3.2.  Uzņēmumu apvienošanās darījumu ietekmējošie faktori un attīstības tendences    66
3.3.  SIA „Latvijas Mobilais Telefons” SIA „DT Mobile” pārņemšanas analīze    71
3.3.1.  Uzņēmumu pamatinformācija    71
3.3.2.  Apvienošanās procedūra, mērķi un stratēģija    71
3.4.  SIA „Tapeks” un SIA „Aile” apvienošanās analīze    73
3.4.1.  Uzņēmumu pamatinformācija    73
3.4.2.  Apvienošanās procedūra, mērķi un stratēģija    73
  Secinājumi un priekšlikumi    76
  Bibliogrāfisko norāžu saraksts    78
Darba fragmentsAizvērt

Secinājumi un priekšlikumi
Risinot darba ievadā formulētos uzdevumus, autore darba gaitā ir sasniegusi darbā izvirzīto mērķi. Ir noskaidroti uzņēmumu apvienošanās iemesli, stratēģijas, analizētas uzņēmumu apvienošanās tendences Latvijā laika periodā no 2002.gad līdz 2008.gadam un nākotnē, noteikti galvenie faktori, kas ietekmē uzņēmumu apvienošanos.
Galvenie secinājumi, kuri ir radušies darba gaitā:
1. Latvijas Republikas normatīvajos aktos un zinātniskajā literatūrā uzņēmumu apvienošanās termini tiek aplūkoti virspusēji, salīdzinot ar ārvalstu literatūrā sniegto izklāstu, kas skaidrojams ar neilgo uzņēmumu apvienošanās darījumu attīstību Latvijā.
2. Veiksmīga apvienošanās darījuma priekšnosacījumi ir izstrādāta stratēģija, aprēķināts sinerģijas efekts, apzināti riski, izplānota apvienoto uzņēmumu integrācijas procedūra, informēti un motivēti darbinieki.
3. Analizējot uzņēmumu vērtēšanas metodes, jāsecina, ka piemērotākā vērtēšanas metode ir ieņēmumu diskontēšanas metode, jo uzņēmuma vērtības noteikšanā, tiek ietverti vairāki uzņēmumu vērtību ietekmējošie faktori, piemēram, finanšu, piegādātāju, ieņēmumu stabilitātes, nozares riski u.c.
4. Latvijā galvenais apvienošanās iemesls ir maksātnespējas un likvidācijas novēršana, tirgus pozīciju saglabāšana jeb izdzīvošanas mehānisms, retāk uzņēmuma stratēģisks mērķis saimnieciskās darbības uzlabošanai, pilnveidošanai. Šādas apvienošanas parasti veic mazie uzņēmumi.
5. Latvijas tirgum raksturīga horizontālā apvienošanās. Šāda stratēģija tradicionāli ir raksturīga tajās nozarēs, kurās pietiekami augsta konkurence un sācis veidoties kāds nozares līderis.
6. Izvērtējot uzņēmumu apvienošanās darījumus pa nozarēm, jāatzīmē, ka aktīvākie notikumi risinās finanšu sektorā, būvniecībā, pārtikas nozarē, informāciju tehnoloģiju jomā un degvielas mazumtirdzniecībā.
7. Uzņēmumu apvienošanos negatīvi ietekmē valsts mainīgā politika apvienošanās kontroles jomā. Apvienošanās ziņojumu iesniegšanas kritēriji Konkurences padomē 2008.gadā ir mainīti divas reizes, kas liek secināt, ka valstī nav izstrādāta stratēģija konkurences tiesībās. Konkurences likuma nosacījumi par tirgus dalībnieku apvienošanos nenodrošina konkurences „caurspīdīgumu” un kontroli. Kritēriji, kuriem izpildoties ir jāiesniedz ziņojums par apvienošanos Konkurences padomei, nav atbilstoši Latvijas uzņēmumu apjomiem. Operatīvu uzņēmumu apvienošanos kavē ziņojumu par apvienošanos izvērtēšanu termiņš, kurš var ilgt līdz pat četriem mēnešiem.
8. Uzņēmumu apvienošanās efektivitāti ietekmē valsts ekonomiskā situācija. Krīzes periodā apvienošanās darījumi tiek uzskatīti par īstermiņa glābšanas plānu. Šādi darījumi netiek stratēģiski plānoti, kas kalpo par iemeslu plānoto rezultātu nesasniegšanai.
9. Tā kā Konkurences padome neizvērtē visus apvienošanās darījumus Latvijā un valsts institūcijas neveic statistiku, tad nav pieejama objektīva informācija par apvienošanās darījumu apjomiem un kvalitatīvajiem rādītājiem. Šobrīd ir pieejama tikai finanšu konsultantu kompāniju veiktā statistika, kura ir apkopota pamatojoties uz Latvijas mediju un citu nepilnīgu avotu informāciju.

Balstoties uz secinājumiem ir izstrādāti priekšlikumi:
1. Lai atbalstītu uzņēmumu apvienošanās darījumus, it sevišķi ekonomiskās lejupslīdes laikā, ir jāattīsta valsts līdzfinansēti riska kapitāla fondi. Valsts dalība ir nepieciešama, lai tā dalītu iespējamos riskus ar privātajiem fondiem. Tā kā valsts politikai ir tieša ietekme uz ekonomisko situāciju, tad tai ir jāuzņemas zināma atbildība par esošajiem procesiem Latvijas ekonomikā.
2. Darba autore iesaka potenciālajiem apvienošanās dalībniekiem, pirms darījuma slēgšanas noteikt uzņēmumu vērtību, izmantojot ieņēmumu diskontēšanas metodi. Šī metode atšķirībā no citām (aktīvu un tirgus datu salīdzināšanas) metodēm sniedz visobjektīvāko informāciju par uzņēmuma vērtību mainīgās ekonomikas apstākļos un situācijās, kad uzņēmumi atrodas izaugsmes stadijā. Vērtības noteikšanā ņem vērā turpmākās darbības iespējamā riska apjomu, kuru aprēķina, izvērtējot dažādus faktorus, piemēram, nozares un finanšu risks.

Autora komentārsAtvērt
Parādīt vairāk līdzīgos ...

Atlants

Izvēlies autorizēšanās veidu

E-pasts + parole

E-pasts + parole

Norādīta nepareiza e-pasta adrese vai parole!
Ienākt

Aizmirsi paroli?

Draugiem.pase
Facebook

Neesi reģistrējies?

Reģistrējies un saņem bez maksas!

Lai saņemtu bezmaksas darbus no Atlants.lv, ir nepieciešams reģistrēties. Tas ir vienkārši un aizņems vien dažas sekundes.

Ja Tu jau esi reģistrējies, vari vienkārši un varēsi saņemt bezmaksas darbus.

Atcelt Reģistrēties