Attīstoties tirgus ekonomikai, līdztekus automātiski netiek garantēta drošības sajūta sociālās dzīves pamatorientācijā. Vadoties no personīgo iespēju, perspektīvu un mērķu balansa ar vien palielinās uzņēmējdarbības aktivitāte. Tā kā neierobežoto vajadzību un ierobežoto resursu apstākļos ik vienam uzņēmējam jāņem vērā ražošanas pamatfaktori: zeme, darbs, kapitāls un uzņēmējspējas, visstraujākā attīstība notiek MVU sektorā. Latvijā MVU veido 99% no uzņēmumu kopskaita. Uzņēmējs norobežojot daļu sava īpašuma uzņēmējdarības veikšanai, kuras nolūks ir peļņa, rada sociālu labumu. MVU kopumā akumulē 70% no darbaspēka valstī, rada vairāk nekā 63 % no IKP.
Lai gūtu sekmes uzņēmējdarbībā, tā jāmācās, labi jāapgūst izraudzītās uzņēmējdarbības sfēras specifika, tehnoloģiskais process, tam nepieciešamie resursi, jāpārzin vispārsaimnieciskie principi un uzņēmējdarības vide, savas uzņēmējdarbības tiesiskā bāze – tiesības, pienākumi un atbildības apjoms.
Paaugstinoties uzņēmumu ražošanas apjomiem, līdz ar to paaugstinoties iedzīvotāju dzīves līmenim, stabilizējoties iedzīvotāju ienākumiem, arvien lielāks pieprasījums veidojas pēc ilglietošanas precēm un to servisa. Viena no šādām precēm ir automašīna, kuru skaitam ir tendence pieaugt, līdz ar to arī autoservisu jaudas palielinās.
Bakalaura darba mērķis ir, balstoties uz uzņēmējdarbības teoriju, likumdošanu un personīgo pieredzi, analizēt MVU darbību Latvijā un dot novērtējumu konkrēta mazā uzņēmuma SIA „Auto” darbībai, kā arī izstrādāt priekšlikumus un prognozēt uzņēmuma tālākas attīstības iespējas.
Darba uzdevumi ir apskatīt Latvijas MVU darbības vidi, iepazīties ar autoservisu nozares pašreizējo stāvokli un attīstības iespējām saistībā ar virzību uz Eiropas Savienību, padziļināt zināšanas par likumdošanu un normatīvajiem aktiem, kas reglamentē uzņēmējdarbību, veikt SIA „Auto” darbības analīzi pēc galvenajiem ekonomiskajiem rādītājiem, izstrādāt priekšlikumus uzņēmuma attīstībai.
Lai sasniegtu darba mērķi un izpildītu uzdevumus, darbā galvenokārt pielietotas analīzes un sintēzes, kā arī loģiski konstruktīvās un salīdzināšanas metodes.
Darba struktūra veidota tā, lai rastos kopējais priekšstats par MVU sektora nozīmīgumu Latvijas ekonomikas attīstībā. Īpašu uzsvaru veltot autoservisu jomai, darbā analizējot konkrētu mazo uzņēmumu SIA „Auto”.
Veicamā darba periods ir no 2000.gada līdz 2002.gadam.
Pētījumi veikti izmantojot LR likumdošanas aktus un citus normatīvos dokumentus, kā arī SIA „Auto” nepublicētos materiālus un ekonomisko literatūru, Ekonomikas ministrijas datus, kā arī dažādas preses publikācijas.
1. MVU VIETA LATVIJAS EKONOMIKĀ
1.1.MAZO UZŅĒMUMU PRIEKŠROCĪBAS UN TRŪKUMI
Mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstība tirgus ekonomikā ieņem īpašu lomu. Mazie uzņēmumi neprasa lielu starta kapitālu un nodrošina resursu ātrāku apriti. Tie spēj ātri un ekonomiski risināt ekonomiskās restrukturizācijas problēmas, piesātināt patēriņa precēm tirgu, pastāvot finansu resursu trūkumam, ātrāk reaģēt uz pieprasījuma izmaiņām un nodrošināt nepieciešamo līdzsvaru tirgū. Mazais bizness dod būtisku ieguldījumu konkurences vides veidošanā. …