Pievienot darbus Atzīmētie0
Darbs ir veiksmīgi atzīmēts!

Atzīmētie darbi

Skatītie0

Skatītie darbi

Grozs0
Darbs ir sekmīgi pievienots grozam!

Grozs

Reģistrēties

interneta bibliotēka
Atlants.lv bibliotēka
  • Mīklas kā 5-6 gadus vecu bērnu vārdu krājuma paplašināšanas un domāšanas attīstīšanas līdzeklis

     Novērtēts!

    Diplomdarbs52 Pedagoģija

Izdevīgi: šodien akcijas cena!

Parastā cena:
21,48
Ietaupījums:
3,01 (14%)
Cena ar atlaidi*:
18,47
Pirkt
Identifikators:207271
Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 22.02.2006.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Akadēmiskais
Literatūras saraksts: 26 vienības
Atsauces: Ir
SatursAizvērt
Nr. Sadaļas nosaukums  Lpp.
  Ievads    2
1.  Vecākā pirmsskolas vecuma bērnu psiholoģiskais raksturojums    5
2.  5-6 gadus vecu bērnu valodas attīstības raksturojums    7
3.  Bērnu valodas attīstības un loģiskās domāšanas saistība    9
4.  Runas attīstības process pirmsskolas iestādē    11
4.1.  Skaņu izrunas kultūras veidošana    12
4.2.  Gramatiski pareizas runas veidošana    13
4.3.  Saistītās runas veidošana    14
5.  Vārdu krājuma paplašināšana    16
6.  Mīklas un to paveidi    20
6.1.  Objektu mīklas    21
6.2.  Aprakstošās mīklas    22
6.3.  Literārās mīklas    23
7.  Mīklu izmantošanas iespējas vārdu krājuma paplašināšanā un domāšanas attīstīšanā    24
8.  Praktiskā darba organizācija, saturs, gaita    26
  Secinājumi    44
  Izmantotā literatūra    46
  Anotācija (latv.val.)    48
  Anotācijas (krievu.val.)    49
  Pielikums    50
Darba fragmentsAizvērt

Dzimtā valoda un tās vispusīga attīstība ir audzināšanas pamats no bērna pirmā dzīves gada. Valoda ir gan līdzeklis, gan arī pamats, uz kura balstās intelektuālā un tikumiskā audzināšana. Valoda jau no mazotnes iesaista bērnu savas tautas kultūrā, tā ir viens no bērna rakstura veidošanas līdzekļiem, jo bērnu un pieaugušo, kā arī bērnu savstarpējās attiecības pastāvīgi izraisa nepieciešamību pēc valodas[8.,6.].
Pareizas, sakarīgas un izteiksmīgas valodas apgūšana ir viens no svarīgākajiem pirmsskolas vecuma bērnu mācīšanas uzdevumiem. Jaunākā pirmsskolas vecuma bērniem ir vieglāk kaut ko izdarīt, nekā pastāstīt par izdarīto. Jo vecāki kļūst bērni, jo lielāku nozīmi viņu dzīvē sāk iegūt valoda. Pirmsskolas vecumā bērnam jāapgūst tāds vārdu kājums, kas viņam nodrošinātu sazināšanos ar valodas palīdzību, sagatavotu viņu sekmīgam mācību darbam skolā, palīdzētu uztvert daiļliteratūru, audio un vizuālās- televīzijas pārraides[8.,42.]. Pastāv uzskats, ka bērnam vecumā no 2-7 gadiem piemīt īpaša valodas izjūta, kas nodrošina viņam iespēju tikt galā ar sarežģītām valodas parādībām[8.,42.]. Šajā vecumā bērns ir ne tikai jaunu vārdu darinātājs, bet arī uzņēmīgs pret mazpazīstamiem vārdiem, vārdu savienojumiem, interesantiem izteicieniem, utt.
Zinātnieki atzīst, ka 2-5 gadu vecumā bērni valodu izmanto radoši, bet 5-6 gadu vecumā šo radošo pieeju zaudē. Šajā vecumā viņi pamatā jau ir apguvuši pieaugušo apzināti lietotās sintaktiskās sakarības, bet valodas attīstība turpinās vēl dauzdu gadu garumā[7.,117.].
Pēc Ž.Piažē uzskatiem, pirmsoperāciju stadijas pirmsoperāciju fāzē bērni cītīgi lieto valodu, lai paši sev palīdzētu veidot jēdzienus. Viņu jēdzieni ir ļoti personiski un bieži vien nereālistiski, un tādēļ valodas formas apgūšanā izšķirošā ir pieredze. Ž. Piažē apgalvo, ka bērniem vajadzīga plaša pieredze, lai viņi saprastu sarežģītus sakarību apzīmējumus. Pirmsoperāciju stadijas intuitīvajā fāzē(4-7 gadi) bērni izdara secinājumus no neskaidriem iespaidiem un egocentriskiem uztvērumiem, kurus vēl neprot izteikt vārdiem. Tie pārtop loģiskā, racionālā izpratnē, bet lēnām. Uztvere bez vārdiem, t.i. bez simboliskās starpniecības ir biežs iemesls tam, ka bērni pārprot apkārtējās pasaules notikumus. Valoda kļūst arvien svarīgāka, arvien pieaug pastarpinājuma loma[7.,97.].
Bērnu vārdu krājuma paplašināšana ir bērna pieredzes uzkrāšanas rezultāts, kurā iesaistīti arī psihiskie procesi. Pirmsskolas iestādē izmanto daudz dažādu veidu un līdzekļu vārdu krājuma bagātināšanā. Viens no avotiem, kur smelties materiālu, ir folklora. Tā ir liels tikumiskās audzināšanas palīgs, izziņas materiāls par dabu un cilvēku savstarpējām attiecībām. Pasakas, teikas, tautasdziesmas, parunas un sakāmvārdi, mīklas ir atzīts palīgs bērnu valodas attīstībā un vārdu krājuma paplašināšanā. Personifikācijas, alegorijas, metaforas, epiteti un citi mākslinieciskās izteiksmes līdzekļi padara brīnumainus un interesantus gluži ikdienišķus priekšmetus, dzīvniekus, jebkuru parādību. Tieši mīklas ir īpatnējs folkloras žanrs, kas gan bagātina bērna valodu, gan veicina viņa domāšanu- minot mīklas ir “jātulko” domu pārnestās nozīmes[9.,9.]. …

Autora komentārsAtvērt
Darbu komplekts:
IZDEVĪGI pirkt komplektā ietaupīsi −43,07 €
Materiālu komplekts Nr. 1199006
Parādīt vairāk līdzīgos ...

Nosūtīt darbu e-pastā

Tavs vārds:

E-pasta adrese, uz kuru nosūtīt darba saiti:

Sveiks!
{Tavs vārds} iesaka Tev apskatīties interneta bibliotēkas Atlants.lv darbu par tēmu „Mīklas kā 5-6 gadus vecu bērnu vārdu krājuma paplašināšanas un domāšanas attīstīšanas līdzeklis”.

Saite uz darbu:
https://www.atlants.lv/w/207271

Sūtīt

E-pasts ir nosūtīts.

Izvēlies autorizēšanās veidu

E-pasts + parole

E-pasts + parole

Norādīta nepareiza e-pasta adrese vai parole!
Ienākt

Aizmirsi paroli?

Draugiem.pase
Facebook
Twitter

Neesi reģistrējies?

Reģistrējies un saņem bez maksas!

Lai saņemtu bezmaksas darbus no Atlants.lv, ir nepieciešams reģistrēties. Tas ir vienkārši un aizņems vien dažas sekundes.

Ja Tu jau esi reģistrējies, vari vienkārši un varēsi saņemt bezmaksas darbus.

Atcelt Reģistrēties