Pievienot darbus Atzīmētie0
Darbs ir veiksmīgi atzīmēts!

Atzīmētie darbi

Skatītie0

Skatītie darbi

Grozs0
Darbs ir sekmīgi pievienots grozam!

Grozs

Reģistrēties

interneta bibliotēka
Atlants.lv bibliotēka

Izdevīgi: šodien akcijas cena!

Parastā cena:
21,48
Ietaupījums:
3,01 (14%)
Cena ar atlaidi*:
18,47
Pirkt
Identifikators:896159
Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 03.06.2011.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: 43 vienības
Atsauces: Ir
SatursAizvērt
Nr. Sadaļas nosaukums  Lpp.
  IEVADS    4
1.  BŪVNIECĪBAS TIESISKAIS REGULĒJUMS    7
2.  BŪVPROJEKTĒŠANAS SAGATAVOŠANA    14
3.  BŪVPROJEKTĒŠANA    20
3.1.  SKIČU PROJEKTS    22
3.2.  TEHNISKAIS PROJEKTS    23
3.3.  BŪVPROJEKTA SASKAŅOŠANA    25
4.  BŪVNIECĪBAS PROCESA UZRAUDZĪBA    27
5.  TIESISKĀ REGULĒJUMA PROBLEMĀTIKA    30
  SECINĀJUMI UN PRIEKŠLIKUMI    43
  IZMANTOTO AVOTU UN LITERATŪRAS SARAKSTS    48
  PIELIKUMI    53
  ANOTĀCIJA    96
Darba fragmentsAizvērt

SECINĀJUMI UN PRIEKŠLIKUMI
Būvniecība ir ļoti komplicēta joma, ko ietekmē ekonomika, politika, klimats, kultūra un citi aspekti. Tajā pat laikā tā ir ārkārtīgi nozīmīga no valsts attīstības viedokļa. Tai ir liela nozīme valsts tautsaimniecības attīstībā un kopējā labklājības līmenī. Kā jau lielai daļai cilvēku, arī man patlaban šķiet, ka ar būvniecību saistītās institūcijās reizēm ir vērojama pārāk liela birokrātija. Protams, kontrole būvniecībā ir vajadzīga, jo ēkas projektēšanas un būvniecības process ir sarežģīts un ir cieši saistīts ar cilvēku drošību gan būvniecības, gan ēkas ekspluatācijas laikā. Tomēr, kas par daudz, tas par skādi.
Darba izstrādes gaitā pētot būvniecības nozares tiesisko regulējumu, jāsecina, ka būvprojekta tiesiskā reglamentācija ir diezgan grūti saprotama un sarežģīta. Normatīvie akti savā starpā bieži pārklājas. Neskatoties uz vērienīgo grozījumu projektu Būvniecības likumā 2009.gadā, kura mērķis bija būtiski atvieglot būvniecības uzsākšanas procesu, kā arī būvatļauju izsniegšanu, vēlamais rezultāts tomēr nav panākts. Būvniecības uzsākšanas regulējums bija un ir pārlieku sarežģīts un neskaidrs. Manuprāt, cilvēkam, kurš ikdienā nesaskaras ar normatīvajiem aktiem un kam juridiskā valoda un terminoloģija ir sveša, būtu ļoti grūti tajā orientēties. Sociālajos tīklos un dažādos forumos interneta vidē cilvēki ļoti bieži meklē atbildes uz it kā vienkāršiem pamatjautājumiem šajā sfērā, un tas liecina par to, ka likumu izpratne tiešām ir apgrūtināta. Saskāros arī ar to, ka nereti valsts iestāžu mājas lapās izvietota novecojusi informācija, kā rezultātā cilvēki tiek maldināti par normām un prasībām.
Analizējot būvniecības uzsākšanas procesu, lasot publikācijas laikrakstos, žurnālos un interneta vidē, kā arī analizējot tiesu praksi, secināju, ka nozare ir ļoti plaši attīstīta, bet nepietiekami regulēta. Neteiktu, ka regulējums būtu izteikti nepietiekams. Nedz pati, nedz arhitekti un būvinženieri neatklāja daudz un būtiskus trūkumus. Drīzāk atsevišķas nepilnības un, kā jau minēju, pārlieku daudz sarežģījumu. Tomēr pastāv daudz strīdu, kas izriet no tiesību aizskārumiem gan no būvnormatīvu pārkāpumiem, gan no kaimiņu tiesību aizskārumiem.
Būvniecības process Latvijā ir ļoti sarežģīts un laikietilpīgs. Būvniecības likums kopš tā pieņemšanas un spēkā stāšanās 1995.gadā ir grozīts jau 19 reizes, tādējādi tajā radušās savstarpējas pretrunas, kā arī tas paredz daudzu nelietderīgu lēmumu un saskaņojumu nepieciešamību, padarot cilvēkiem būvniecības procesu ilgu un sarežģītu.
Būvniecības likums, kas šobrīd ir spēkā, nav saskaņots ar Administratīvā procesa likumu, kā rezultātā administratīvais process būvniecībā notiek saskaņā ar administratīvo tiesu interpretāciju, kas nereti ir pretrunā ar Būvniecības likuma mērķi un jēgu. Rezultātā strīdi par būvniecības tiesiskumu var tikt uzsākti tikai pēc būvatļaujas saņemšanas, kas nozīmē, ka pasūtītājs jau ir ieguldījis finanšu līdzekļus, uzņēmies kredītsaistības, noslēdzis līgumus ar būvdarbu vadītājiem un pat uzsācis būvniecību. Apstrīdot izsniegtas būvatļaujas tiesiskumu, tiek anulēta izsniegtā būvatļauja uz tiesas procesa laiku, kas nozīmē, ka tiek pilnībā apturēta būvniecība. Zinot, ka administratīvās tiesas šādos strīdos ilgst vidēji piecus gadus, šī situācija rada nepabeigtas būves un degradētu vidi. Pēc būvatļaujas atcelšanas rodas problēmas ar būvniecības radīto seku novēršanu, kā arī no pašvaldības var tikt piedzīti zaudējumi, kas radušies būvniecības ierosinātājiem.
Šobrīd būvniecība Latvijā pastāv lielākoties pateicoties valsts un pašvaldību iepirkumiem. Tomēr publisko iepirkumu regulējums ir grūti uztverams, nesakārtots un nepilnīgs. Par šo problēmu jau gadiem ilgi diskutē būvnieki, taču arvien nekas netiek darīts lietas labā. Jāsecina, ka arī šajā jomā ir būtiskas nepilnības.
Kopumā izvērtējot un analizējot būvniecības politiku, jāsecina, ka procesi pieņemtie lēmumi nereti rada šaubas par lēmējinstitūciju kompetenci un erudīciju būvniecības jomā. Ja būvnormatīvā „Par ēku ugunsdrošību” pieļauts tik būtisks trūkums kā regulējuma neesamība jumta ugunsdrošībai, un to neviens nav pamanījis izņemot projektētājus un būvinženierus, un ja šobrīd, kad par to jau ir pieejama informācija, atbildīgās institūcijas nesteidz to novērst, tad secinājums var būt tikai viens. Viena no lielākajām nepilnībām ir speciālistu trūkums atbildīgajās institūcijās. Tikai būvniecības jomas zinošs speciālists spēs prasmīgi orientēties šajos jautājumos, izveidot visaptverošu normatīvo regulējumu un optimizēt dokumentu apriti institūcijās.
Pēc iepriekšminēto secinājumu izdarīšanas vēlos nākt klajā ar saviem priekšlikumiem nozares pilnveidošanai. Primāri, rūpējoties par sabiedrības interesēm, nepieciešams nodrošināt kontroli informācijas avotiem, jo mūsdienu dzīves ritmā tieši internets ir tā vieta, kur cilvēks visbiežāk meklē aktuālo informāciju. Nepilnības informācijas sistēmās nereti noved pie personas tiesību aizskārumiem, jo tiesiskais regulējums ir mainījies, taču informācijas meklētājam tiek maldīgi piedāvāts spēku zaudējušās normas. Tāpat nepieciešams pilnveidot arī saziņas iespējas ar valsts institūcijām, kontrolējot elektronisko saraksti un telefonisku saziņu, lai maksimāli novērstu gadījumus, kad netiek sniegta atbilde uz elektroniskā pasta vēstulēm un telefonzvaniem.
Lai novērstu funkciju pārklāšanos, valstī tiek veikta iestāžu optimizācija un funkciju pārdale, tomēr ar to ir par maz. Nepieciešams veikt grozījumus būvniecības tiesību normām, savstarpēji saskaņojot normatīvos aktus. Nepieciešams arī precīzi noteikt valsts iestāžu kompetenci būvniecības jautājumos un precizēt jau esošas tiesību normas, uzlabojot to formulējumu. Tas vienkāršotu normatīvo aktu struktūru, atbrīvojot tos no liekām atsaucēm no vienas normas uz otru un tādējādi padarītu normas vieglāk izprotamas un pielietojamas.
Šobrīd būvniecības uzsākšanas procesā primārais dokuments ir plānošanas un arhitektūras uzdevums, kas būtībā ir teritorijas plānojuma, apbūves noteikumu un būvniecību reglamentējošo normatīvo aktu atreferējums, kā arī vēl bez šī dokumenta nepieciešama būvprojekta saskaņošana un akceptēšana, tehnisko un īpašo noteikumu saņemšana un citi dokumenti. Tā vietā, lai gari un plaši aprakstītu dažādus normatīvos aktus un sūtītu šurpu turpu dažādus dokumentus, būtu labi, ja pietiktu ar to, ka pasūtītājs būvvaldē iesniedz projekta aprakstu un plānu ar visiem mērījumiem un raksturlielumiem, kā tas būtu dabā. Tātad, nepieciešams vienkāršot dokumentu saturu un novērst informācijas pārklāšanos tajos. Tādejādi gan pasūtītājam būtu mazāk administratīvo darbību, tātad tiktu ietaupīts gan laiks, gan finanšu līdzekļi, gan arī būvvalde, saņemot šo dokumentu, pārbaudītu atbilstību normatīvajiem aktiem un ātrāk varētu pieņemt lēmumu par tālāku darbību.
Uzskatu, ka būtu nepieciešami grozījumi Būvniecības likumā un Administratīvā procesa likumā, paredzot, ka būvniecības iecere var tikt apstrīdēta pirms tiek izdota būvatļauja un uzsākta būvniecība. Respektīvi, vēl projektēšanas procesa laikā. To var īstenot, informējot cilvēkus par būvniecības iecerēm un līdz noteiktam laikam piešķirot tiem tiesības izteikt savas pretenzijas. Savukārt, kad termiņš ir pagājis, tiek izsniegta būvatļauja un nekādas pretenzijas vairs netiek izskatītas. Tas pasargātu gan būvniekus no iespējamiem zaudējumiem, gan trešās personas no iespējamas degradētas ainavas sakarā ar nepabeigtu būvniecību.

Autora komentārsAtvērt
Darbu komplekts:
IZDEVĪGI pirkt komplektā ietaupīsi −37,16 €
Materiālu komplekts Nr. 1315316
Parādīt vairāk līdzīgos ...

Nosūtīt darbu e-pastā

Tavs vārds:

E-pasta adrese, uz kuru nosūtīt darba saiti:

Sveiks!
{Tavs vārds} iesaka Tev apskatīties interneta bibliotēkas Atlants.lv darbu par tēmu „Būvprojekta tiesiskā reglamentācija”.

Saite uz darbu:
https://www.atlants.lv/w/896159

Sūtīt

E-pasts ir nosūtīts.

Izvēlies autorizēšanās veidu

E-pasts + parole

E-pasts + parole

Norādīta nepareiza e-pasta adrese vai parole!
Ienākt

Aizmirsi paroli?

Draugiem.pase
Facebook
Twitter

Neesi reģistrējies?

Reģistrējies un saņem bez maksas!

Lai saņemtu bezmaksas darbus no Atlants.lv, ir nepieciešams reģistrēties. Tas ir vienkārši un aizņems vien dažas sekundes.

Ja Tu jau esi reģistrējies, vari vienkārši un varēsi saņemt bezmaksas darbus.

Atcelt Reģistrēties