Pievienot darbus Atzīmētie0
Darbs ir veiksmīgi atzīmēts!

Atzīmētie darbi

Skatītie0

Skatītie darbi

Grozs0
Darbs ir sekmīgi pievienots grozam!

Grozs

Reģistrēties

interneta bibliotēka
Atlants.lv bibliotēka

Izdevīgi: šodien akcijas cena!

Parastā cena:
7,49
Ietaupījums:
1,35 (18%)
Cena ar atlaidi*:
6,14
Pirkt
Identifikators:634023
Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 17.09.2009.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: 56 vienības
Atsauces: Ir
SatursAizvērt
Nr. Sadaļas nosaukums  Lpp.
  Apzīmējumu saraksts    6
  Ievads    7
  Literatūras apskats    10
1.  Stoa filosofija    15
2.  Vēlīnās stoa domātājs Epiktēts, viņa dzīve un darbi    21
2.1.  Epiktēta biogrāfija    22
2.2.  Epiktēta darbi    23
3.  Epiktēta filosofija: cilvēka vieta un iespējas    24
3.1.  Izvēles brīvība    26
3.2.  Epiktēta filosofija praktiskās darbības nozīmē – vingrināšanās (askēsis)    28
3.2.1.  Loģika un fizika    28
3.2.2.  Epiktēta labas dzīves ievingrināšanās ētiskais konteksts    29
3.3.  Pareizu priekšstatu veidošana un izmantošana    33
3.4.  Prohairesis    35
3.5.  Pienākumi – brīvās izvēles nepieciešamā sastāvdaļa    38
3.6.  Gudrais    41
  Noslēgums    43
  Izmantoto avotu un literatūras saraksts    46
Darba fragmentsAizvērt

Brīvība ir viens no augstākajiem cilvēka mērķiem, kura labā daudzi ir gatavi ciest un pat atdot dzīvību. Brīvība ir katra cilvēka laimes nosacījums, jo tikai būdams brīvs, cilvēks var attīstīties, veidoties un apzināties sevi kā individualitāti. Tāpēc brīvības problemātika dažādos kontekstos no antīkā laikmeta līdz pat mūsdienām ne mirkli nav zaudējusi savu aktualitāti. E. Fromms uzskata, ka brīvība ir cilvēka dabas neatņemams atribūts1, bet K. Jaspersam brīvība ir cilvēka būtība2. Neviens nešaubās par to, ka cilvēka dabā ir tiekties uz brīvību. Bet viedokļi par to, kas ir brīvība, mēdz dalīties. Tāpēc, lai izvairītos no jēdzieniskām nesaskaņām, ir jānošķir ārējā un iekšējā brīvība. Ārējā brīvība attiecas uz iespēju izvēlēties rīcību, nesastopot ārējus ierobežojumus. Ārējie ierobežojumi ir jāsaprot kā no paša cilvēka neatkarīgi apstākļi, kas rada ierobežojumus izvēlētās rīcības realizācijai. Tātad ārējo brīvību cilvēks var iegūt, vienīgi novēršot visus aizliegumus un ierobežojumus, kas ierobežo viņa brīvo dabu. Bet tas ir ļoti problemātiski, jo, lai arī cilvēks var pārvarēt, zināmu daudzumu ierobežojumu, to vietā vienmēr nāks citi. Tāpēc Epiktētam vienīgā patiesā brīvība ir cilvēka iekšējā brīvība. Iekšējā brīvība ir spēja patstāvīgi domāt, pieņemt lēmumus, apzināties sevi kā domājošu būtni un savas darbības subjektu. Iekšējās brīvības vienīgais kungs un pavēlnieks ir pats cilvēks, un nevienam citam nav varas ierobežot to.3 Tāpēc iekšējā brīvība pastāv neatkarīgi no ārējās brīvības.
Bet, lai arī iekšējā brīvība ir pieejama ikvienam, tās izmantošana nav kaut kas pašsaprotams. Epiktēta skatījumā iekšējā brīvība ir sasniedzama, vien iedziļinoties pasaules norisēs un sevī. Pirmais solis uz iekšējo brīvību4 ir savas ārējās nebrīves apzināšanās, kam seko pašdisciplinēšanās un vingrināšanās dažādu iekāru un kaislību pārvarēšanā.…

Autora komentārsAtvērt
Darbu komplekts:
IZDEVĪGI pirkt komplektā ietaupīsi −2,75 €
Materiālu komplekts Nr. 1125670
Parādīt vairāk līdzīgos ...

Nosūtīt darbu e-pastā

Tavs vārds:

E-pasta adrese, uz kuru nosūtīt darba saiti:

Sveiks!
{Tavs vārds} iesaka Tev apskatīties interneta bibliotēkas Atlants.lv darbu par tēmu „Brīvības un pienākuma problemātika Epiktēta filosofijā”.

Saite uz darbu:
https://www.atlants.lv/w/634023

Sūtīt

E-pasts ir nosūtīts.

Izvēlies autorizēšanās veidu

E-pasts + parole

E-pasts + parole

Norādīta nepareiza e-pasta adrese vai parole!
Ienākt

Aizmirsi paroli?

Draugiem.pase
Facebook
Twitter

Neesi reģistrējies?

Reģistrējies un saņem bez maksas!

Lai saņemtu bezmaksas darbus no Atlants.lv, ir nepieciešams reģistrēties. Tas ir vienkārši un aizņems vien dažas sekundes.

Ja Tu jau esi reģistrējies, vari vienkārši un varēsi saņemt bezmaksas darbus.

Atcelt Reģistrēties