Pievienot darbus Atzīmētie0
Darbs ir veiksmīgi atzīmēts!

Atzīmētie darbi

Skatītie0

Skatītie darbi

Grozs0
Darbs ir sekmīgi pievienots grozam!

Grozs

Reģistrēties

interneta bibliotēka
Atlants.lv bibliotēka

Izdevīgi: šodien akcijas cena!

Parastā cena:
21,48
Ietaupījums:
4,08 (19%)
Cena ar atlaidi*:
17,40
Pirkt
Identifikators:882098
Vērtējums:
Publicēts: 14.06.2011.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: 52 vienības
Atsauces: Ir
Laikposms: 2000.g. - 2010.g.
SatursAizvērt
Nr. Sadaļas nosaukums  Lpp.
  IEVADS    1
1.  TEORĒTISKĀ DAĻA    4
1.1.  Eiropas Savienības piena pārstrādes nozares pieredze    4
1.2.  Stratēģiskā plānošana uzņēmuma darbībā    6
1.2.1.  Plānošanas nozīme uzņēmumā    6
1.2.2.  Organizācijas mērķi    7
1.2.3.  Stratēģiskās plānošanas būtība un nozīme    8
1.2.4.  Konkurētspējas stratēģija    11
1.2.5.  Stratēģiskās vadīšanas līmeņi    16
1.3.  Integrācijas sistēmas – klasteru iespējas reģionālo uzņēmumu attīstībā    21
1.3.1.  Klastera definīcija    21
1.3.2.  Klasteris Eiropā un Latvijā    24
1.3.3.  Klasteri piensaimniecības nozarē    25
1.4.  Finanšu analīzes teorija    27
1.4.1.  Likviditātes rādītāji    29
1.4.2.  Aktivitātes rādītāji    30
1.4.3.  Saistību rādītāji    31
1.4.4.  Rentabilitātes rādītāji    31
1.4.5.  Neto tagadnes vērtība    32
2.  ANALĪTISKĀ DAĻA    33
2.1.  Darba izpētes metode    33
2.2.  Latvijas piena pārstrādes nozares situācija, attīstības tendences    35
2.3.  AS „Cesvaines Piens” darbības raksturojums un apraksts    44
2.3.1.  Uzņēmuma apraksts    44
2.3.2.  Galvenās uzņēmuma produktu grupas    48
2.3.3.  Uzņēmuma ilgtermiņa aktīvi    52
2.3.4.  Uzņēmuma vadības sistēma    53
2.3.5.  Sadarbība ar klientiem    55
2.3.6.  Sadarbība ar piegādātājiem    55
2.3.7.  Uzņēmuma ilgtermiņa mērķi    56
2.3.8.  Uzņēmuma īstermiņa mērķi    57
3.  PRAKTISKĀ DAĻA    58
3.1.  Ieņēmumu un izmaksu struktūra    58
3.1.1.  Rentabilitātes rādītāji    60
3.1.2.  Efektivitātes un aprites rādītāji    60
3.1.3.  Likviditātes rādītāji    61
3.1.4.  Maksātspējas un seguma rādītāji    62
3.2.  Uzņēmuma SVID analīze    62
3.3.  Uzņēmuma stratēģijas noteikšana    63
3.3.1.  Intensīva stratēģija    64
3.3.2.  Integrēta stratēģija    66
3.3.3.  Diversificēta stratēģija    71
3.3.4.  Samazināšanās stratēģija    73
3.4.  Uzņēmuma labākās stratēģijas izvēle - klasteris    74
3.4.1.  Mikro līmeņa klasteris    77
3.4.2.  Bio tehnoloģiskais klasteris    79
3.4.3.  Bio produktu klasteris    79
  SECINĀJUMI UN PRIEKŠLIKUMI    81
  BIBLIOGRĀFISKAIS SARAKSTS    84
  PIELIKUMI    99
Darba fragmentsAizvērt

SECINĀJUMI UN PRIEKŠLIKUMI
Balstoties uz darba sākumā izvirzītajiem mērķiem un uzdevumiem, kā arī vadoties pēc maģistra darba izstrādes gaitā iegūtās analīzes rezultātiem un informācijas, kuras detalizēta izpēte deva iespēju padziļināti izpētīt nozares ārējo un uzņēmuma iekšējo saimnieciskās darbības vidi, var izdarīt sekojošus secinājumus:
Piena nozares likumdošana ir sakārtota, un visiem tirgus dalībniekiem ir jāievēro vienādas prasības saskaņā ar ES direktīvām. Prasību neievērošanas gadījumā šādi uzņēmumi pārstās pastāvēt. AS „Cesvaines Piens” jau strādā atbilstoši noteiktajām prasībām, taču uzņēmumam nav skaidra nākotnes redzējuma pēc ES piena tirgus izmaiņām.
Viena no pasaules tendencēm piensaimniecības jomā ir reģionālo klasteru veidošanās, lai sekmētu piensaimniecības uzņēmumu konkurētspēju ne tikai reģionālā, bet arī nacionālā un starptautiskā līmenī.
Uzņēmums AS „Cesvaines Piens” pēdējos gados ir nostiprinājis savas pozīcijas kā kvalitatīvas produkcijas ražotājs, stabils piena iepircējs, aptverot noteiktu piena ražošanas reģionu un vērā ņemams konkurents piena produktu tirdzniecībā valstī, taču līdz ar ES liberalizāciju uzņēmumam būs jāsaskaras ar konkurenci Eiropas līmenī, taču šobrīd uzņēmumam nav ilgtermiņa tirgus iekarošanas stratēģijas plāna.
Uzņēmumam AS „Cesvaines Piens” nav skaidri definētas misijas, vīzijas, uzdevumu sadales, kas atstāj iespaidu uz darba organizāciju uzņēmumā.
Kā organizācijas risks būtu atzīmējams pārdošanas nodaļas trūkums, lai gan līdzšinējā sadarbība ar lielajiem klientiem, kas veikta augstākās vadības līmenī ir bijusi veiksmīga. Galvenos amatos strādā spēcīgi profesionāļi ar atbilstošu pieredzi. Zemākā izpildītāju līmenī jau ir vērojama problēmas ar darbinieku attieksmi pret veicamā darba pienākumiem.
AS „Cesvaines Piens” sadarbojas ar lielu skaitu piegādātājiem. Šāda piegāžu sadrumstalotība ir vērtējama negatīvi un, lai to mazinātu, uzņēmumam finansiāli jāatbalsta lielākās zemnieku saimniecības. Turklāt šāds piena ražotāju atbalsts ļaus nodrošināties ar nepieciešamajām piena izejvielām sakarā ar Latvijas pievienošanos piena ražošanas kvotu sistēmai.
Piegādātāji ir izvietoti vairāk kā 100 km attālumā no ražotnes (bijušo ražotņu piegādātāji) un ir ar mazām ražošanas jaudām.
Tehnoloģiskais risks izpaužas kā neatbilstoša tehnoloģiskā aprīkojuma izmantošana ražošanas procesā.
Uzņēmuma finanšu rādītāju analīze norādīja uz vairākiem trūkumiem. Absolūtās likviditātes rādītājs ir zem tā normas līmeņa, lai arī vērojams uzlabojums.
Aprites rādītāji nav sabalansēti, tādejādi ir apgrozāmā kapitāla deficīts.
Peļņas rādītāji nav pietiekoši stabilas kredītspējas nodrošināšanai. Uzņēmuma kapitāla struktūra ir vērtējama kā laba, jo pašu kapitāla īpatsvars sasniedz 57%.
Uzņēmuma tālākai attīstībai iespējamas sekojošas stratēģijas – 1) intensīva stratēģija, palielinot tirgus daļu esošajā tirgū par 15%; 2) vertikālās integrācijas stratēģija uz leju (I), iepērkot govis, tādējādi pilnībā kontrolējot piena piegādi; 3) vertikālā integrācija uz augšu (II), apvienojoties ar piena produktu tirgotāju/izplatītāju; 4) horizontālā integrācija, apvienojoties ar tiešo konkurentu (piena pārstrādātāju), lai tādā veido iegūtu nozīmīgu tirgus daļu; 5) diversificēta stratēģija, attīstot jaunu produktu, ar kuru tiek iekaroti jauni, iepriekš neapgūti tirgi; 6) samazināšanās stratēģija jeb uzņēmuma likvidācija.
Saskaņā ar veiktajiem aprēķiniem darba praktiskajā daļā, uzņēmums AS „Cesvaines Piens” iegūtu visaugstāko pievienoto vērtību, izmantojot integrācijas stratēģijas, t.i., apvienojoties ar piena vairumtirgotāju vai pārņemot savā kontrolē piena ražotājus – šādi tiktu samazināta konkurence tirgū, kā arī novērsti vairāki būtiski ar ražošanu un izplatīšanu saistīti riski.
AS „Cesvaines Piens” gadījumā, ir būtiski veidot klasteri ar apkārtesošajiem uzņēmumiem (gan nozarē, gan reģionā), jo pietiekams izejvielu daudzums un darba resursi vien nedod reģionam priekšrocības, ja netiek ieviestas inovācijas.
Uzņēmuma AS „Cesvaines Piens” gadījumā uzņēmumam nepieciešams sadarboties gan ar tiešajiem konkurentiem, gan arī citiem uzņēmumiem reģionā, lai spētu izstrādāt inovatīvu un konkurētspējīgu produktu un tādējādi spētu konkurēt ne tikai reģionālā līmenī, bet arī starptautiskajā vidē.

Pēc darba izstrādes gaitā iegūtiem informācijas apstrādes rezultātiem un uzņēmuma saimnieciskās analīzes datiem, var izvirzīt vairākus priekšlikumus uzņēmuma darbības efektivitātes un konkurētspējas palielināšanai:
Izstrādāt uzņēmuma misiju, vīziju ar tālejošiem plāniem pēc 2015. gada. Izskaidrot un saņemt pozitīvu atbalstu no visiem uzņēmumā strādājošajiem, veikt ražošanas iekārtu atjaunošanu/nomaiņu, izmantojot ES fondu finansējumu.
Pamatojoties uz ilgtermiņa plāniem, pārskatīt organizācijas struktūru, sakārtojot funkcijas un to izpildītājus, uzstādīt realizējamus īstermiņa un ilgtermiņa mērķus, paredzēt tajos apvienošanos ar kādu no esošajiem tirdzniecības/loģistikas uzņēmumiem, tādā veidā kontrolējot realizācijas ķēdi.
Pakāpeniski samazināt piegādātāju skaitu, izvirzot augstākas prasības piena kvalitātei un piegādes attālumiem. Apsvērt iespēju iegādāties, vai apvienoties ar piena ražošanas uzņēmumu, veidojot ražotni ar ganāmpulku virs 2000 govīm un iespējami tuvu ražotnei. Apvienošanos paredzēt kā atsevišķas uzņēmējsabiedrības, kas darbojas AS „Cesvaines Piens” ietvaros. Izmantojot finanšu instrumentus, atbalstīt šādu ražotņu veidošanos.
Sakārtot finanšu plūsmu atbilstoši naudai, kas ienāk uzņēmumā (apmaksas dienas) un naudai, kas tiek maksāta piegādātājiem.
Sakārtot īpašuma attiecības izmantojamam nekustamajam īpašumam, radot iespēju piesaistīt papildus finansējumu.
Veidot tehnoloģijas klasteri, kurā iesaistījušies tehnoloģiju ražotāji, lai maksimāli attīstītu piensaimniecības nozari un padarītu to konkurētspējīgu, sākot ar govju audzēšanu (zemnieku saimniecības, elektrisko ganu, svaru, barošanas sistēmu, slaukšanas sistēmu ražotāji) un beidzot ar piena pārstrādi un analīzi (piena pārstrādātāji, piena pārstrādes tehnoloģijas ražotāji, piena analīzes tehnoloģiju piedāvātāji, piena analīzes laboratorijas u.c.).
Maģistra darba izstrādes gaitā iegūtos analīzes datus ir plānots izmantot Projekta daļā. Iegūtie dati kalpos kā pamats tālākai pētījuma veikšanai un padziļinātai uzņēmuma stratēģijas analīzei ar mērķi izveidot konkrētu plānu stratēģijas ieviešanai un tādējādi nostiprināt uzņēmuma konkurētspēju un ilglaicīgu attīstību.

Autora komentārsAtvērt
Parādīt vairāk līdzīgos ...

Nosūtīt darbu e-pastā

Tavs vārds:

E-pasta adrese, uz kuru nosūtīt darba saiti:

Sveiks!
{Tavs vārds} iesaka Tev apskatīties interneta bibliotēkas Atlants.lv darbu par tēmu „AS "Cesvaines piens" attīstības stratēģijas izstrāde”.

Saite uz darbu:
https://www.atlants.lv/w/882098

Sūtīt

E-pasts ir nosūtīts.

Izvēlies autorizēšanās veidu

E-pasts + parole

E-pasts + parole

Norādīta nepareiza e-pasta adrese vai parole!
Ienākt

Aizmirsi paroli?

Draugiem.pase
Facebook
Twitter

Neesi reģistrējies?

Reģistrējies un saņem bez maksas!

Lai saņemtu bezmaksas darbus no Atlants.lv, ir nepieciešams reģistrēties. Tas ir vienkārši un aizņems vien dažas sekundes.

Ja Tu jau esi reģistrējies, vari vienkārši un varēsi saņemt bezmaksas darbus.

Atcelt Reģistrēties