Secinājums.
Savā valsts praksē es pirmo reizi saskaros ar to, kā realizējas sociālā rehabilitācija bērniem, pusaudžu vecumā, kuri cietuši no emocionālas vai fiziskas vardarbības ģimenē. Vēroju viņu uzvedību, reakciju uz uzdotiem jautājumiem par viņu vecākiem, ģimeni. Protams, katrs pusaudzis uzvedās krīzes centrā atšķirīgi no pārējiem bērniem ar līdzīgo sociālo problēmu, jo sekas no pārciestas ģimenē vardarbības ir dažādas un izpaužas katram individuāli. Vienam pusaudzim parādās asociālā uzvedība, otram neuzticēšanās un zems pašvērtējums, trešajam problēmas ar fizisko veselību. Bet katram no viņiem ir vajadzīga gan psihologa, gan sociālā darbinieka, gan sociālā pedagoga palīdzība. Augstāk minēti speciālisti tikai strādājot komandā var panākt efektīvāko mērķa sasniegšanu savā darbā un palīdzēt pusaudzim pārvarēt rastas no vardarbības ģimenē sekas.
Atgriežoties pie valsts politikas, gribētos teikt, ka patiešām pēdējā laikā arvien biežāk var dzirdēt par vardarbību ģimenē pret bērnu, neatkarīgi no tā, kāda veidā ģimenē tiek pielietota vardarbība pret bērnu jeb kādā vecumā. Ir izstrādāti informatīvi materiāli par bērnu tiesību aizsardzību, tiek rīkotas visādi pasākumu, lai aizsargātu bērnu tiesības, ir izstrādāti metodiski ieteikumi strādājošiem speciālistiem. Bet šobrīd ekonomiska situācija valstī apdraud ģimenes labklājību, kas ir viens no veselas ģimenes faktoriem.
Gribētos arī minēt to, ka kopumā sabiedrības attieksme ir ļoti svarīga, lai atklātu un novērstu emocionālo vai fizisko vardarbību ģimenē pret pusaudžiem: neklusēt, ja ir zināms fakts par vardarbību ģimenē pret bērnu. Savukārt strādājoši speciālisti bērnu tiesību sargājošās institūcijās, strādājot starpprofesionāļu komandā, varēs sniegt pusaudzim nepieciešamo specializēto palīdzību.
Pusaudžu vecums nav no vieglākajiem posmiem bērnu audzināšanā. Šajā vecumā bērni parasti meklē sevī, līdz ar to var viņu uzvedība un rīcība dažreiz ir nesaprotama un neprognozējama. Tāpēc būtu svarīgi veikt preventīvo darbu ar vecākiem, lai novērstu vardarbību ģimenē pret pusaudzi, sniedzot informāciju par pusaudžu vecuma īpatnībām un audzināšanas metodēm, kuras būtu visefektīvākās audzinot pusaudzi, nepielietojot miessodu, neietekmējot viņu fiziski, neaizskarot viņu identitāti un morāli nepazemojot.
…