Spēkā esošajā likumā „Par pašvaldībām” ir noteikts, ka vietējas pašvaldības nošķir no valsts pārvaldes un izdala tās kā patstāvīgu vietējo pārvaldi. Un pašvaldību kompetence ir aprakstīti likumā „Par pašvaldībām” II nodaļā.
Pašvaldību tiesiskas attiecības var rasties kā vienas puses gribas izpausme, tā arī divu vai vairāku pušu gribas izpausme. Tām ir organizatorisks raksturs, tās veicina procesu organizāciju un tās rodas vietējo pašvaldību institūciju uzdevumu, funkciju un pilnvaru praktiskās realizācijas gaitā, pārvaldes realizācijas procesā, kā arī veidojas vietējās pašvaldības darbības sfērā. Pašvaldību tiesības, tāpat kā citas juridiskas zinātnes nozares iedarbojas uz sabiedriskajām attiecībām ar tādiem tiesiskiem paņēmieniem, kā priekšraksti, atļaujas un aizliegumi, kuru attiecīga saiste nosaka tiesiskās regulēšanas raksturu.
Izšķir divas tiesiska regulējuma metodes – imperatīva un dispozitīva. Imperatīvas regulēšanas metodei ir raksturīgs tas, ka juridiskās iedarbības paņēmienu kompleksā uz sabiedriskām attiecībām ir priekšrakstu pārsvars. Imperatīva regulēšanas metode piedāvā tiešas pakļautības veidotu subjektu tiesisko stāvokli. Lai rastos tiesiskās attiecības, šādos gadījumos parasti par juridisko faktu kalpo varas priekšraksts.
Dispozitīvas tiesiskās regulēšanas pamatā ir atļauja, kura attiecību subjektam piešķir savas patstāvīgas uzvedības izvēles tiesības un atzīt to vienlīdzību. Par pamatu tam parasti kalpo līgums. Attiecību regulēšanas dispizitīva metode ir raksturīga civiltiesībām.
Pašvaldību attiecību tiesiskā regulējuma raksturs ir saistīts ar pašvaldību tiesību priekšmeta specifiku, kas aptver gan publisko, gan privāto tiesību sfēras. Vietēja pašvaldība ir tautas varas realizācijas forma, tādēļ pašvaldību likumdošana nosaka vietējo pašvaldību institūciju un amatpersonu lēmumu izpildes obligātumu. par šo lēmumu nepildīšanu, nepienācīgu izpildīšanu var pārkāpšanu draud atbildība saskaņa ar likumiem.
Pašvaldību institūcijas veic ne tikai publiskas varas darbības, bar arī pašvaldības vārdā realizē īpašnieka tiesības attiecībā uz pašvaldības īpašumu. Tām ir tiesības pašvaldību īpašuma objektus nodot lietošanā patstāvīgi vai uz laiku fiziskām vai juridiskām personām, iznomāt, atsavināt, kā arī ar pašvaldībai piederošo mantu veikt citus darījumus.
Likums garantē pašvaldībām darbības patstāvību to kompetences un likuma ietvaros. Pašvaldības savas savstarpējas attiecības veido un uztur, balstoties uz likumiem, līgumiem, un vienošanos pamatiem. Likums arī nosaka, ka lai risinātu uzdevumus, kuros ir ieinteresētas visas vai vairākas pašvaldības, tām ir tiesības sadarboties, kā arī dibināt pašvaldību biedrības. Pašvaldību sadarbības līgumi slēdzami pašvaldība budžeta ietvaros, ja pieņemts attiecīgs pašvaldības lēmums vai arī to noslēgšanas kārtība paredzēta pašvaldības nolikumā.
…
Pavaldbu tiesbas ( kontr.jaut. Nr 16) 1.Pašvaldību tiesiskās attiecības un to subjekti 2.Vietējo pašvaldību izveidotas iestādes (pašvaldību policija, bāriņtiesa u.c.) Termins Latvijas valsts pašvaldību tiesības – tiek lietots galvenokārt divās nozīmēs. Pirmkārt, tā sauc tiesību normu kopumu, kas regulē attiecīgu sabiedrisko attiecību jomu un veido vienu no Latvijas Republikas Juridiskās zinātnes nozarēm. Otrkārt, tā tiek saukta zinātnes disciplīna, t.i., zinātnisku teoriju un zināšanu kopums par šo sabiedrisko attiecību jomu un pašvaldību tiesību normu realizācijas praksi. Pašvaldību tiesības ir savstarpēji saistītu tiesību normu kopums, kas nostiprina un regulē īpašu sabiedrisko attiecību jomu. Sabiedrisko attiecību sistēmas organizācijas galvenais princips ir patstāvība, kas izpaužas: vietējās pašvaldības autonomijā no valsts un citām sabiedrības publiskajām struktūrām; vietējo iedzīvotāju iniciatīva un patstāvība vietējas nozīmes jautājumu risināšanā; vietējo pašvaldību un to veidoto institūciju pašnodrošināšanā un pašpietiekamībā savu uzdevumu realizēšanā.
- Civiltiesisko attiecību subjekti
- Pašvaldību tiesības
- Pašvaldību tiesiskās attiecības un to subjekti
-
Tu vari jebkuru darbu ātri pievienot savu vēlmju sarakstam. Forši!Pašvaldību struktūra. Pašvaldību priekšsēdētājs un izpilddirektors
Konspekts augstskolai5
-
Sociālās un tiesiskās izziņas metožu raksturojums un apraksts pēc to pielietošanas tiesiskajos pētījumos
Konspekts augstskolai1
-
Tiesību teorijas pamatjēdzieni un to savstarpējās attiecības
Konspekts augstskolai10
-
Administratīvi tiesiskās attiecības
Konspekts augstskolai2
-
Civilprocesuālās tiesiskās attiecības
Konspekts augstskolai4