Pievienot darbus Atzīmētie0
Darbs ir veiksmīgi atzīmēts!

Atzīmētie darbi

Skatītie0

Skatītie darbi

Grozs0
Darbs ir sekmīgi pievienots grozam!

Grozs

Reģistrēties

interneta bibliotēka
Atlants.lv bibliotēka

Izdevīgi: šodien akcijas cena!

Parastā cena:
12,99
Ietaupījums:
2,34 (18%)
Cena ar atlaidi*:
10,65
Pirkt
Identifikators:171553
Vērtējums:
Publicēts: 30.01.2013.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Nav
SatursAizvērt
Nr. Sadaļas nosaukums  Lpp.
1.  Renesanses laikmeta raksturojums mūzikā    3
1.1.  Viduslaiku baznīcas krīze    7
1.2.  Humānisms un māksla    7
1.3.  Humānisms un renesanse    7
1.4.  Cilvēks un viņa dzīves vērtība    8
2.  Renesanses laika komponistu skola    9
2.1.  Nīderlandes skola    9
2.2.  Venēcijas skola    10
2.3.  Florences skola    11
2.4.  Franču skola    11
2.5.  Vācu skola    11
2.6.  Spāņu skola    11
2.7.  Poļu skola    11
2.8.  Romas skola    11
2.9.  Angļu skola    12
3.  Laicīgās mūzikas žanri renesansē    13
3.1.  Villanella    13
3.2.  Frotola    13
3.3.  Kača    13
3.4.  Madrigāls    13
3.6.  Šansons    14
3.7.  Balāde    14
4.  Mesa, tās raksturīgākās daļas    16
5.  Motete    18
6.  Madrigāls    21
7.1.  Stila iezīmes    23
7.2.  Biogrāfija    24
8.1.  Biogrāfija    27
8.2.  Žanri, kuros komponē Lasso    28
9.  Palestrīnas un Lasso – līdzības un atšķirības    31
10.  Palestrīnas un Lasso darbu interpretācija    33
Darba fragmentsAizvērt

10. Palestrīnas un Lasso darbu interpretācija
Lai interpretētu šo mūziku ir nepieciešamas zināšanas par laikmetu, komponistiem, viņu pasaules uzskatu, apkārtējo cilvēku pasaules uzskatu.
Šajā laikā baznīcā ir krīze. Cilvēku masas bija reliģiski uzbudinātas un tā iemesls bija rūpes par dvēseles svētumu, bailes no nāves un velna, pastarās tiesas, šķīstītavas ugunīm, elles. Politiskos un sociālos nemierus, badu, sērgas, plūdus utt., uztvēra kā norādījumu uz pasaules gala tuvošanos. Arvien lielāks cilvēku skaits juta, ka katoļu rituālu greznums netuvina cilvēku Dievam, bet tieši otrādi traucē dzīvo komunikāciju ar to. Sāka domāt, ka katoļi Dieva vārdu iztulko nepareizi vai arī vispār nerunā par to. Vienīgais ceļš kā atbrīvoties no grēkiem – pašam pievērsties svētajiem rakstiem. Tāpēc tā laika daudzi komponisti pievēršas reliģiskai tēmai, sava aicinājuma pēc.
Līdz ar to svarīgs bija vārds, nevis mūzika. Mūzikā jāsaglabā ne tikai teksta izpratne, bet arī jāpiemērojas tā nozīmei. Spilgts piemērs ir Orlando di Lasso.
Mūziku ir grūti salīdzināt ar tā laika citu mākslu, jo mūzikā no visām mākslām renesanse iestājās visvēlāk. Neskatoties uz to Lasso bieži salīdzina ar Mikelandželo, Palestrīnu ar Rafaelu, jo arī šie ir laikabiedri mākslā izteicās atšķirīgi – Mikelandželo tumšāk, reālāk; Rafaēls – gaiši, pastorāli.
Tas, ko visduslaikos saprata ar brīvajām mākslām, šodien ir zinātne. Tikai mūzika atbilst šodienas priekšstatiem par mākslu (gramatika, retorika (politika), dialektika (loģika), aritmētika, ģeometrija, astronomija).
Viduslaiku mūzika ir teorētisku nodarbību joma. Mūziku veido skaitļu likumi un tā darbojas saskaņā ar tiem. Mūzika – kā zinātne. Bez mūzikas neviena zinātne nevar sasniegt pilnību. Taču pasauli veido skaņu harmonija, notiek arī debesu kustība. Mūzika visdažādākos veidos pamudina dvēseli un uzbudina jūtas.
Šo principu ņemot vērā var redzēt, ka gan Palestrīnas, gan Lasso mūzikā ir tā laika mūzikas domāšana. Arī interpretējot mūziku, tas ir jāatceras.
Lasso pēc būtības ir tuvāks romantismam, arī interpretējot viņa mūziku, par to ir jādomā. Palestrīnas mūzika jārada satura noskaņa neizceļot un neapspēlējot nevienu vārdu, melodiju, jāveido vienmērīgs plūdums.
Tanī laikā reliģijā parādās simboliskā domāšana. Tas paver mākslai reliģisko tēlu dažādību, līdz ar to izteiksmes līdzekļi kļūst krāsa un skaņa. Tikai Palestrīna rada kopēju noskaņu, Lasso vairāk detalizē.
Pateicoties naudai, kura tika pie kardināliem no baznīcas, viņi kļuva kultūras un mākslas mecenāti. Savās pilīs veidoja kapelas.
Lasso no 1556 – 1594.gadam pavada Bavārijas hercogu galmā Minhenē. Tur strādājot viņš radīja daudz laicīgās mūzikas. Bija arī jāuzklausa hercoga pavēles. Madrigāliem piemita raksturīga tendence pēc teksta detaļu atveidošanas, to smalka niansētība.
Interese par cilvēka personību, iekšējās pasaules psiholoģiska trāpīga atklāsme, dabas un sadzīves ainu muzikāli gleznains atveidojums – tas viss valdzina madrigāla žanru meistaru labākos darbus.
Palestrīnam arī bija laicīgi darbi, bet tie skaita ziņā bija nedaudz. Autors vairāk pievēršas reliģijai. Mesa – šis žanrs bija tas, ar ko Palestrīna īpaši izcēlās. Valda īpašs noskaņas svinīgums, izklāsta skaidrība un rakstura dziļums. Atskaņojot mesas ir liela uzmanība jāveltī Palestrīnas reliģiskiem uzskatiem – viņa izpratnei par Dievu. Jāpieturas pie emociju aiturēšanas un kopīgās noskaņas radīšanas, kas vienmēr ir gaiša un skaidra.


Autora komentārsAtvērt
Parādīt vairāk līdzīgos ...

Nosūtīt darbu e-pastā

Tavs vārds:

E-pasta adrese, uz kuru nosūtīt darba saiti:

Sveiks!
{Tavs vārds} iesaka Tev apskatīties interneta bibliotēkas Atlants.lv darbu par tēmu „Atbildes uz eksāmena jautājumiem renesanses mūzikā”.

Saite uz darbu:
https://www.atlants.lv/w/171553

Sūtīt

E-pasts ir nosūtīts.

Izvēlies autorizēšanās veidu

E-pasts + parole

E-pasts + parole

Norādīta nepareiza e-pasta adrese vai parole!
Ienākt

Aizmirsi paroli?

Draugiem.pase
Facebook
Twitter

Neesi reģistrējies?

Reģistrējies un saņem bez maksas!

Lai saņemtu bezmaksas darbus no Atlants.lv, ir nepieciešams reģistrēties. Tas ir vienkārši un aizņems vien dažas sekundes.

Ja Tu jau esi reģistrējies, vari vienkārši un varēsi saņemt bezmaksas darbus.

Atcelt Reģistrēties