Pievienot darbus Atzīmētie0
Darbs ir veiksmīgi atzīmēts!

Atzīmētie darbi

Skatītie0

Skatītie darbi

Grozs0
Darbs ir sekmīgi pievienots grozam!

Grozs

Reģistrēties

interneta bibliotēka
Atlants.lv bibliotēka
  • Patērētāju uzvedība: sociālekonomisko faktoru reģionālā pētījuma pieredze

     

    E-grāmata174 Ekonomika

Izdevīgi: šodien akcijas cena!

Parastā cena:
3,49
Ietaupījums:
0,66 (19%)
Cena ar atlaidi*:
2,83
Pirkt
Identifikators:161253
Vērtējums:
Publicēts: 16.08.2013.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: 127 vienības
Atsauces: Ir
Laikposms: 2003.g. - 2011.g.
SatursAizvērt
Nr. Sadaļas nosaukums  Lpp.
  PRIEKŠVARDS    4
  FOREWORD    6
  ПРЕДИСЛОВИЕ    8
  IEVADS    10
1.  PATĒRĒTĀJU UZVEDĪBAS PĒTĪJUMU TEORĒTISKĀ PIEEJA EKONOMIKAS ZINĀTNĒ    13
1.1.  Patērētāju uzvedība kā zinātniskās teorijas jēdziens    13
1.3.  Patērētāju uzvedības ekonomiskie modeļi    34
1.3.1.  Ienākumu sadalīšanas modeļi    34
1.3.2.  Mārketinga modeļi    37
1.3.3.  Ekonomiskās psiholoģijas modeļi    44
1.3.4.  Patēriņa ekonomiskie modeļi    47
1.3.5.  Džona Keinsa makroekonomiskais modelis    52
1.3.6.  Modeļu izmantošanas iespējas pētījumā    55
  Pirmās nodaļas kopsavilkums    55
2.  LATVIJAS UN TĀS REĢIONU PATĒRĒTĀJU UZVEDĪBAS STĀVOKLIS UN DINAMIKA    58
2.1.  Patērētāju uzvedības īstermiņa un ilgtermiņa faktori    58
2.2.  Latvijas patērētāju uzvedības struktūra un dinamikas stāvoklis    62
2.3.  Mājsaimniecību ietekme uz reģionālās ekonomikas attīstību    68
2.4.  Nodokļu ietekme uz patērētāju uzvedību un labklājību    70
2.5.  Galvenie patērētāju uzvedību un labklājību ietekmējošie nodokļi Latvijā    75
2.5.1.  Iedzīvotāju ienākuma nodoklis    75
2.5.2.  Pievienotās vērtības nodoklis    79
2.5.3.  Pievienotās vērtības nodoklis pārtikas produktiem    82
  Otrās nodaļas kopsavilkums    84
3.  SOCIĀLEKONOMISKO FAKTORU IETEKME UZ PATĒRĒTĀJU UZVEDĪBAS STĀVOKLI UN DINAMIKU: MĒRĪŠANA UN NOVĒRTĒJUMS    87
3.1.  Ienākumu, ražošanas, bezdarba un cenu dinamika: reģionālais aspekts    87
3.1.1.  Mājsaimniecību ienākumi    87
3.1.2.  Iztikas minimums un minimālā darba alga    88
3.1.3.  Bezdarba dinamika un patērētāju konfidence Latvijā    89
3.1.4.  Cenu dinamika un patērētāju konfidence Latvijā    91
3.1.5.  Patērētāju uzvedības sociālekonomisko faktoru korelācija    93
3.2.  Patērētāju izdevumi, uzkrājumi un kreditēšana: reģionālais aspekts    94
3.2.1.  Mājsaimniecību izdevumi    94
3.2.2.  Pārtikas produktu izvēle kā patērētāju uzvedības faktors    100
3.2.3.  Finanšu stāvokļa uzlabošanās kā patērētāju uzvedības faktors    101
3.2.4.  Latvijas mājsaimniecību patēriņa sadale atkarībā no kvintiļu grupas kā patērētāju uzvedības faktors    103
3.2.5.  Uzkrājumi un mājsaimniecību kreditēšana reģiona ekonomikā kā patērētāju uzvedības faktors    105
3.3.  Patērētāju konfidences dinamika reģiona ekonomikā    108
3.3.1.  Patērētāju konfidences faktoranalīze un klasterizācija Latvijā: reģionālais aspekts    115
3.3.2.  Patērētāju uzvedības faktori Daugavpilī    124
  Trešās nodaļas kopsavilkums    126
  NOBEIGUMS    130
  PROBLĒMAS UN PRIEKŠLIKUMI TO RISINĀŠANAI    133
  IZMANTOTO BIBLIOGRĀFISKO AVOTU SARAKSTS    135
  PIELIKUMI    152
  TERMINU SKAIDROJUMI    194
Darba fragmentsAizvērt

NOBEIGUMS
Galvenie secinājumi, atzinumi un konstatējumi
Monogrāfijā ar ekonomisko uzvedību apzīmēts pazīmju un rādītāju kopums, kas raksturo patērētāju darbības, ieskaitot to patērētāju priekšrocības, pieprasījumu pēc precēm un pakalpojumiem, patēriņa struktūru, ienākumu izmantošanas veidus.
Monogrāfijā ar ekonomisko uzvedību jāsaprot patērētāju uzvedības stāvoklis un dinamika no faktoru (ekonomisko – neekonomisko, ārējo – iekšējo, ilgtermiņa – īstermiņa) kompleksa viedokļa.
1. Pētot reģionālo aspektu, tiek izcelts Latvijas reģionu patērētāju uzvedības īpatnību analīzes ekonomiskais kritērijs, kas atklāj vienu vai otru patērētāju uzvedības dominējošo tipu valsts reģionos. Patērētāju uzvedības tipi ekonomiski tiek klasificēti atkarībā no iztikas minimuma („minimālais patēriņa grozs”).
Patērētāji, kuru ienākumi ir vienādi vai mazāki par iztikas minimumu, pieder pie patērētāju uzvedības tradicionālā tipa. Patērētāji, kuru ienākumi 2 – 3 reizes pārsniedz iztikas minimumu (kā alternatīvs kritērijs tiek pieņemta vidējā darba alga), ir patērētāju uzvedības aktīvais tips. Patērētāji, kuru ienākumi ir vairāk par iztikas minimumu un 2 – 3 reizes nepārsniedz iztikas minimumu, atbilst patērētāju uzvedības tolerantajam tipam.
Pamatojoties uz pētījuma datiem, var konstatēt, ka Latvijas reģioni atšķiras pēc uzvedības tipiem. Dominē šādi patērētāju uzvedības tipi:
• Rīgas un Pierīgas reģionā – aktīvais;
• Vidzemē, Kurzemē un Zemgalē – tolerantais;
• Latgalē – tradicionālais.
Aktīvā patērētāja uzvedības tipa pārsvars iekšējā pieprasījumā sekmē valsts un reģionu ekonomisko attīstību. Pārējie divi tipi mazākā mērā sekmē ekonomisko attīstību. Svarīgs patēriņa palielināšanas nosacījums ir valsts sadarbība tradicionālā tipa patērētāju uzvedības aktivizēšanā, paaugstinot Latvijas iedzīvotāju labklājību. Īpaša uzmanība jāpievērš mazāk attīstītu reģionu (tādu kā Latgale) patēriņam.
2. Kopumā analizējot sociālekonomiskus faktorus monogrāfijā, hipotēze apstiprinājās tajā ziņā, ka sociālekonomiskie faktori ietekmē patērētāju uzvedību.
Atkarībā no laika atsevišķa sociālekonomiskā faktora ietekme uz patērētāju uzvedību pastiprinās vai vājinās. Tiek novērotas sociālekonomisko faktoru ietekmes dažādas prioritātes noteiktos laika posmos noteiktos reģionos. Būtiska loma atsevišķu sociālekonomisko faktoru ietekmes regulēšanā pieder valstij.
Sociālekonomiskie faktori: darba alga, cenas (tajā skaitā pārtikas produktiem), bezdarbs ietekmē patērētāju uzvedību. Ienākumi, kā patērētāju uzvedības faktors, ir ievērojams kritērijs mājsaimniecību finanšu stāvokļa novērtēšanā.
Nodokļa likmju (ienākuma nodoklis un PVN) celšana izraisa patēriņa samazināšanos, apgrozījuma kritumu, patērētāju pesimisma pieaugumu.
Patērētāju uzvedības iekšējais faktors: privātais patēriņš būtiski ietekmēja Latvijas mājsaimniecību patērētāju konfidenci. Tāpat pastāv pamatnodarbošanās, nodarbinātības sektora, reģiona, apdzīvotās vietas, vecuma, vidējā ienākuma ietekme uz patērētāju konfidenci.
3. Patēriņa procesa ārējo un iekšējo faktoru kopums, kas izpaužas kā patērētāju uzvedības ekonomisko (patērētāja resursi un to izmantošanas iespējas) un neekonomisko (sociālo, kulturālo, tiesisko, teritoriālo) faktoru kopums, ietekmē (ar virzošu vai ierobežojošu raksturu) dažādas patēriņa procesa stadijas, izmainot patērētāju uzvedību.
4. Valsts unificē patērētāju uzvedības analīzi ar minimālām ekonomiskām pārmaiņām (ienākumi un cena). Pēc autoru domām, atkrīt jautājumi, kas saistīti ar patērētāju prioritātēm, ekonomiskajām gaidām, kā arī tādi, kas skar patērētāja izvēli, laiku un informāciju. Tāpēc patērētāju uzvedības faktoru izpēte izraisa nepieciešamību aplūkot mūsdienīgus patērētāju uzvedības ekonomiskos modeļus, kur tiek ņemti vērā arī citi mainīgie, izņemot ienākumus un cenu.
5. No 2009.gadā tika novērota Latvijas iedzīvotāju ienākumu samazināšanās tendence. Latvijas mājsaimniecību patēriņā var nodalīt divus etapus: patēriņa palielināšanās periodu 2000. – 2006.gadā un vēlāk – patēriņa samazināšanos. Pieaugošo ienākumu apstākļos Latvijas iedzīvotāji centās patērēt, vairāk nekā nopelnīja. Pieaugot inflācijai, pieaug arī patēriņš. Samazinoties ienākumiem, mājsaimniecības cenšas saglabāt ierasto patēriņa līmeni un iztērē uzkrājumus. Latvijas iedzīvotāju uzkrājumu dinamikā no 2007. gada līdz 2009.gada sākumam tika novērota uzkrājumu palielināšanās. No 2009. gada sākuma līdz 2010.gada beigām uzkrājumi samazinājās. Straujas ienākumu palielināšanās periodā (par 20 – 40% ik gadu) kopš 2004.gada līdz pat 2008.gadam mājsaimniecības patērēja, vairāk nekā nopelnīja, t.i., centās aizņemties naudu, nevis uzkrāt. To izsauca augstā inflācija un ažiotāža, kas tika saistīta ar mājsaimniecību investēšanu nekustamajā īpašumā. No 2008.gada līdz 2010.gadam mājsaimniecību patēriņa izdevumi samazinājās.

Autora komentārsAtvērt
Darbu komplekts:
IZDEVĪGI pirkt komplektā ietaupīsi −2,26 €
Materiālu komplekts Nr. 1333589
Parādīt vairāk līdzīgos ...

Nosūtīt darbu e-pastā

Tavs vārds:

E-pasta adrese, uz kuru nosūtīt darba saiti:

Sveiks!
{Tavs vārds} iesaka Tev apskatīties interneta bibliotēkas Atlants.lv darbu par tēmu „Patērētāju uzvedība: sociālekonomisko faktoru reģionālā pētījuma pieredze”.

Saite uz darbu:
https://www.atlants.lv/w/161253

Sūtīt

E-pasts ir nosūtīts.

Izvēlies autorizēšanās veidu

E-pasts + parole

E-pasts + parole

Norādīta nepareiza e-pasta adrese vai parole!
Ienākt

Aizmirsi paroli?

Draugiem.pase
Facebook
Twitter

Neesi reģistrējies?

Reģistrējies un saņem bez maksas!

Lai saņemtu bezmaksas darbus no Atlants.lv, ir nepieciešams reģistrēties. Tas ir vienkārši un aizņems vien dažas sekundes.

Ja Tu jau esi reģistrējies, vari vienkārši un varēsi saņemt bezmaksas darbus.

Atcelt Reģistrēties