Pievienot darbus Atzīmētie0
Darbs ir veiksmīgi atzīmēts!

Atzīmētie darbi

Skatītie0

Skatītie darbi

Grozs0
Darbs ir sekmīgi pievienots grozam!

Grozs

Reģistrēties

interneta bibliotēka
Atlants.lv bibliotēka
  • Valsts privātā partnerība kā jauns finansējuma avots autoceļu projektu realizēšanā Latvijā

     

    Diplomdarbs70 Ekonomika

Izdevīgi: šodien akcijas cena!

Parastā cena:
21,48
Ietaupījums:
3,22 (15%)
Cena ar atlaidi*:
18,26
Pirkt
Identifikators:187822
Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 15.10.2009.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: 9 vienības
Atsauces: Ir
Laikposms: 2004.g. - 2008.g.
SatursAizvērt
Nr. Sadaļas nosaukums  Lpp.
  Apzīmējumu saraksts    7
  Ievads    9
1.  Valsts un privātās partnerības būtība un saturs    12
1.1.  Infrastruktūras investīciju finansēšanas un īstenošanas formas    12
1.2.  Valsts un privātās partnerības būtība un formas    13
1.3.  Valsts un privātās partnerības darījumu veidi un modeļi    18
1.4.  Valsts un privātās partnerības riski    22
1.5.  Valsts un privātās partnerības izmantošanas priekšrocības un trūkumi    24
1.6.  Valsts loma un atbildība VPP projektos    27
1.7.  VPP piedāvājuma konkursa process    30
1.8.  Koncesionāra izvēles metodes un kritēriji VPP īstenošanā    31
2.  Lielbritānijas pieredze un prakse valsts privātās partnerības īstenošanā    33
2.1.  Realizētie VPP projekti Lielbritānijā    33
2.2.  VPP projektu efektivitātes novērtējums    34
2.3.  VPP organizatoriskie jautājumi    39
2.4.  VPP autoceļu nozarē Lielbritānijā    41
3.  Latvijas autoceļu nozare    44
3.1.  Latvijas autoceļu sistēma    44
3.2.  Latvijas autoceļu stāvoklis un nepieciešamās investīcijas    47
3.3.  Finansējums autoceļu uzturēšanai un investīcijām    51
4.  Valsts un privātās partnerības realizācijas iespējas ceļu būvniecībā Latvijā    57
4.1.  Satiksmes ministrijas plāni VPP projektu īstenošanā    57
4.2.  VPP organizatoriskie jautājumi    64
4.3.  VPP ietekme uz ceļu būves nozares uzņēmumiem    67
  Secinājumi un priekšlikumi    70
  Izmantotā literatūra un avoti    73
  Pielikumi    80
1.pielikums.  Eksperta intervija" Valsts privātā partnerība kā jauns finansējuma avots autoceļu nozares projektu realizēšanā Latvijā."    80
2.pielikums.  Aptauja "Valsts privātā partnerība kā jauns finansējuma avots autoceļu nozares projektu realizēšanā Latvijā."    81
Darba fragmentsAizvērt

IEVADS
Pēdējos desmit gados lielākā daļa pasaules valstu mēģina rast risinājumus sekmīgai publisko pakalpojumu sniegšanai, valsts mēroga un vietējo pašvaldību infrastruktūras attīstīšanai un uzturēšanai, kas kopumā veicinātu ekonomisko izaugsmi un nodrošinātu sabiedrības labklājību. Valsts budžeta līdzekļi bieži vien ir nepietiekami, lai tieši finansētu šīs vajadzības, un tas nozīmē, ka, piemēram, infrastruktūra netiek pilnvērtīgi attīstīta un uzturēta, kas savukārt rada negatīvas sekas tautsaimniecībā, samazinot sabiedriskā sektora efektivitāti, valsts pamatlīdzekļu vērtību un to ekonomisko atdevi. Līdz ar to ir nepieciešams meklēt iespējamos resursus infrastruktūras un pakalpojumu attīstībai, lai veicinātu tautsaimniecības izaugsmi, valsts sadarbības iespējas ar privāto sektoru publiskās infrastruktūras un pakalpojumu realizēšanai. Šīs sadarbības ietvaros ir izveidojusies un attīstījusies valsts un privātā partnerība.
Kā zināms, sakārtota infrastruktūra ir viens no galvenajiem nosacījumiem investīciju piesaistē un valsts ekonomikas izaugsmē. Visi lielie investīciju projekti ir vietās, kur ir ērti un labā stāvoklī piebraucamie ceļi. Latvijas kopējais ceļu tīkla blīvums ir pietiekams, bet tā tehniskais stāvoklis ir neapmierinošs un neatbilst drošas un nepārtrauktas satiksmes vajadzībām. Šobrīd Latvijas autoceļu stāvoklis ir katastrofāls salīdzinot ar kaimiņvalstīm vai vecajām ES valstīm. Uz sabrukuma robežas atrodas gandrīz puse autoceļu ar asfaltēto segumu un viena trešdaļa grants seguma ceļu. Lai arī aktīvi tiek piesaistīti ES fondu līdzekļi un katru gadu tiek palielināts finansējums no valsts budžeta, ar šiem līdzekļiem ir krietni par maz lai sakārtotu Latvijas autoceļu tīklu. Tādēļ ļoti aktīvi tiek meklēti vēl citi finansējuma veidi. Kā vienu no reālākajiem autore uzskata pasaulē jau plaši pielietoto, bet Latvijā vēl maz izmantoto Valsts privātās partnerības (VPP) finansēšanas modeli.
Latvijā par VPP politikas īstenošanu ir atbildīgas divas institūcijas-Ekonomikas ministrija un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra. Ekonomikas ministrija ir vadošā valsts pārvaldes iestāde, kas izstrādā VPP politiku un koordinē tās īstenošanu. Līdz šim Latvijā vēl nav realizēts neviens VPP projekts autoceļu nozarē. Šobrīd visa darbība tiek organizēta uz VPP projektu automaģistrāles būvniecībai E77 maršruta valsts galvenā autoceļa A2 posmā Rīgas apvedceļš – Sēnīte. Tas ir 250 milj. latu projekts un šādu naudu tradicionālā iepirkuma veidā Latvijas valsts patreizējos apstākļos nevarētu atļauties. Latvijā likumīgi priekšnoteikumi valstij un pašvaldībām veidot VPP projektus un nodot pakalpojumu sniegšanas tiesības privātajam sektoram tika radīti 2000. gada 20.janvārī, kad Latvijas Republikas Saeima pieņēma Koncesiju likumu. Šis likums regulē tādus VPP veidus, kā koncesijas ar lietotāj maksu, koncesijas bez lietotāj maksas jeb DBFO tipa projekti un BOT tipa projekti.
Maģistra darba ietvaros tika izvirzīta hipotēze: autoceļu nozares attīstību veicina VPP finansējums autoceļu projektu realizēšanā.
Maģistra darba mērķis ir: analizēt VPP finansējumu autoceļu projektu realizēšanā un to ietekmi uz autoceļu nozari.
Lai sasniegtu darba mērķi tika izvirzīti sekojoši darba uzdevumi:
1. pētīt infrastruktūras investīciju finansēšanas un īstenošanas formas;
2. izpētīt valsts un privātās partnerības būtību un formas;
3. izpētīt valsts un privātās partnerības riskus;
4. iepazīties valsts un privātās partnerības veidiem/modeļiem;
5. analizēt valsts privātās partnerības izmantošanas priekšrocības un trūkumus;
6. izpētīt valsts lomu un atbildību VPP projektos
7. izpētīt un analizēt Lielbritānijas pieredzi un praksi;
8. izpētīt un analizēt Latvijas autoceļu nozari- autoceļu sistēma, Latvijas autoceļu tehnisko stāvokli un investīcijas, SM plānus VPP realizēšanā, VPP ietekmi uz ceļu būves uzņēmumiem;
9. izpētīt VPP realizācijas iespējas Latvijā;
10. uz teorētiskās un empīriskās analīzes pamata izdarīt secinājumus un izstrādātā darba pamata sniegt priekšlikumus valsts un privātās partnerības izmantošanai autoceļu nozares attīstībai.
Maģistra darba pirmajā daļa tiek izpētīta valsts un privātās partnerības būtība un saturs; aplūkotas un salīdzinātas definīcijas, izpētīti iespējamie valsts un privātās partnerības sadarbības veidi/ modeļi, noskaidroti riski realizējot projektus ar VPP, analizētas valsts un privātās partnerības izmantošanas priekšrocības un aplūkoti VPP trūkumi. Izpētīta valsts loma VPP projektu realizēšanā, VPP piedāvājuma konkursa process un koncesionāra izvēles metodes un kritēriji.
Maģistra darba otrajā daļa tiek izpētīta Lielbritānijas pieredze un prakse valsts privātās partnerības īstenošanā. Analizējot realizētos projektus Lielbritānijā, VPP projektu efektivitātes novērtējums un analizēti VPP projekti autoceļu nozarē Lielbritānijā.
Maģistra darba trešajā daļā autore aplūko Latvijas autoceļu nozari, analizējot autoceļu uzturēšanas finansējumu un investīcijas, Latvijas autoceļu stāvokli- izvērtējot, avāriju skaitu uz Latvijas autoceļiem, ceļu tehnisko stāvokli, un to izraisītās sekas.
Maģistra darba ceturtajā daļā autore pēta valsts un privātās partnerības realizācijas iespējas Latvijā.
Analīze par Latviju tiek veikta par laika posmu no 2004-2008. gadam, kā arī tika analizēts autoceļu nozares finansējums un prognozes par laika posmu no 2004. gada līdz 2013. gadam.
Analīze par Lielbritāniju tiek veikta no 1994. gada līdz 2008. gadam.
Maģistra darba ietvaros tika veikta anketēšana, nosūtot aptaujas 72 Latvijas autoceļu nozarē strādājošiem uzņēmumiem, kopumā nozarē darbojas 75 uzņēmumi. Atbildes tika saņemtas no 45 uzņēmumiem, kas ir 60% no visiem Latvijā esošajiem ceļu būvniekiem/uzturētājiem. Tika veikta mutiskā intervija ar nozares ekspertu.

Autora komentārsAtvērt
Parādīt vairāk līdzīgos ...

Nosūtīt darbu e-pastā

Tavs vārds:

E-pasta adrese, uz kuru nosūtīt darba saiti:

Sveiks!
{Tavs vārds} iesaka Tev apskatīties interneta bibliotēkas Atlants.lv darbu par tēmu „Valsts privātā partnerība kā jauns finansējuma avots autoceļu projektu realizēšanā Latvijā”.

Saite uz darbu:
https://www.atlants.lv/w/187822

Sūtīt

E-pasts ir nosūtīts.

Izvēlies autorizēšanās veidu

E-pasts + parole

E-pasts + parole

Norādīta nepareiza e-pasta adrese vai parole!
Ienākt

Aizmirsi paroli?

Draugiem.pase
Facebook
Twitter

Neesi reģistrējies?

Reģistrējies un saņem bez maksas!

Lai saņemtu bezmaksas darbus no Atlants.lv, ir nepieciešams reģistrēties. Tas ir vienkārši un aizņems vien dažas sekundes.

Ja Tu jau esi reģistrējies, vari vienkārši un varēsi saņemt bezmaksas darbus.

Atcelt Reģistrēties