Pētījuma mērķis bija noskaidrot pusaudžu uztvertā vecāku audzināšanas stilu saistību
ar pusaudžu emocionālo intelektu un agresivitāti. Pētījumā piedalījās 120 pusaudži, vecumā no
12- 14 gadiem (M=12,53; SD=0,65), no tiem 56 zēni un 64 meitenes. Lai atbildētu uz
izvirzītajiem pētījuma jautājumiem, maģistra darbā tika pielietotas trīs aptaujas. Audzināšanas
stila izpētei tika izmantota Vecāku audzināšanas stila aptauja (Parental Authority
Questionnaire- PAQ, Buri, 1991), adaptēta L.Dālderes maģistra darbā, 2002.gadā. Emocionālā
intelekta izpētei tika izmantota Emocionālā intelekta aptauja (The Self- Report Emotional
Intelligence Test, SREIT, Schutte et.al., 1998, kā minēts Schutte, Malouss & Bhullar, 2009).
Latvijā aptauju adaptējuši V.Reņģe un J.Ņižņika, 2012.gadā. Agresivitātes izpētei tika
izmantota Agresijas aptauja (The Aggression Questionnaire, Buss & Perry, 1992). Latvijā
aptauju adaptējusi A.Gaitniece- Putāne, 2008.gadā. Pētījumā iegūtie rezultāti parāda, ka
autoritatīvajam audzināšanas stilam ir statistiski nozīmīga korelācija ar pusaudžu emocionālā
intelekta līmeni, kā arī, jo vecāku audzināšanas stils ir autoritatīvāks, jo pusaudžu agresivitātes
līmenis ir zemāks. Lineārās regresijas modeļa rezultāti liecina, ka statistiski nozīmīgi rezultāti
iegūti tikai autoritārajam stilam (p < 0,001). Pēc izveidotā modeļa var spriest, ka autoritārais
audzināšanas stils izskaidro 18% no pusaudžu agresivitātes.
Atslēgas vārdi: vecāku audzināšanas stils, emocionālais intelekts, agresivitāte…