Pievienot darbus Atzīmētie0
Darbs ir veiksmīgi atzīmēts!

Atzīmētie darbi

Skatītie0

Skatītie darbi

Grozs0
Darbs ir sekmīgi pievienots grozam!

Grozs

Reģistrēties

interneta bibliotēka
Atlants.lv bibliotēka
IT pakalpojumu vadība un tās loma uzņēmumu darbībā
Faila izmērs:
693 KB
Identifikators:

818767

Vērtējums:
Publicēts: 30.01.2013.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: 25 vienības
Atsauces: Ir
Laikposms: 2009.g. - 2009.g.
SatursAizvērt
Nr. Sadaļas nosaukums  Lpp.
  Ievads    5
  Saīsinājumu saraksts    7
1.  IT pakalpojumu vadība: standarti, principi, metodes    9
1.1.  Vispārējs situācijas apraksts    9
1.2.  ITIL    11
1.3.  CobiT    17
1.4.  ISO/IEC    20
1.4.1.  ISO/IEC 20000    20
1.4.2.  Standartu sērija ISO/IEC 27000 - Informācijas tehnoloģija. Drošības metodika    22
1.4.3.  ISO/IEC 38500:2008    23
1.5.  Kopsavilkums un darbības rādītāji    24
2.  IT pakalpojumu vadība Latvijā    27
2.1.  Pārraugošās organizācijas    27
2.1.1.  SIA „Latvijas standarts”    27
2.1.2.  ISACA Latvijas nodaļa    29
2.1.3.  ITSMf Latvija    31
2.2.  Apmācību organizētāji    33
2.3.  Konsultanti un ieviesēji    34
2.4.  Uzņēmumu prakse    36
2.5.  Kopsavilkums – ITIL ietekme uz uzņēmuma darbības rādītājiem praksē    43
3.  IT pakalpojumu vadības principu ieviešana LNB    45
3.1.  Situācijas raksturojums    45
3.2.  ITL ieviešana un rezultāts    46
  Secinājumi    50
  Priekšlikumi    51
  Bibliogrāfisko norāžu saraksts    52
  Pielikumi    55
Darba fragmentsAizvērt

Secinājumi
1. IT pakalpojumu vadības joma gūst arvien plašāku pielietojumu un ir sasniegusi brieduma līmeni, kad ir sākusies aktīva pakalpojumu vadības principu un standartu ieviešana uzņēmumos visā pasaulē.
2. Pēdējo gadu laikā izmaiņas ir pārdzīvojuši visi standarti un labas prakses metodoloģijas, pievēršot daudz vairāk uzmanības IT pakalpojumu vadības biznesa līmenim.
3. Par IT pakalpojumu vadības principu ieviesēju de facto standartu ir kļuvis ITIL. CobiT raksturojams kā audita rīks un izmantojams sistēmas kontrolei (nevis būvēšanai).
4. Arvien populārāka kļūst vairāku metožu un standartu apvienošanas prakse, piedāvājot pilnu IT pakalpojumu vadības ieviešanas un kontroles mehānismu komplektu.
5. IT pakalpojumu vadības metožu ieviešana uzņēmumam uzlabo uzņēmumu darbību raksturojošos kvalitatīvos rādītājus; retāk finansiālos.
6. IT pakalpojumu vadības aktīvākā organizācija ir ITSMf. ISACA Latvijas nodaļa neveic nekādas CobiT standarta popularizēšanas aktivitātes.
7. Galvenie ITSM risinājumu ieviesēji Latvijā ir starptautisku uzņēmumu filiāles (bankas, IT uzņēmumi).
8. IT pakalpojumu vadības industrijas virzītāji ir konsultantu firmas, kas ir vietējo biedrību dibinātāji un informācijas izplatītāji.
9. Vietējo uzņēmumu interese par IT pakalpojumu vadības metodēm vēl ir ļoti maza. Tas būtu raksturojams ar:
- Ekonomiskās situācijas pasliktināšanos pēdējā gada laikā
- Uzņēmumu neizpratni par IT veikto funkciju nozīmi un nespēju sasaistīt to ar biznesa uzdevumiem
- Mazo un vidējo uzņēmumu īpatsvars Latvijā (metodoloģija izstrādāta galvenokārt lielām institūcijām)
10. ITIL praksi ieviesušajiem uzņēmumiem ir pozitīvas atsauksmes un līdzīgi rezultāti, kā arī turpmāks ITIL procesu ieviešanas plāns, kas liecina par uzņēmumu apmierinātību ar labas prakses principu ieviešanu.
11. Slikta komunikācijas, pieredzes apmaiņas trūkums un nemācīšanās no citu kļūdām noved pie līdzīgiem negatīvās pieredzes piemēriem.
12. Konsultantu firmas un uzņēmumi nesteidzas ieviest jaunāko standartu, balstot savu ITIL ieviešanu uz 2. versijas pamatiem. Tas ir viens no faktoriem, kādēļ uzņēmumi nav apmierināti ar ITIL sasaisti ar biznesa procesiem.
13. Uzņēmumiem, kas ignorēs IT pakalpojumu vadības principus, būs arvien grūtāk attaisnot ieguldījumus IT un konkurēt ar citiem industrijas dalībniekiem.
14. Populārākie ITIL ieviestie procesi ir Pakalpojumu dienests un incidentu pārvaldība.
15. Katra organizācija atradīs savā ikdienas darbā iestrādes, kurām var atrast līdzības ITIL procesu aprakstos. Šo procesu ieviešana pēc ITIL principiem būs vieglāka un ļaus ātrāk novērot ITIL sniegto ieguldījumu.
16. Latvijas Nacionālā bibliotēkas IT pakalpojumu vadība ir nonākusi pašplūsmā un tai ir nepieciešama sistemātiska darbības sakārtošana.
17. ITIL ieviešanu organizācijā var sākt ar lokālu iniciatīvu IT departamenta līmenī, tomēr ir svarīgi saskaņot darbības un informēt arī augstākā līmeņa vadību.

Priekšlikumi
1. Autors saskata nepamatotu CobiT metodoloģijas atstāšanu novārtā Latvijā un ierosina:
- Uzņēmumiem, kuriem ir regulāri IT sistēmas kontroles un audita pasākumi, balstīt tos uz CobiT kontroles objektiem.
- ITIL prakses ieviesējiem veikt sistēmas funkcionalitātes pārbaudes izmantojot CobiT
- Pašiem auditoriem izmantot CobiT savā darbā un ieteikt to izmantot klientiem
- Ieviest ieteikumus ISACA biedru vidū jauno CobiT sertificēšanās standartu apgūšanā
Ieguvums no šādas iniciatīvas būtu CobiT popularitātes pieaugums, kas veicinātu vienota standarta izmantošanu IS auditā un pakalpojumu sniegšanas kontrolē, kā arī vairāku metožu pielietošanu IT pakalpojumu pārvaldības ieviešanā un kontrolē (sakārtotāka IT pārvaldība uzņēmumos).

Autora komentārsAtvērt
Parādīt vairāk līdzīgos ...

Nosūtīt darbu e-pastā

Tavs vārds:

E-pasta adrese, uz kuru nosūtīt darba saiti:

Sveiks!
{Tavs vārds} iesaka Tev apskatīties interneta bibliotēkas Atlants.lv darbu par tēmu „IT pakalpojumu vadība un tās loma uzņēmumu darbībā”.

Saite uz darbu:
https://www.atlants.lv/w/818767

Sūtīt

E-pasts ir nosūtīts.

Izvēlies autorizēšanās veidu

E-pasts + parole

E-pasts + parole

Norādīta nepareiza e-pasta adrese vai parole!
Ienākt

Aizmirsi paroli?

Draugiem.pase
Facebook
Twitter

Neesi reģistrējies?

Reģistrējies un saņem bez maksas!

Lai saņemtu bezmaksas darbus no Atlants.lv, ir nepieciešams reģistrēties. Tas ir vienkārši un aizņems vien dažas sekundes.

Ja Tu jau esi reģistrējies, vari vienkārši un varēsi saņemt bezmaksas darbus.

Atcelt Reģistrēties