Pievienot darbus Atzīmētie0
Darbs ir veiksmīgi atzīmēts!

Atzīmētie darbi

Skatītie0

Skatītie darbi

Grozs0
Darbs ir sekmīgi pievienots grozam!

Grozs

Reģistrēties

interneta bibliotēka
Atlants.lv bibliotēka

Izdevīgi: šodien akcijas cena!

Parastā cena:
14,20
Ietaupījums:
2,70 (19%)
Cena ar atlaidi*:
11,50
Pirkt
Identifikators:861076
Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 30.06.2010.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: 20 vienības
Atsauces: Ir
SatursAizvērt
Nr. Sadaļas nosaukums  Lpp.
  Ievads    5
1.  Žurnālu loma citu mediju kontekstā    7
2.  Publicistikas stila raksturojums un virsraksta jēdziens    13
3.  Darbības vārdu izteiksmes žurnālu virsrakstos    18
3.1.  Īstenības izteiksme    20
3.2.  Atstāstījuma izteiksme    24
3.3.  Vēlējuma izteiksme    25
3.4.  Vajadzības izteiksme    26
3.5.  Pavēles izteiksme    27
4.  Verba infinitīvo formu: nenoteiksmes un divdabju lietojums žurnālu virsrakstos    30
  Nobeigums    35
  Avoti un izmantotā literatūra    37
Darba fragmentsAizvērt

Ievads
Mūsdienu situācijā arvien vairāk cilvēku kā galveno avotu ikdienā nepieciešamās informācijas iegūšanai izvēlas gluži vai neizsmeļamos interneta resursus. Iespēja ātri, bez maksas un bieži vien, pat neizejot no mājas, atrast, izdrukāt un lejupielādēt informāciju jebkurā valodā ir nenoliedzami atvieglojusi un padarījusi vienkāršāku mūsu ikdienu. Līdz ar tīmekļa pieejamību arvien plašākam cilvēku lokam, nereti izskan jautājums – vai nākotnē vēl pastāvēs un būs pieprasīta uz papīra drukāta lasāmviela: laikraksti, žurnāli, grāmatas? Tomēr pagaidām Latvijā vēl veiksmīgi līdzās pastāv un savu lasītāju loku iemanto gan avīžu un žurnālu sniegtais piedāvājums, gan digitāli pieejamā informācija. Nenoliedzami - lielāks interneta informācijas lietotāju skaits ir jaunākās paaudzes iedzīvotāju vidū, kuriem internets bieži vien ir kļuvis par neatņemamu ikdienas sastāvdaļu, kā arī pilsētās dzīvojošie, jo pilsētās interneta resursi ir tehniski vairāk nodrošināti, turpretī lauku iedzīvotāji parasti biežāk izvēlas drukātās informācijas lietošanu, jo tā ir viņiem sasniedzamāka. Lai gan bieži vien izdevēju paziņojumi liecina, ka preses pirkšanas un abonēšanas apjomi pēdējo gadu laikā ir mazinājušies, šo tendenci drīzāk var skaidrot ar ekonomisko situāciju valstī un iedzīvotāju vēlmi ietaupīt, atsakoties no lietām, kas nav pirmās nepieciešamības prece, un interneta resursos iegūstamā informācija ir lētāka nekā preses abonēšana vai pirkšana. Tomēr, neskatoties uz to, ka arvien vairāk cilvēku priekšroku dod interneta izmantošanai, preses un grāmatu pastāvēšana tuvākajā laikā neizzudīs, galvenokārt tāpēc, ka laikrakstos un grāmatās lasāmajai informācijai piemīt sava specifika un vērtība. Cilvēks pēc savas būtības ir konservatīvs, daudz ko nosaka ieradumi. Lasīšanas kultūra Latvijā ir spēcīgi iesakņojusies, un pat, ja ne visi lasa grāmatas un nopietnu literatūru, tad jaunākā iecienītā žurnāla numura gaidīšana un pārlasīšana daudziem ir kā mazs rituāls.
Plašsaziņas līdzekļiem mūsdienu sabiedrībā ir nozīmīga loma. Tādēļ arī to saturs, konkrētāk, virsraksti, ir interesants pētījumu lauks valodniekiem. Mūsdienās plašsaziņas līdzekļu valodas un virsrakstu izpētei ir pievērsušies daudzi latviešu valodnieki. Minēšu dažus no tiem: Ilze Lokmane ir rakstījusi par plašsaziņas līdzekļu valodu (Lokmane 2009), īpašvārdus preses izdevumu virsrakstos analizējusi valodniece Gunta Smiltniece (Smiltniece 2008), Andra Kalnača ir pievērsusies verba formu lietojuma un funkciju izpētei laikrakstu virsrakstos (Kalnača 2006). Valodniece ir pētījusi arī interneta portālu virsrakstu valodu (www.lu.lv). Tātad pētījumu par darbības vārdu žurnālu virsrakstos vēl ir maz. Tāpēc savā bakalaura darbā esmu izvēlējusies pievērsties tieši šai tēmai.
J.Rozenbergs raksta: „Darbības vārds nosaka valodas dzīvumu, dinamiku, ritumu, spēku” (Rozenbergs 1983: 98). No tā var secināt, ka darbības vārdam ir būtiska loma arī virsrakstos.
Tieši virsraksts ir pirmais signāls uzmanības pievēršanai – izteiksmīgs virsraksts ieinteresē izlasīt rakstu līdz beigām.
Darba mērķis: raksturot verba formu lietojuma īpatnības žurnālu virsrakstos.
Darba uzdevumi:
1) iepazīties ar teorētisko literatūru par darbības vārdu un publicistikas stilu;
2) noskaidrot žurnāliem raksturīgās pazīmes;
3) raksturot publicistikas stila iezīmes;
4) ekcerpēt žurnālu virsrakstus ar darbības vārdiem;
5) analizēt darbības vārda formas savāktajos piemēros.
Bakalaura darba teorētisko pamatu veido Dzintras Paegles, Jāņa Rozenberga, Andras Kalnačas, Andas Rožukalnes u.c. valodnieku darbi.
Analizētie piemēri ekscerpēti no žurnāliem, kuru mērķauditorija ir sievietes: „Cosmopolitan”, „Ieva”, „ Santa”, „Sieviete”, „Una”. Tā kā bakalaura darbā esmu pievērsusies verba izpētei tieši žurnālu virstrakstos, tad 1. nodaļā tiks nedaudz raksturota žurnālu loma citu mediju kontekstā.

Autora komentārsAtvērt
Parādīt vairāk līdzīgos ...

Nosūtīt darbu e-pastā

Tavs vārds:

E-pasta adrese, uz kuru nosūtīt darba saiti:

Sveiks!
{Tavs vārds} iesaka Tev apskatīties interneta bibliotēkas Atlants.lv darbu par tēmu „Darbības vārds sieviešu pasaules žurnālu nosaukumos”.

Saite uz darbu:
https://www.atlants.lv/w/861076

Sūtīt

E-pasts ir nosūtīts.

Izvēlies autorizēšanās veidu

E-pasts + parole

E-pasts + parole

Norādīta nepareiza e-pasta adrese vai parole!
Ienākt

Aizmirsi paroli?

Draugiem.pase
Facebook
Twitter

Neesi reģistrējies?

Reģistrējies un saņem bez maksas!

Lai saņemtu bezmaksas darbus no Atlants.lv, ir nepieciešams reģistrēties. Tas ir vienkārši un aizņems vien dažas sekundes.

Ja Tu jau esi reģistrējies, vari vienkārši un varēsi saņemt bezmaksas darbus.

Atcelt Reģistrēties