-
Kinorežisora Larsa fon Trīra filma "Antikrists"
Lars fon Trīrs filmas vēstījumu ir veidojis hronoloģisku ar lineāru sižeta attīstību, taču tā ir savdabīga, tajā ir daudz iztēles/hipnozes un atmiņu ainas. Filmas prologs un epilogs ir melnbalts un tajos izmantots palēninājuma efekts. Tā kā filmā piedalās vien divi aktieri, nav izdalīta īpaša vēstītāja persona, bet gan skatītājam ir ļauts novērot abu šo personu darbību un mijiedarbību.
Sižeta uzbūve ir diezgan sarežģīta un sapiņķerēta, var izdalīt vairākas sižetiskās līnijas – Nika nāve, dabas loma, kādēļ un no kā viņai ir bail, viņa un viņas attiecības kā vīram un sievai un kā terapeitam un pacientei. Trīs lūdzēji, viņu lomas un simbolisms ko tie apzīmē. Manuprāt, visas šīs sižetiskās līnijas netiek atrisinātas, tās vienkārši beidzas līdz ar viņas nāvi un viņa došanos prom no meža būdas. Skatītājs tā arī neuzzina kas notiek tālāk vai kāpēc vis ir noticis tieši tā un ne savādāk. Nekas tā īsti arī netiek paskaidrots, tiek atstāta vieta brīvai interpretācijai.
Mizanscēnu uzbūve pārsvarā ir veidota reālistiska, ar dažiem iespaidīgi šokējošiem izņēmumiem, piemēram runājoša lapsa, vai palēnināts ozolzīļu lietus. Filma tomēr ir veidota mākslinieciski izteiksmīgi, tās uzdevums ir pārsteigt, šokēt. Tiek izmantoti daudzi makro un mikro tuvplāni, jau iepriekš pieminētais kadra palēninājums arī subjektīvais skatījums. …
Tas ir dziļi intīms stāsts par laulāta pāra attiecībām, kuru vārdi visas filmas garumā netiek atklāti, pēc viņu dažus gadus vecā dēla nāves. Intīms ne jau tādēļ, ka šajā filmā ir daudz kailuma, vardarbības un seksa ainas bet gan pārsteidzoši šokējošs cilvēka iekšējās jūtu un domu pasaules atklātības dēļ. Filma ir sadalīta prologā, epilogā un četros cēlienos – „skumjas”, „sāpes”, „izmisums” un „trīs lūdzēji”. Filma aizsākas ar pāra mazā dēlēna, Nika nāvi, kurš izkrīt no otrā stāva loga, kamēr viņa vecāki nodarbojas ar kaislīgu seksu. Īpaša loma prologā tiek piešķirta detaļām, kā sniega snigšana, atvērtais logs un palēnināta aizkaru plīvošana vējā un nejaušu šķietami nesvarīgu elementu tuvplāniem, visu šo intīmo noskaņu papildina klasiskā mūzika, kas skan fonā.