Vērtējums:
Publicēts: 21.12.2012.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Vidusskolas
Literatūras saraksts: 2 vienības
Atsauces: Ir
  • Eseja 'Negatīva, līdzsvarota un vispārēja reciprocitāte filmā "Krusttēvs"', 1.
  • Eseja 'Negatīva, līdzsvarota un vispārēja reciprocitāte filmā "Krusttēvs"', 2.
  • Eseja 'Negatīva, līdzsvarota un vispārēja reciprocitāte filmā "Krusttēvs"', 3.
  • Eseja 'Negatīva, līdzsvarota un vispārēja reciprocitāte filmā "Krusttēvs"', 4.
  • Eseja 'Negatīva, līdzsvarota un vispārēja reciprocitāte filmā "Krusttēvs"', 5.
Darba fragmentsAizvērt

Marsels Moss savā darbā „Dāvana” apgalvo, ka nekas nekad nav par velti. Tāda brīvā dāvana neeksistē. Balstoties uz šī autora idejām, jāsaka, ka vispārēja reciprocitāte iespējama vien tad, ja pretī nav saņemts it nekas, tai skaitā, pateicība, dāvanas apziņa. Ne dāvātājs, nedz arī apdāvināmais nedrīkst nojaust, ka notiek šis process. Tomēr kulturālā sabiedrībā par jebkuru iegumumu tomēr saka „paldies” vai vismaz emocionāli izjūt pateicību. Tā kā šis savstarpējības paveids ir klaji pretrunīgs un nav skaidrs vai tāds vispār eksistē, tad to es saistītu ar negatīvo reciprocitāti. Piemēram, zogot zaglis paņem kādu vērtīgu lietu, neizjūtot pateicību no lietas īpašnieka. Šīs lietas īpašnieks savukārt nekādā veidā nejūtas kā devējs. Līdz ar to pēc definīcijas arī tā varētu būt brīva dāvana, kas itin bieži arī parādās filmā „Krusttēvs”.
Lai arī teiciens, ka mūsdienās nekas nenotiek par velti ir diez gan skarbs. Tāda ir mūsu kultūra un sabiedrība. Sabiedrības pamatā ir savstarpēja indivīdu komunikācija līdz ar to savstarpīguma princips ir neatņemama komunikācijas sastāvdaļa, jo pat uzdodot jautājumu parasti taču tiek saņemta ari atbilde.

Autora komentārsAtvērt
Atlants