Pašdarbības un Darba skola- G. Keršenšteiners, H. Gaudigs – Darba skolu kustība galvenokārt tika organizēta divos virzienos. Vienu vadīja Keršenšteiners, noliedzot mācīšanos tikai no grāmatām, viņš iestājas par skolēnu roku darbu, kā arī patstāvīgu garīgu darbu. Gaudigs izstrādāja virkni praktisku metožu jebkurai mācību nodarbībai, kam vajadzēja sekmēt skolēna patstāvīgo darbu ar tēmām. Vadmotīvs bija- „ brīvs, garīgs skolu darbs”.
G. Keršenšteinera un P. Natorpa sociālā pedagoģija- Pēc Natorpa domām, svarīgu lomu audzināšanā veic ģimene. Keršenšteiners balstās uz principu- apmācībā virzīties no atsevišķā un konkrētā uz vispārējo un abstrakto, viņš izveido savu darbmācības teoriju. Jāattīsta individuālās noslieces, individuāla pieeja katram bērnam.…