Kontrole ir uzraudzība par plānu izpildi un nepieciešamie plānu labojumi.
Kontroles mērķis - noteiktā laikā nodrošināt vadītājus ar objektīvu informāciju par stāvokli organizācijā, tādējādi dodot iespēju savlaicīgi konstatēt kļūdas un trūkumus, lai novērstu to atkārtošanos.
Kontroles nepieciešamību nosaka:
nenoteiktība - plāni izstrādāti prognozējot notikumus, kas būtībā var arī neiestāties. Tāpat arī var parādīties jauni neparedzēti notikumi;
kļūdu savlaicīgas novēršanas nepieciešamība, lai izvairītos no krīzes situācijas - iespēja izvairīties no kļūdu uzkrāšanās, kas palielina iespējamo zaudējumu apjomu un var novest līdz krīzes situācijai;
pareizā darbības virziena uzturēšana - veicot kontroli, var noteikt veiksmīgos un mazāk veiksmīgos pasākumus un līdz ar to arī visefektīvākos darbības virzienus.
Kontroles funkcijas (A.Klauss, 2000.):
uzraudzības funkcija: sasniegto uzņēmējdarbības rezultātu novērošana sniedz ziņas par to atbilstību pieņemtajiem lēmumiem un plāniem;
vērtēšanas funkcija: faktisko un plānoto parametru novērtēšana liek pastiprināt, mainīt vai traucēt līdzšinējo darbību;
aizsardzības funkcija: uzņēmuma darbinieki apzināti reaģē uz kontroles rezultātiem. Kontrole ietekmē viņu rīcību uzņēmuma mērķu īstenošanā un normu izpildīšanā, tādējādi stiprinot uzņēmuma izdzīvošanas spējas;…