Pievienot darbus Atzīmētie0
Darbs ir veiksmīgi atzīmēts!

Atzīmētie darbi

Skatītie0

Skatītie darbi

Grozs0
Darbs ir sekmīgi pievienots grozam!

Grozs

Reģistrēties

interneta bibliotēka
Atlants.lv bibliotēka
Akcijas un īpašie piedāvājumi 2 Atvērt
3,99 € Ielikt grozā
Gribi lētāk?
Identifikators:934341
 
Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 20.11.2006.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Nav
Darba fragmentsAizvērt

1. Menedžmenta būtība, uzdevumi, efektivitāte.
• Menedžments- organizāciju zinātniskās vadības teorija, kas, savukārt, ir dažādu teoriju, metožu, principu, padomu, ieteikumu un piemēru kopa, kuras mērķis ir panākt organizāciju labāku, efektīvāku, optimālāku darbību.
• Menedžments- paņēmiens, maniere darbā ar cilvēkiem, vara un māksla vadīt, īpašas prasmes un administratīvās iemaņas, vadības institūcija, administrācijas vienība. Organizatorisku mērķu sasniegšanas process ar citu cilvēku palīdzību
• Menedžments- darbību komplekss, ieskaitot plānošanu, organizēšanu, motivēšanu un kontroli, kas ir vērsts uz organizāciju darbinieku, finansu, materiālu un informācijas resursu pilnīgāku izmantošanu, lai organizācijas mērķus sasniegtu ar augstāku efektivitāti.
• Menedžmenta efektivitāte= produkcijas, pakalpojumu vērtība, ietverot kvalitāti: izmaksas noteiktā laika periodā.
• Menedžmenta galvenais uzdevums= izveidot efektīvu organizāciju.
2. Menedžmenta funkcijas, to raksturojums.
• Plānošana:
Uzņēmuma darbības mērķu nosacīšana (rakstiski)
Nepieciešamo resursu noteikšana
Variantu izstrādāšana (jādomā, kādi šķēršļi varētu būt un meklēt rezerves variantus)
Iekšējās situācijas un apkārtējo apstākļu noteikšana un analīze
Darbības programmas sastādīšana (kas, ko dara, laiks utt)
Lēmumu pieņemšana
• Organizēšana:
Pārvaldes struktūras izveidošana (direktors, asistenti, padotie utt)-jo lielāks uzņēmums jo strukturētāka pārvalde
Pasākumu grupēšana pēc nozīmīguma jeb prioritāšu noteikšana
Organizācijas resursu koncentrēšana, sadale un koordinēšana
Pilnvaru deliģēšana jeb pilnvaru uzticēšana citiem
• Motivēšana:
Darbinieku stimulēšana, pārliecināšana
Darbības mērķu skaidrošana
Izpildes standartu nosacīšana (kas padotajiem jādara, lai šefam patiktu, vadītājam tas skaidri ir jāpasaka)
Paveiktā novērtēšana (ja vajag lieto tikai konstruktīvu kritiku- kritizē paveikto darbu nevis personu)
• Kontrole:
Uzraudzība pār plānu izpildi
Nepieciešamā plānu koriģēšana atbilstoši iekšējās un ārējās vides izmaiņām
3. Menedžeris un uzņēmējs, vadītājs organizācijā.
• Vadītāja portrets ASV:
Kompetents
Komunikabls, ar prasmi veidot un uzturēt sakarus
Uzmanīgs attiecībā pret padotajiem
Drosmīgs lēmumu pieņemšanā, ar prasmi radoši risināt problēmas
• Vadība ir tas, ko tu dari TAGAD, ar tām problēmām, kas tev ir TAGAD, ar tiem resursiem, kas tev ir TAGAD, ar tiem līdzstrādniekiem, kas tevi ir TAGAD.
• Vadītāju iedalījums:
TRENERIS-orientēts uz komandu:
Putna lidojuma skats
Paša izstrādāti likumi
Cilvēks-mērķis
Reaģē uz problēmām
Uzņemas atbildību
Uzklausa nedraugus
SPĒLĒTĀJS- orientēts uz izpildījumu
Tuneļa skatījums
Pieņem svešus plānus
Cilvēks- mērķa sasniegšanas līdzeklis
Ignorē problēmas
Izvairās no atbildības
Necieš kritiku
• Vadītājam vajag darīt pareizās lietas pareizi (darīt lietas pareizi- kvalitāte; darīt pareizās lietas- ražot to, kas pieprasīts).
• PARETO princips: 20:80 (20%preču dod 80% ienākumu). Vadītājam jāprot akcentēt šie 20%
• Retrospektīvā analīze- vadītājam ir jāmācās ne tikai no kļūdām, bet arī no savām veiksmēm un sasniegumiem.
• Īpašības, kas cilvēkam rada lielākas izredzes kļūt par līderi:
Ekstraversija- sabiedriskums, pārliecinātība par sevi, nosliece uz vadību
Emocionālā stabilitāte- mierīgums, emocionālais mierīgums
Apzinīgums- centīgums, neatlaidība, organizētība, atbildīgums
Piekrišana- spēja just līdzi, gatavība sadarboties, labsirdīgums, sirsnīgums
Intelekts- bagāta iztēle, izglītotība, plašs redzesloks, zinātkāre
4. Vadīšanas stili.
• AUTORITĀRAIS STILS:
Vadītāja rīcība:
Dominē, nostāda sevi augstāku par citiem
Lēmumu pieņem personīgi
Kontrolē pats, personīgi un bieži
Necieš iniciatīvu no padotajiem
Līdzstrādnieks ir tikai izpildītājs
Necieš kritiku
Padoto rīcība:
Agresīvi pret vadītāju
Agresīvi savā starpā
Pārtrauc darbu, tikko vadītājs nav klāt
Jūtas nesaprasti
Nelabprātīgi uzņemas atbildību
Īslaicīgi labi strādā
Ja ir šāds vadītājs, padotie bieži mainās, jo nav spējīgi to visu izturēt
• LIBERĀRAIS STILS:
Vadītāja rīcība:
Ļauj šķirstam vienkārši peldēt
Izturas neitrāli
Informē pēc pieprasījuma
Neizsaka atzinību vai kritiku
Līdzstrādnieki= atsevišķas personas
Padoto reakcija:
Grupa maz ieinteresēta sasniegumos
Neliela grupas vienotība, jo rodas daudz mazo grupu ar neformāliem līderiem
Īslaicīgi sasniegumi
Ir labi, ja jāstrādā ar radošiem darbiniekiem- māksliniekiem, literātiem
• DEMOKRĀTISKAIS STILS:
Vadītāja rīcība:
Saskaņo galvenos darbības virzienus
Aktivē katru
Ļauj izlemt grupai vai apspriežas ar to
Respektē un akceptē kritiku
Līdzstrādnieks= domubiedrs
Izpildītāju reakcija:
Apmierināta, darbīga atmosfēra
Labas attiecības grupā
Ikviens gatavs uzņemties atbildību
Sasniegumi darbā arī vadītāja prombūtnē
Labu ilgstoši sasniegumi
5. Vadītāju tipi, Adizes teorija.
• Adizes ieteikumi vadītājam:
Izprast visu lomu jēgu
Iepazīt sevi un pieņemt savas vājās puses
Iepazīt citus un pieņemt viņu stiprās puses
Uzticēt citiem to, ko tie spēj labāk veikt
Izveidot efektīvu grupu
Radīt mācīties stimulējošu vidi
• NEEFEKTĪVIE VADĪTĀJU TIPI:
Riskējošais= vēlos justies nozīmīgs un radīt iespaidu!
Droši, impulsīvi
Pārvērtē/ nenovērtē cilvēkus
Pārspīlēti uzmanīgi pret sevi
Despotiski (uzliesmo niknumā)
Maina jomas
Pavirši
Pārāk uzticas intuīcijai
Riskē pārmēru
Jūtīgi pret sīkumiem
Viegli aizvaino
Pasīvais= nespēju mainīt to, kas notiek manā dzīvē!
Mazvērtības/ vainas izjūta
Nespēj reāli domāt
Zudusi interese
Nespēj izjust gandarījumu
Atkarīgi (no pārējā kolektīva, situācijas)
Pesimistiska nostāja
Neizlēmīgums
Bezdarbīgums
Grūti koncentrēties
Aizdomīgais= nevienam nevaru uzticēties!
Draudi visapkārt
Vienmēr gatavi pretoties, aizsargāties
Saspringti
Emocionāli auksti, bez emocijām
Racionāli
Aizdomīgums traucē reāli novērtēt situāciju
Zūd darba spējas
Pedants= man ir jākontrolē situācija!
Norūpējušies par sīkumiem
Pedanti, stūrgalvīgi
Eksistē divas nostājas: vai nu tikai pakļaujies vai dominē
Paļaušanās uz noteikumiem
Pārāk tendēti uz iekšējo vidi
Neizlēmīgi aiz bailēm kļūdīties
Savrupnieks= drošāk būt vienam, maliņā!
Noslēgti
Attālinājušies (no visām reālām lietām)
Nejūtīgi pret novērtētāju
Sapņotāji
Agresivitāte (kad atmostās)
Apjukums
Bez entuziasma
• EFEKTĪVIE VADĪTĀJU TIPI:
Ražotājs- enerģisks, virzīts uz rezultāta sasniegšanu. Panāk, lai lietu paveic un nekavējoties, dedzīgs, orientēts uz darbību, cenšas iegūt zināšanas, virza citus uz zināšanu apguvi. Strādā daudz. Vienmēr par maz laika. Dažreiz vispirms izdara, tad padomā. Pirmais ienāk darba vietā, pēdējais aiziet. Necieš sapulces, jo domā, ka tā ir tukša laika izniekošana, tukša pļāpāšana. Vienmēr runā par pēdējo krīzi. Vienvirziena komunikācija. Bieži nav laika kaut ko izmainīt, izlabot. Cilvēki ar izteiktām ražotāja lomas spējām parasti ir nepacietīgi, piemēram, laika ziņā. Visam jānotiek momentā. Viņi pirmie pabeidz uzdevumu un jautā, kādēļ viņiem tik ilgi jāgaida uz pārējiem.
Administrators- racionālas analītiķa spējas, lai visu varētu uztvert kompleksā, arī spējas visu sakārtot, sistematizēt. Viņš visur cenšas uzturēt kārtību, dot noteikumus, kontrolēt. Vienmēr sūdzas par nekārtību. Vienmēr precīzs, visu labi saplāno, notur daudzas sanāksmes, pārrauga darbus, cenšas visu salikt “rāmjos”. Bieži tiek uzskatīts par birokrātu, bet birokrātija arī ir būtiska vadības sastāvdaļa. Daudzās organizācijās birokrātijas varbūt ir par daudz, bet jaunās, kas bieži izaug no viena cilvēka un viena projekta- tās pietrūkst. Ir tehnikas, procesa, sistēmas privilēģija. Analizē, uzņem visu mierīgi un atrod “īsto” risinājumu.
Pārveidotājs- izgudrotājs, jaunumu ieviesējs, viņam vienmēr ir jaunas idejas un jauni projekti. Viņam ir nepieciešama izdoma, lai varētu redzēt visu kopumā, mācēt izmantot jauno un mainīt idejas. Viņam svarīga īpašība- vēlēšanās riskēt un neatlaidība mērķa sasniegšana, lai viņš varētu cieši turēties pie savām idejām, veidojot to realizācijas plānu.
Ja Pārveidotājam nav izdomas, tad viņš pārvēršas par Administratoru vai Ražotāju, kuram stāsta, kas darāms. Ja viņš nespēj riskēt, tad kļūst par zinātnieku vai konsultantu. Tās ir viņa kā vadītāja beigas. Ja trūkst neatlaidības, tad viņš pārlec no idejas uz ideju. Pārveidotājs ģenerē idejas, ir sava darba entuziasts un citu iedvesmotājs, bet uzskata, ka kļūdās visi citi, izņemot viņu pašu. Bieži vien ar savu impulsīvo raksturu izraisa krīzes situācijas. Viņam patīk pulcēšanās lielās grupās, patīk uzstāties. Savus darbus plāno tikai pa reizei. Mīl pārmaiņas, bet nemīl konkurentus.
Saskaņotājs- padara vieglāku vienotības vai vismaz kompromisa sasniegšanu. Ir tas, kurš daudz strādā ar cilvēkiem, ir gatavs tos uzklausīt, apvienot viņu idejas kopējā plānā, lai visi būtu kopīgā plāna autori.
Redz kolektīvā darba iespējas, spēj atklāt un noregulēt konfliktus, panākt vienošanos, iziet uz kompromisu. Piemīt arī “politiķa” spējas- viņš zin pie kādiem cilvēkiem griezties konkrētā jautājumā, lai tiktu saprasts un viņa ieinteresētība tiktu pareizi izmantota. Viņam ir sociāla un politiska uztvere. Veido nozīmīgas sociālās saites organizācijā, viņam ir idejas par organizācijas uzdevumiem un misiju. Sakoncentrējas uz to, lai cilvēki būtu laipni viens pret otru, personīgi grib atrisināt domstarpības. Ir precīzs bet runā visu, ko vēlas, ir atklāts. Interesē sistēma, kas dod šos rezultātus, tālāka perspektīva.
6. H. Mincberga teorija par vadītāju funkcijām un lomām.
• Starppersonu funkcijas lomas:
Vadītājs kā Simbols- simbolisks “galva”, reprezentē uzņēmumu, paraksta dokumentus, pieņem viesus.
Kā līderis- personāla vadības aktivitātes, motivēšana
Kā starpnieks- uztur paša attīstītu ārējo kontaktu tīklu, darbība ārpus uzņēmuma
• Informācijas nodrošināšanas funkcijas lomas:
Informācijas saņēmējs- ievāc, analizē, sistematizē informāciju
Informācijas izplatītājs- nodod informāciju organizācijas darbiniekiem
Pārstāvis- nodod informāciju uz ārpusi par organizācijas plāniem, politiku, darbību, rezultātiem
• Lēmumu pieņemšanas funkcijas lomas:
Pārveidotājs- ierosina, plāno, realizē pārmaiņas organizācijā
Darbības koordinētājs- risina negaidītas problēmas, vada stratēģiskās, kārtējās sēdes
Resursu sadalītājs- paša laika sadalīšana, deliģēšana, budžeta, grafika sastādīšana
Sarunu vedējs- uzņēmuma pārstāvis svarīgās sarunās.
7. Menedžmenta līmeņi un menedžeru prasmes.
• Augstākā līmeņa vadītāji (institucionālais menedžments)- visas organizācijas vadīšana, stratēģisko mērķu noteikšana
Augstākā līmeņa vadītāju īpašības:
Prasme strādāt efektīvi
Administratīvās iemaņas
Intelektuālās spējas, analītiska domāšana
Līdera dotības, prasme strādāt komandā
Spēja vispārināt, atbilstība konkrētajai profesionālajai nozarei
Iztēle un INTUĪCIJA, emociju kontrole
Vēlme gūt peļņu
• Vidējā līmeņa vadītāji (vadības menedžments)- atbildība par zemākā līmeņa vadītāju darbu
Nodaļas vadītājs- nodaļas vecākā māsa- sanitāres, medmāsas, masieri
• Zemākā līmeņa vadītāji (tehniskais vai uzraudzības menedžments)-atbildība par padoto darbu izpildi
Zemākā līmeņa vadītāju īpašības:
Nav atbildīgi par citu vadītāju darbu
Pieņem operatīvus lēmumus (ikdienas lēmumi utt)
Darbs ļoti saspringts- ļoti bieži jāmaina darbības
Lielāko daļu laika kontaktējas ar padotajiem
Atbild par vidējā līmeņa vadītāju plānu realizēšanu
• Vadīšanas prasmes:

Autora komentārsAtvērt
Parādīt vairāk līdzīgos ...

Atlants

Izvēlies autorizēšanās veidu

E-pasts + parole

E-pasts + parole

Norādīta nepareiza e-pasta adrese vai parole!
Ienākt

Aizmirsi paroli?

Draugiem.pase
Facebook

Neesi reģistrējies?

Reģistrējies un saņem bez maksas!

Lai saņemtu bezmaksas darbus no Atlants.lv, ir nepieciešams reģistrēties. Tas ir vienkārši un aizņems vien dažas sekundes.

Ja Tu jau esi reģistrējies, vari vienkārši un varēsi saņemt bezmaksas darbus.

Atcelt Reģistrēties