Bērna runa veidojas pieaugušo valodas ietekmē, un lielā mērā tā atkarīga no pilnvērtīgas valodas vides;
pietiekošas runas prakses;
audzināšanas un apmācības, kas sākas kopš pirmās dzīves dienas;
bērna psihofiziskās veselības.
Valoda nav iedzimta spēja, bet tā veidojas ontoģenēzes (organisma individuālā attīstība, ietverot visas pārmaiņas no augļa attīstības stadijas līdz nāvei) procesā paralēli bērna fiziskajai un garīgajai attīstībai, kļūstot par bērna vispārējās attīstības rādītāju. Zinātnieki izdala vairākus posmus bērna valodas attīstībā:
1) sagatavošanas posms (līdz 1 g.vec.);
2) valodas sākotnējā apguve (no 1.-3 g.vec);
3) pirmsskolas posms (no 3-7 g.vec.);
4), skolas vecuma posms (7-14-17 g.). …