Pievienot darbus Atzīmētie0
Darbs ir veiksmīgi atzīmēts!

Atzīmētie darbi

Skatītie0

Skatītie darbi

Grozs0
Darbs ir sekmīgi pievienots grozam!

Grozs

Reģistrēties

interneta bibliotēka
Atlants.lv bibliotēka
3,99 € Ielikt grozā
Gribi lētāk?
Identifikators:892329
 
Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 12.01.2009.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: 8 vienības
Atsauces: Ir
SatursAizvērt
Nr. Sadaļas nosaukums  Lpp.
  Ievads    3
  Sirreālisma attīstība    4
  Sirreālisms literatūrā    4
  Sirreālisms kino    5
  Sirreālisms mākslā    5
  Sirreālists Salvadors Dalī (1904-1989)    7
  Dalī ceļš uz sirreālismu    7
  Pirmā saskarsme ar sirreālismu    8
  Dalī apsēstība    8
  Dalī vīzijas    9
  Reliģiskie motīvi Dalī daiļradē    10
  Politiskie motīvi Dalī daiļradē    10
  Dalī daiļrades daudzpusība    10
  Izmatotā literatūra    13
  Pielikums    14
Darba fragmentsAizvērt

Sirreālisms (no fr. Surréalisme –pāri reālitātei stāvošs, pārreāls)1 sākotnēji parādījās glezniecībā, tā iezīmes ir vērojamas jau holandiešu mākslinieku Hieronīma Bosa (1450-1516) (sk. Pielikums 1) un Pītera Brēgela Vecākā (1525-1569) darbos, kaut gan īsto uzplaukumu tas pieredzēja tikai 20.gs., kad tas parādījās ne vien glezniecībā, bet arī kino, literatūrā un tēlniecībā. Kā jēdziens „sirreālisms” pirmo reizi parādījās Gijoma Apolimēra lugu „Parāde” un „Tirēsija krūtis” apakšvirsrakstos – „Sirreālistiska drāma”2.
Sirreālisms vistiešāk ir ietekmējies no primitīvās mākslas, kā pašizpausmes formas, kuru neietekmē prāts, no viduslaiku kultūras, kurā lielāka nozīme bija garīgajam, nevis fiziskajam, no alķīmijas, no vācu romantisma, kas pievēršas indivīda gara dzīvei un intuvitīvisma filozofijai, no Hēgeļa un marksisma dialektiskām un, protams, no psihoanalīzes, konkrētāk no Zigmunda Freida atzinumiem par zemapziņas nozīmi cilvēka rakstura izpratnē.3
Sirreālisms literatūrā
20.gs. 20-tajos gados sirreālisms literatūrā parādās lielā mērā ietekmējoties no dadaisma, jo sirreālisma literatūras attīstībā bija tieši no dadaistiem pārņemtā "automātiskajā rakstīšanas metode", kuras mērķis bija atainot uz papīra cilvēka gara plūdumu bez saprāta ietekmes, morāliem vai estētiskiem apsvērumiem, nozīmīgākā atšķirība no dadaisma bija sirreālisma nepārtrauktā interese par cilvēka zemapziņu, it sevišķi par sapņiem. Par sirreālisma pamatlicējiem tiek uzskatīti franču rakstnieki Pols Eliārs, Luijs Aragons, Frans Kafka un Andrē Bretons, Parīzes dadaistu grupas vadītājs, kurš 1924.gadā publicēja darbu „Sirreālisma manifests”, kuru rakstot autors izstrādāja automātiskās rakstīšanas metodi, kā arī daudzi citi nozīmīgi sirreālisti, kuri sākotnēji ir bijuši dadaisti.…

Autora komentārsAtvērt
Parādīt vairāk līdzīgos ...

Atlants

Izvēlies autorizēšanās veidu

E-pasts + parole

E-pasts + parole

Norādīta nepareiza e-pasta adrese vai parole!
Ienākt

Aizmirsi paroli?

Draugiem.pase
Facebook

Neesi reģistrējies?

Reģistrējies un saņem bez maksas!

Lai saņemtu bezmaksas darbus no Atlants.lv, ir nepieciešams reģistrēties. Tas ir vienkārši un aizņems vien dažas sekundes.

Ja Tu jau esi reģistrējies, vari vienkārši un varēsi saņemt bezmaksas darbus.

Atcelt Reģistrēties