Diplomdarbs
Tehnoloģijas
Datori, elektronika, programmēšana
IT pakalpojumu vadība un tās loma uzņēmumu darbībā-
IT pakalpojumu vadība un tās loma uzņēmumu darbībā
Bezmaksas!
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 5 | |
Saīsinājumu saraksts | 7 | |
1. | IT pakalpojumu vadība: standarti, principi, metodes | 9 |
1.1. | Vispārējs situācijas apraksts | 9 |
1.2. | ITIL | 11 |
1.3. | CobiT | 17 |
1.4. | ISO/IEC | 20 |
1.4.1. | ISO/IEC 20000 | 20 |
1.4.2. | Standartu sērija ISO/IEC 27000 - Informācijas tehnoloģija. Drošības metodika | 22 |
1.4.3. | ISO/IEC 38500:2008 | 23 |
1.5. | Kopsavilkums un darbības rādītāji | 24 |
2. | IT pakalpojumu vadība Latvijā | 27 |
2.1. | Pārraugošās organizācijas | 27 |
2.1.1. | SIA „Latvijas standarts” | 27 |
2.1.2. | ISACA Latvijas nodaļa | 29 |
2.1.3. | ITSMf Latvija | 31 |
2.2. | Apmācību organizētāji | 33 |
2.3. | Konsultanti un ieviesēji | 34 |
2.4. | Uzņēmumu prakse | 36 |
2.5. | Kopsavilkums – ITIL ietekme uz uzņēmuma darbības rādītājiem praksē | 43 |
3. | IT pakalpojumu vadības principu ieviešana LNB | 45 |
3.1. | Situācijas raksturojums | 45 |
3.2. | ITL ieviešana un rezultāts | 46 |
Secinājumi | 50 | |
Priekšlikumi | 51 | |
Bibliogrāfisko norāžu saraksts | 52 | |
Pielikumi | 55 |
Secinājumi
1. IT pakalpojumu vadības joma gūst arvien plašāku pielietojumu un ir sasniegusi brieduma līmeni, kad ir sākusies aktīva pakalpojumu vadības principu un standartu ieviešana uzņēmumos visā pasaulē.
2. Pēdējo gadu laikā izmaiņas ir pārdzīvojuši visi standarti un labas prakses metodoloģijas, pievēršot daudz vairāk uzmanības IT pakalpojumu vadības biznesa līmenim.
3. Par IT pakalpojumu vadības principu ieviesēju de facto standartu ir kļuvis ITIL. CobiT raksturojams kā audita rīks un izmantojams sistēmas kontrolei (nevis būvēšanai).
4. Arvien populārāka kļūst vairāku metožu un standartu apvienošanas prakse, piedāvājot pilnu IT pakalpojumu vadības ieviešanas un kontroles mehānismu komplektu.
5. IT pakalpojumu vadības metožu ieviešana uzņēmumam uzlabo uzņēmumu darbību raksturojošos kvalitatīvos rādītājus; retāk finansiālos.
6. IT pakalpojumu vadības aktīvākā organizācija ir ITSMf. ISACA Latvijas nodaļa neveic nekādas CobiT standarta popularizēšanas aktivitātes.
7. Galvenie ITSM risinājumu ieviesēji Latvijā ir starptautisku uzņēmumu filiāles (bankas, IT uzņēmumi).
8. IT pakalpojumu vadības industrijas virzītāji ir konsultantu firmas, kas ir vietējo biedrību dibinātāji un informācijas izplatītāji.
9. Vietējo uzņēmumu interese par IT pakalpojumu vadības metodēm vēl ir ļoti maza. Tas būtu raksturojams ar:
- Ekonomiskās situācijas pasliktināšanos pēdējā gada laikā
- Uzņēmumu neizpratni par IT veikto funkciju nozīmi un nespēju sasaistīt to ar biznesa uzdevumiem
- Mazo un vidējo uzņēmumu īpatsvars Latvijā (metodoloģija izstrādāta galvenokārt lielām institūcijām)
10. ITIL praksi ieviesušajiem uzņēmumiem ir pozitīvas atsauksmes un līdzīgi rezultāti, kā arī turpmāks ITIL procesu ieviešanas plāns, kas liecina par uzņēmumu apmierinātību ar labas prakses principu ieviešanu.
11. Slikta komunikācijas, pieredzes apmaiņas trūkums un nemācīšanās no citu kļūdām noved pie līdzīgiem negatīvās pieredzes piemēriem.
12. Konsultantu firmas un uzņēmumi nesteidzas ieviest jaunāko standartu, balstot savu ITIL ieviešanu uz 2. versijas pamatiem. Tas ir viens no faktoriem, kādēļ uzņēmumi nav apmierināti ar ITIL sasaisti ar biznesa procesiem.
13. Uzņēmumiem, kas ignorēs IT pakalpojumu vadības principus, būs arvien grūtāk attaisnot ieguldījumus IT un konkurēt ar citiem industrijas dalībniekiem.
14. Populārākie ITIL ieviestie procesi ir Pakalpojumu dienests un incidentu pārvaldība.
15. Katra organizācija atradīs savā ikdienas darbā iestrādes, kurām var atrast līdzības ITIL procesu aprakstos. Šo procesu ieviešana pēc ITIL principiem būs vieglāka un ļaus ātrāk novērot ITIL sniegto ieguldījumu.
16. Latvijas Nacionālā bibliotēkas IT pakalpojumu vadība ir nonākusi pašplūsmā un tai ir nepieciešama sistemātiska darbības sakārtošana.
17. ITIL ieviešanu organizācijā var sākt ar lokālu iniciatīvu IT departamenta līmenī, tomēr ir svarīgi saskaņot darbības un informēt arī augstākā līmeņa vadību.
Priekšlikumi
1. Autors saskata nepamatotu CobiT metodoloģijas atstāšanu novārtā Latvijā un ierosina:
- Uzņēmumiem, kuriem ir regulāri IT sistēmas kontroles un audita pasākumi, balstīt tos uz CobiT kontroles objektiem.
- ITIL prakses ieviesējiem veikt sistēmas funkcionalitātes pārbaudes izmantojot CobiT
- Pašiem auditoriem izmantot CobiT savā darbā un ieteikt to izmantot klientiem
- Ieviest ieteikumus ISACA biedru vidū jauno CobiT sertificēšanās standartu apgūšanā
Ieguvums no šādas iniciatīvas būtu CobiT popularitātes pieaugums, kas veicinātu vienota standarta izmantošanu IS auditā un pakalpojumu sniegšanas kontrolē, kā arī vairāku metožu pielietošanu IT pakalpojumu pārvaldības ieviešanā un kontrolē (sakārtotāka IT pārvaldība uzņēmumos).
…
Darba mērķis ir apskatīt esošās IT pakalpojumu vadības metodes un standartus, izanalizēt to ieviešanas praksi Latvijā un izstrādāt vadlīnijas ITIL ieviešanas uzsākšanai Latvijas Nacionālajā bibliotēkā.
- IT pakalpojumu vadība un tās loma uzņēmumu darbībā
- Kvalitātes vadība lauku tūrisma uzņēmumos
- Vides pārvaldības sistēmas elementi un to loma komercsabiedrībā
-
Tu vari jebkuru darbu ātri pievienot savu vēlmju sarakstam. Forši!Vides pārvaldības sistēmas elementi un to loma komercsabiedrībā
Diplomdarbs augstskolai48
Novērtēts! -
Kvalitātes vadība lauku tūrisma uzņēmumos
Diplomdarbs augstskolai104
Novērtēts! -
Biznesa vadība vidēji mazā uzņēmumā
Diplomdarbs augstskolai59
Novērtēts! -
Mazo un vidējo uzņēmumu zīmolu pozicionēšanas iespējas Latvijas tirgū
Diplomdarbs augstskolai60
-
Jauno pakalpojumu ieviešanas projekts
Diplomdarbs augstskolai50
Novērtēts!