Pievienot darbus Atzīmētie0
Darbs ir veiksmīgi atzīmēts!

Atzīmētie darbi

Skatītie0

Skatītie darbi

Grozs0
Darbs ir sekmīgi pievienots grozam!

Grozs

Reģistrēties

interneta bibliotēka
Atlants.lv bibliotēka
2,49 € Ielikt grozā
Gribi lētāk?
Identifikators:759755
 
Vērtējums:
Publicēts: 13.01.2009.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Nav
Darba fragmentsAizvērt

Pirmā asociācija, kas rodas dzirdot vārdu kopu – ‘’teksta analīze’’, liek domāt par literatūras teoriju. Kas gan īsti ir literatūras teorija un kādos aspektos tā tiek skatīta:
‘’Literatūras teorija ir nevis no realitātes atrauts ideju kopums, bet institucionalizēts spēks. Teorija lasītāju un rakstnieku kopienās eksistē kā diskursīva prakse, kas nesaraujami saistīta ar izglītības un kultūras iestādēm. Trīs teorētiskie modi, kuru ietekme kopš 60.gadiem bijusi visspēcīgākā, ir plašas pārdomas par valodu, reprezentāciju un kritiskas domas kategorijas, ar ko nodarbojās dekonstrukcija un psihoanalīze; dzimtes un seksualitātes lomas analīze ikviena literatūras un kritikas aspektā, kam vispirms pievērsās feminisms un pēc tam dzimtes studijas un zilo teorija; un vēsturiski orientētu kultūrkritikas virzienu parādīšanās (jaunais vēsturiskums, postkoloniālā teorija), kas pēta plašu diskursīvo prakšu loku, kas saistītas ar daudziem jēdzieniem un parādībām (ķermeni, ģimeni, rasi utt.), par kurām agrāk nedomāja kā vēsturiskām’’. Mēs varam saprast, ka viss, kas mums ir apkārt ir mainīgs, attīstās blakus citiem notikumiem, respektīvi, savā starpā mijiedarbojas.
Atskatoties uz skolā pavadītajiem gadiem, īpaša nozīme literatūras stundās tika veltīta teksta literārajai analīzei. Viens no svarīgākajiem aspektiem bija autora loma šajā darbā, kā arī, protams, parādās jēdziens ‘’literātums’’. Ko gan šis vārds sevī ietver? - ‘’Krievu formālisms 20.gs. sākumā uzsver, ka kritiķiem vajadzētu nodarboties ar literatūras ‘’literātumu’’ – ar verbālajām stratēģijām, kas padara to literāru, ar valodas pašizcelšanos un tā radītā pārdzīvojuma ‘’atsvešināšanu’’. Pievēršot uzmanību nevis autoriem, bet verbālajiem ‘’paņēmieniem’’, viņi pasludināja, ka ‘’paņēmiens ir vienīgais literārais varonis’’. Mums jājautā nevis ‘’ko autors šai vietā saka?’’, bet gan ‘’kas šeit notiek ar sonetu?’’ vai ‘’kas piemeklē romānu šajā Dikensa grāmatā?’’.
Kāda ir īsti tad autora nozīme analizējot tekstu?

Autora komentārsAtvērt
Parādīt vairāk līdzīgos ...

Atlants

Izvēlies autorizēšanās veidu

E-pasts + parole

E-pasts + parole

Norādīta nepareiza e-pasta adrese vai parole!
Ienākt

Aizmirsi paroli?

Draugiem.pase
Facebook

Neesi reģistrējies?

Reģistrējies un saņem bez maksas!

Lai saņemtu bezmaksas darbus no Atlants.lv, ir nepieciešams reģistrēties. Tas ir vienkārši un aizņems vien dažas sekundes.

Ja Tu jau esi reģistrējies, vari vienkārši un varēsi saņemt bezmaksas darbus.

Atcelt Reģistrēties