Pievienot darbus Atzīmētie0
Darbs ir veiksmīgi atzīmēts!

Atzīmētie darbi

Skatītie0

Skatītie darbi

Grozs0
Darbs ir sekmīgi pievienots grozam!

Grozs

Reģistrēties

interneta bibliotēka
Atlants.lv bibliotēka
5,99 € Ielikt grozā
Gribi lētāk?
Identifikators:397438
 
Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 14.12.2010.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Nav
Darba fragmentsAizvērt

Kārlis Dēķens (1866-1942) – latviešu pedagogs un izglītības darbinieks.
1884-1887 mācījies Cimzes skolotāju seminārā, no 1887 Baltijas skolotāju seminārā. Jaunstrāvnieku ietekmē iestājies par skolas demokratizāciju. Labi pārzināja pedagoģijas vēsturi un sava laika teorijas. Praksē aizstāvēja vienotas darba skolas ideju. Par skolas uzdevumu uzskatīja ievadīt bērnu dzīvē. Visa pamatā ir personība-tā viņš apgalvoja. Skolotāja uzdevums attīstīt bērna personību. Šajā jomā pieslienas individuālpsiholoģijas virzienam, jo akcentēja vajadzību piemēroties skolēna spējām.. Audzinātājam jāprot saskatīt katra bērna potenciālu, viņa īpašās spējas un ievirzes, un jāvirza apmācība, pedagoģiskā iedarbība tā, lai šīs spējas attīstītu. To dēvē par attīstošo mācīšanu.
Ļoti lielu nozīmi piešķīra bērna patstāvības attīstībai. Mājās bērni mēdz būt dažādi audzināti, daudziem rodas veselības problēmas, pusaudžu vecuma krīzes un citas problēmas. Bērna individuālās problēmas skolotājam jāņem vērā. Darba rezultātā jāpanāk, lai bērns balstītos pats uz saviem spēkiem. Katrs skolēna panākums veicina pašapziņas līmeņa augsmi, rakstura stiprumu un tieksmi uzņemties tādu darbu, kas prasa piepūli.
Dēķens runājis par attīstošajām mācībām. Skolēnam nav jāpasaka priekšā tas, ko viņš pats var izdomāt, kā arī nav jāieliek rokās tas, ko viņš pats var atrast.
Dēķens nosodīja iekalšanu mācību laikā, jo tā nedod nekādu labumu. Viņš teicis: “Pats domā, runā saviem vārdiem, neatgremo , ko cits teicis. Patiesību ne gatavu sniegt, bet likt to skolēniem pašiem meklēt un pašiem atrast”.
Viņš runā par formālo didaktiku un materiālo izglītību. Skolēniem jāapgūst noteiktu formālo zināšanu daudzumu, jāiemācās spriest par visu, kas redzams apkārtnē un kas notiek, jāprot analizēt faktus un situācijas. Jārespektē mācību programma, bet jāņem vērā subjektīvie faktori (skolēna īpašības, problēmas, spējas).
Atkarībā no mācību disciplīnas un skolēnu sagatavotības jāizraugās mācību metodes. Par mācīšanos viņš runā kā par mācību vielas uztveri, apjēgšanu un praktisku izmantošanu.

Darbi: Rokas grāmata pedagoģijā (1919); Latviešu valodas metodika pamatskolām (l922)

Autora komentārsAtvērt
Parādīt vairāk līdzīgos ...

Atlants

Izvēlies autorizēšanās veidu

E-pasts + parole

E-pasts + parole

Norādīta nepareiza e-pasta adrese vai parole!
Ienākt

Aizmirsi paroli?

Draugiem.pase
Facebook

Neesi reģistrējies?

Reģistrējies un saņem bez maksas!

Lai saņemtu bezmaksas darbus no Atlants.lv, ir nepieciešams reģistrēties. Tas ir vienkārši un aizņems vien dažas sekundes.

Ja Tu jau esi reģistrējies, vari vienkārši un varēsi saņemt bezmaksas darbus.

Atcelt Reģistrēties