Referāts
Uzņēmējdarbība un tiesības
Tiesības
Administratīvais sods un problemātika saistībā ar tā note...Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 3 | |
1. | Administratīvā soda noteikšanas tiesiskais regulējums | 5 |
2. | Administratīvā soda noteikšanā piemērojamie tiesību principi | 9 |
3. | Administratīvā soda piemērošana | 14 |
3.1. | Noteikumi soda uzlikšanai par administratīvo pārkāpumu | 16 |
3.2. | Administratīvās atbildības subjekti | 18 |
3.2.1. | Fiziskas personas | 19 |
3.2.2. | Juridiskas personas | 20 |
4. | Administratīvā soda izpilde | 22 |
4.1. | Problemātika saistībā ar normatīvo aktu piemērošanas praksi | 24 |
Secinājumi un priekšlikumi | 28 | |
Izmantotās literatūras un avotu saraksts | 32 | |
Pielikumi | 36 |
Administratīvo pārkāpumu likumdošanas uzdevums ir aizsargāt sabiedrisko iekārtu, īpašumu un pilsoņu sociāli ekonomiskās, politiskās un personiskās tiesības un brīvības, kā arī komersantu, iestāžu un organizāciju tiesības un likumīgās intereses, noteikto pārvaldes, valsts un sabiedrisko kārtību, nostiprināt likumību, novērst tiesību pārkāpumus, audzināt pilsoņus likumu precīzas un stingras ievērošanas garā, ieaudzināt viņos cieņas pilnu attieksmi pret citu pilsoņu tiesībām, godu un pašcieņu, pret sadzīves noteikumiem, apzinīgu attieksmi pret saviem pienākumiem un atbildību sabiedrības priekšā.
Lai realizētu iepriekš uzskaitītos uzdevumus, Latvijas tiesību normu sistēmā administratīvās atbildības tiesību normas (gan materiālās, gan procesuālās) ir kodificētas un ietvertas vienotā normatīvā aktā, t.i., Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā (turpmāk- LAPK), kas skaidro administratīvā pārkāpuma jēdzienu, nosakot, kāda darbība vai bezdarbība atzīstama par administratīvo pārkāpumu, kādu administratīvo sodu institūcija (amatpersona) kādā noteiktā kārtībā var uzlikt personai, kas izdarījusi administratīvo pārkāpumu (LAPK 1. un 9.pants), nosaka personu loku, kuras saucamas pie administratīvās atbildības, kā arī citus būtiskus principus, kuri ievērojami saucot personu pie administratīvās atbildības un piemērojot sodu.
LAPK 9.pants nosaka tos administratīvā pārkāpuma objektus (valsts, sabiedriskā kārtība, īpašums, pilsoņu tiesības un brīvības, noteiktā pārvaldes kārtība), par kuru aizskārumu paredzēts sods, bet atsevišķas LAPK normas, piemēram, LAPK 17. un 18.pants, 32.panta pirmā daļa paredz iespēju pašvaldībām izdot saistošos noteikumus, paredzot administratīvo sodu par to pārkāpšanu, ja attiecīgais jautājums nav regulēts likumā vai Ministru kabineta noteikumos. Pašvaldības izdotie noteikumi ir saistoši tikai tās administratīvā teritorijā.
Taču, apskatot likuma „Par pašvaldībām” 43. un 44.pantā noteikto, pašvaldības domei (padomei) ir tiesības izdot saistošos noteikumus un salīdzinot minētos jautājumus, kurus var regulēt pašvaldības, ar LAPK vispārīgi, konstatējams, ka LAPK šobrīd paredzētie administratīvie pārkāpumi aptver lielāko daļu no tiem, līdz ar to situācija, kad ar pašvaldību saistošajiem noteikumiem var būt noteikta administratīvā atbildība, rada normu dublēšanos.
Viedokli par pašvaldību tiesībām ar saistošajiem noteikumiem noteikt administratīvo atbildību ir paudusi arī Latvijas Pašvaldību savienība (LPS), minot vairākus iemeslus, kāpēc tā neatbalsta administratīvās atbildības regulējumu vienā likumā- „Saistošie noteikumi ir vienīgais ārējais normatīvais akts, ko var izdot pašvaldība. Tātad, ja ir tiesības izdot saistošos noteikumus, tad jābūt arī otrām tiesībām- noteikt administratīvo atbildību par to nepildīšanu. No tā lielā mērā atkarīga attiecīgo saistošo noteikumu izpildes efektivitāte. Pie tam te kopumā izvirzās jautājums par centralizāciju vai decentralizāciju un noteikti atzīmējams subsidiaritātes princips, kas minēts arī Valsts pārvaldes iekārtas likumā un, ievērojot kuru, organizē valsts pārvaldi. Būtiskas ir tiesības rīkoties tuvāk iedzīvotājiem un atbilstoši attiecīgā reģiona vajadzībām. 43. un 44.pantā noteiktās tiesības ļauj realizēt likuma normas atbilstoši konkrētās teritorijas nepieciešamībai, nevis visu centralizēt.…
„Latvija ir neatkarīga demokrātiska republika”, pamatojoties uz Latvijas Republikas Satversmes 1. pantu , kas norāda uz demokrātiskas valsts principu tiesiskā valstī, kur no likumdevējvaras un izpildvaras neatkarīga un tikai likumam padota tiesu vara ir līdzeklis, ar kuru tiesības ietekmē sabiedrībā pastāvošās attiecības, jo neviena tiesiska valsts nav iedomājama bez neatkarīgas tiesas, kura var aizstāvēt iedzīvotājus pret administratīvu patvaļu, nekonstitucionāliem likumiem un citiem aktiem. Tiesiskā valstī likumdevējs nosaka vispārējās uzvedības normas, kuras noteiktas ar mērķi aizsargāt sabiedrisko iekārtu, īpašumu un pilsoņu sociāli ekonomiskās, politiskās un personiskās tiesības un brīvības, kā arī uzņēmumu, iestāžu un organizāciju tiesības un likumīgās intereses, regulēt noteikto pārvaldes kārtību, valsts un sabiedrisko kārtību, stiprināt likumību, novērst tiesību pārkāpumus. Iepriekšminētais sabiedrisko attiecību regulējums tiek ievests dzīvē caur konkrētām tiesību normām un pienākumiem, kas tiek nodrošināts ar valsts piespiedu līdzekļiem, t.i., sankcijām. Tās ietver sevī valsts piespiedu līdzekli-sodu-, kas ir kādas tiesību institūcijas pasākums, ar kuru tā reaģē uz netaisnīgu un prettiesisku rīcību. Autore studiju darba ietvaros apskatīja vienu no valsts sankciju veidiem-administratīvo sodu un problemātiku saistībā ar tā noteikšanu. Izvēlētās darba tēmas aktualitāti nosaka, pirmkārt, kolīzijas situācijas un nelietderīgi tiesas procesi, kas rodas administratīvam pārkāpumam piemērojot neadekvātu sodu, otrkārt, neefektīvi administratīvā soda izpildes mehānismi, kas neveicina likumpaklausīgas sabiedrības veidošanos. Līdz ar ko, formulējot pastāvošās nepilnības un sniedzot priekšlikumus, ir iespēja risināt pašlaik vēl joprojām neatrisinātās problēmas saistībā ar administratīvā soda piemērošanu un tā izpildi. Kā vēl viens aspekts, kādēļ tika izvēlēta augstākminētā darba tēma, ir notiekošās diskusijas saistībā ar jaunā Administratīvā soda likumprojekta izstrādāšanu, kurš iespējams nomainīs šobrīd spēkā esošo Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksu, kas ir spēkā kopš 1985.gada 1.jūlija. Studiju darba izpētes objekts ir tiesiskā un institucionālā sistēma saistībā ar administratīvā soda noteikšanu un tā piemērošanu, kā arī efektivitāte attiecībā uz tā izpildi. Savukārt studiju darba mērķis ir izpētīt administratīvā soda veidus un tā piemērošanas specifiskās īpatnības, kuras pašlaik ir spēkā, bet iespējams tiks nomainītas nākotnē. Darba mērķa sasniegšanai tika izvirzīti sekojošie uzdevumi: 1. noskaidrot institūciju tiesisko pamatu, uz kura tās kompetentas uzlikt administratīvos sodus, 2. noteikt piemērotos principus administratīvā soda piemērošanā, 3. noskaidrot procesuālo kārtību administratīvā soda uzlikšanai un izpildei. Darba izstrādei pielietotas tādas metodes kā analītiskā, deduktīvā, induktīvā un salīdzinošā. Analītiskā metode izmantota pētot nolēmumus, normatīvos aktus, literatūru, kā arī citus tiesību avotus, kas ir studiju darbā veikto secinājumu, vērtējumu un priekšlikumu pamatā. Savukārt salīdzinoša metode izmantota, vērtējot dažādu autoru viedokļus, kas izteikti saistībā ar administratīvo sodu, kā arī citu valstu praksi administratīvā soda piemērošanā. Bet induktīvā metode izmantota, pētot tiesu praksi, secinot, akcentējot gan kopīgo, gan arī atšķirīgo, administratīvā soda institūtā, tās teorijas realizēšanā, līdz ar ko veidojot noteiktu slēdzienu saistībā ar administratīvo sodu. Un visbeidzot deduktīvā pētniecības metode pielietota pētot noteikumu kopumu administratīvo sodu piemērošanā, kam jābūt atbilstošam demokrātiskas valsts principam tiesiskā valstī, līdz ar ko arī teorijai, kas tiek piemērota administratīvā soda noteikšanā, ir jāatbilst iepriekšminētajam noteikumu kopumam. Studiju darba pētījuma periods, izmantojot izpētes metodes, ir no 2010.gada janvāra līdz 2010. gada maijam. Pētījuma bāze sastāv no tiesību aktiem, judikatūras, literatūras un interneta resursiem, kā arī praktiski gūtām zināšanām.
- Administratīvais sods un problemātika saistībā ar tā noteikšanu
- Juridiskā atbildība, vaina un sods
- Tiesību pārkāpums, juridiskā atbildība, sods
-
Tu vari jebkuru darbu ātri pievienot savu vēlmju sarakstam. Forši!Juridiskā atbildība, vaina un sods
Referāts augstskolai9
-
Tiesību pārkāpums, juridiskā atbildība, sods
Referāts augstskolai25
Novērtēts! -
Sods un tā būtība
Referāts augstskolai14
-
Administratīvais sods un tā veidi
Referāts augstskolai5
-
Administratīvais pārkāpums un administratīvā atbildība
Referāts augstskolai10
Novērtēts!