Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 3 | |
1. | Nodokļu ekonomiskā būtība | 5 |
1.1. | Latvijas Republikas nodokļu sistēma | 5 |
1.2. | Būtiskākie nodokļi un to standartlikmes | 6 |
1.3. | Nodokļu loma Valsts budžeta veidošana | 11 |
2. | Ēnu ekonomikas veidi un viņu veicinošie faktori | 15 |
2.1. | Ēnu ekonomika un tās cēloņi | 15 |
2.2. | Ēnu ekonomikas statistika | 18 |
2.3. | Uzņēmēju attieksme pret ēnu ekonomiku | 22 |
3. | Rīcības plāns cīņai pret krāpšanu nodokļu jomā un izvairīšanos no nodokļu nemaksāšanas | 25 |
Secinājumi un priekšlikumi | 28 | |
Izmantotās literatūras un avotu saraksts | 30 |
Secinājumi un priekšlikumi
Secinājumi:
1. Nodokļu sistēma ir atkarīga no valsts nodokļu politikas.
2. Galvenā nodokļu nemaksāšanas problēma ir nevis nodokļu slogs, bet nodokļu izlietojums.
3. Latvijas iedzīvotāji nodokļus uzskata par sodu nevis par darījumu ar valsti, lai saņemtu pakalpojumus.
4. Latvijā vissarežģītākā ir pievienotās vērtības nodokļa administrēšana nodokļu pārmaksās pareizības pārbaude un atgriešana uzņēmumiem.
5. Ēnu ekonomikas īpatsvars Latvijā ir 23,8% no IKP.
6. Ēnu ekonomika bremzē konkurētspēju.
7. Latvijas ēnu ekonomikas pieauguma veicinātājs ir augošie neuzrādītie uzņēmējdarbības ienākumi, tas ir, korporatīva izvairīšanās no nodokļu maksāšanas.
8. Salīdzinot ar uzņēmumiem Igaunijā un Lietuvā, Latvijas uzņēmumi ir neapmierinātāki ar nodokļu politiku un valsts atbalstu uzņēmējiem.
9. Latvijas uzņēmēju arvien pieaugošā apmierinātība ar Valsts ieņēmumu dienestu (VID) arī zināmā mērā ir ietekmējusi ēnu ekonomikas lieluma samazināšanos.
Darba gaitā tiek izvirzīti sekojoši priekšlikumi :
1. Samazinot neapmierinātību ar nodokļu sistēmu, varētu tikt samazināta ēnu ekonomika.
2. Palielinoties iespējamībai, ka pārkāpums tiks atklāts, varētu samazināties ēnu uzņēmējdarbība. To varētu panākt, palielinot nodokļu auditu skaitu, ieviešot brīdināšanas shēmas, kuras veicina ziņošanu iestādēm par pārkāpumiem, un palielinot ieguldījumus tehnoloģijās, kuras palīdz konstatēt izvairīšanos no nodokļu maksāšanas.
3. Nodokļu sistēmai jākļūst ”elastīgākai”, ļoti strauji jāprot reaģēt uz ekonomisko stāvokļu izmaiņām.
…
Saturs Ievads 3 1.Nodokļu ekonomiskā būtība 5 1.1.Latvijas Republikas nodokļu sistēma 5 1.2.Būtiskākie nodokļi un to standartlikmes 6 1.3.Nodokļu loma Valsts budžeta veidošana 11 2.Ēnu ekonomikas veidi un viņu veicinošie faktori 15 2.1.Ēnu ekonomika un tās cēloņi 15 2.2.Ēnu ekonomikas statistika 18 2.3.Uzņēmēju attieksme pret ēnu ekonomiku 22 3.Rīcības plāns cīņai pret krāpšanu nodokļu jomā un izvairīšanos no nodokļu nemaksāšanas 25 Secinājumi un priekšlikumi 28 Izmantotās literatūras un avotu saraksts 30 Ievads Nodoklis ir ar likumu noteikts obligāts maksājums valsts budžetā vai pašvaldību budžetos (pamatbudžetā vai speciālajā budžetā), kas nav maksājums par noteiktas preces iegādi vai pakalpojuma saņemšanu un nav soda naudas, pamatparāda palielinājuma naudas un nokavējuma naudas maksājums, kā arī nav maksājums par valsts kapitāla vai tā daļas izmantošanu. Nodokļi ir neatņemama ikvienas valsts sastāvdaļa un vislielākais ieņēmumu avots gan valsts, gan pašvaldību budžetos, tādēļ tiem ir piegriežama sevišķa vērība. Lai gan vairākums cilvēku izprot nodokļu nepieciešamību, valsts nodokļu sistēma parasti tiek vairāk kritizēta nekā slavēta. Jāatzīst, ka nevienam cilvēkam nepatīk maksāt nodokļus, tomēr nodokļi, kā ekonomikas sastāvdaļa, skar visas iedzīvotāju grupas un to intereses. No tā, kādā mērā nodokļu sistēma Latvijā ir sakārtota un atbilst pastāvošajai ekonomiskajai situācijai ir atkarīga sabiedrības attīstība kopumā. Lai nodokļu sistēma būtu efektīva tai ir jābūt saprotamai un pieejamai, lai nodokļus būtu iespēja samaksāt. Latvijas un katras valsts valdības uzdevums ekonomikā ir nodrošināt valstiski svarīgu funkciju finansēšanu, sekmēt iedzīvotāju labklājību un veicināt stabilu uzņēmējdarbību. Lai šos mērķus īstenotu, valdības rīcībā ir jābūt stabiliem un pietiekamiem ieņēmumiem, kas ir nepieciešami prioritāru sociālo un ekonomisko pasākumu finansēšanai un fiskālā deficīta ierobežošanai. Latvijas nodokļu sistēma nebūt nav tā vienkāršākā, tomēr to nevar uzskatīt arī par ļoti sarežģītu salīdzinājumā ar citām ES dalībvalstīm. Autore ir izvēlējusies studiju darba tēmu „Nodokļu nemaksāšana un to ietekmējošie faktori”, kurā izvirzīts šāds mērķis: Izveidot rīcības plānu cīņai pret krāpšanu nodokļu jomā un izvirzīt priekšlikumus nodokļu nemaksāšanas apkarošanai. Mērķa sasniegšanai autore ir veikusi analīzi un izvirzījusi sekojošus uzdevumus: 1. Izanalizēt nodokļu ekonomisko būtību; 2. Izpētīt Latvijas Republikas nodokļu sistēmu; 3. Apskatīt būtiskākos nodokļus Latvijā un to standartlikmes; 4. Izprast nodokļu lomu valsts budžeta veidošanā; 5. Noteikt ēnu ekonomikas veidus un faktorus, kas to veicina; 6. Izanalizēt ēnu ekonomikas statistiku Baltijas valstīs; 7. Noskaidrot kāda ir uzņēmēju attieksme pret ēnu ekonomiku. Lai sasniegtu izvirzīto mērķi darba autore izmantoja šādas metodes: ekonomisko analīzes metodes (tabulu veidošana) un monogrāfisko metodi (pētīšana, materiālu meklēšana). Kursa darba izstrādei autore izmantoja pētnieciskos darbus, zinātnisko literatūru, interneta avotus un datubāzes. Kā arī tika veikts darbs informācijas sistematizēšanā. Darbā pielietoti vispārpieņemti saīsinājumi. Darbā ietilpst ievads, kurā apkopota darba aktualitāte, darba mērķi, darba uzdevumi, pētīšanas metodes, trīs galvenās nodaļas, apakšnodaļas, secinājumi un priekšlikumi, kā arī izmantoto avotu saraksts. Darbs sastāv no 31 lapām, 2 tabulām, 2 shēmām un 1 attēla.
- Migrācija un to ietekmējošie faktori
- Nodokļu nemaksāšana un to ietekmējošie faktori
- Nodokļu politikas mērķi un nodokļu sistēmas uzbūve
-
Tu vari jebkuru darbu ātri pievienot savu vēlmju sarakstam. Forši!Migrācija un to ietekmējošie faktori
Referāts augstskolai12
Novērtēts! -
Nodokļu politikas mērķi un nodokļu sistēmas uzbūve
Referāts augstskolai19
Novērtēts! -
Inovāciju izplatība, to ietekmējošie faktori
Referāts augstskolai25
Novērtēts! -
Mājsaimniecības budžets un to ietekmējošie faktori
Referāts augstskolai24
Novērtēts! -
Nodokļu būtība, funkcijas un nodokļu politika Latvijā
Referāts augstskolai23