-
Ienākošā tūrisma nozare Latvijā un Lietuvā
Latvijai ar tās izdevīgo ģeogrāfisko stāvokli, bagāto kultūrvēsturisko mantojumu, kūrortu tradīcijām un maz pārveidoto dabu ir labi priekšnoteikumi kļūt par tūristiem pievilcīgu zemi. Tūrisms Latvijā ir viena no tām tautsaimniecības nozarēm, kas atrodas savā attīstības posmā, taču progresē un pilnveidojas salīdzinoši strauji. Cenu un kvalitātes ziņā Latvijas tūrisms arvien vairāk tuvojas Eiropas līmenim, tomēr joprojām saglabā lētas tūrisma valsts stereotipu tūristu vidū, ko var uzskatīt par pozitīvu rādītāju, jo tas veicina tūristu pieplūdumu. Svarīgi piebilst, ka Latvijas tūrisms pakāpeniski iekļaujas starptautiskajā tūrisma sistēmā. Latvijas Tūrisma padome ir Baltijas jūras Tūrisma komisijas asociētā locekle un Baltijas valstu tūrisma organizācijas biedrs. Baltijas valstu tūrisma organizācija, savukārt, ir Pasaules Tūrisma organizācijas piesaistītais biedrs. Vairākas Latvijas tūrisma profesionālās asociācijas ir starptautisko organizāciju locekles. Ir noslēgti daži starpvaldību nolīgumi par sadarbību tūrisma jomā. Kopumā Latvijas tūrisma attīstības aina izskatās daudzsološa, taču no ekonomiskā skatu punkta šajā nozarē ir arī daudz negatīvu tendenču un vājo punktu.
Tūrisma attīstību kavējošie faktori ir, piemēram, nepietiekami attīstīta infrastruktūra, nenoteikta valsts politika nozarē, nepietiekams valsts finansējums u.c.…
Pasaulē un Eiropā tūrisma nozare piedzīvo nozīmīgas izmaiņas: pieaug tūrisma produktu piedāvājuma dažādība un skaits, parādās jauni tūrisma galamērķi un mainās ceļotāju uzvedība, palielinās e-komercijas pielietojums tūrismā, kā arī ceļotāju vēlmēm pielāgotu tūrisma produktu skaits, līdz ar to arī Latvijai ir nepieciešams meklēt jaunus risinājumus sava tūrisma produkta attīstīšanai un mārketingam. Pasaules finanšu un ekonomiskās krīzes rezultātā 2009.gads Latvijas tūrisma nozarē iezīmējās ar strauju tūrisma attīstības rādītāju lejpuslīdi. Latvijas tūrisma nozare šobrīd saskaras arī ar citām problēmām, kas ir saistītas ar neatbilstošas kvalitātes tūrisma produktu un pakalpojumu piedāvājumu, izteikto sezonalitāti. Tūrisms ir tautsaimniecības nozare, kas ietekmē daudzu citu nozaru attīstību, tādējādi to nav iespējams identificēt kā atsevišķu nozari nacionālajos kontos un noteikt tās ieguldījumu tautsaimniecībā.