-
Skolotāja profesionālie darba riski
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 3 | |
1. | Galvenie pedagoga darba riska faktori | 4 |
1.1. | Psiho emocionāla spriedze | 4 |
1.2. | Balss slodze | 6 |
1.3. | Statiska slodze | 7 |
1.4. | Redzes slodze | 8 |
1.5. | Epidēmisku kontaktu augsts blīvums | 9 |
Secinājumi | 10 | |
2. | Izmantotā literatūra | 11 |
Secinājumi
Analizējot literatūru un informāciju par pedagoga profesionālajiem riska faktoriem, es secināju, ka:
• Lielākie riska faktori ir saistīti ar psihoemocionālo stāvokli, nepietiekošu fizisku aktivitāti un pastāvīgu ilglaicīgu statisku slodzi, balss un redzes pārslodzi, kā arī pastāv augsts risks saslimt dēļ epidēmisku kontaktu augsta blīvuma;
• Latvijā ir ļoti augsts pedagogu skaits, kas atrodas emocionālās izdegšanas robežā;
• Liela nozīme ir individuālajiem profilakses pasākumiem, īpaši nozīmīga ir atpūta, kas ļauj saglabāt gan balsi, gan redzi, gan psihoemocionālo stabilitāti;
• Pedagogam ir jāseko savai fiziskai aktivitātei, lai tā būtu pietiekoša, jo darba laikā pārsvarā nav iespējams pietiekoši izkustēties;
• Svarīgi laicīgi pamanīt simptomus un griezties pie speciālista, jo pedagoga darbs ir lielā mērā atkarīgs no veselības stāvokļa, kā arī, mūsdienās, sabiedrība sagaida no pedagoga ne tikai zināšanas konkrētajā priekšmetā, bet arī lai pedagogs būtu labs paraugs visās dzīves jomās.
…
Referāta tēmas aktualitāti pamato tas, ka mūsdienās ļoti augstas prasības tiek izvirzītas pedagogu profesionālajām un personības īpašībām. Pedagogi, pēc sava sociālā stāvokļa, profesionālās un sociālās lomas ir ne tikai noteiktu speciālu zināšanu nesēji, bet arī uzvedības un attieksmes pret veselību paraugs un etalons. Pedagoga profesija krasi atšķiras no citām, tai ir paaugstināti profesionālie riski, kas prasa īpašas rūpes par sevi. Mūsdienās ļoti ātri attīstās informācijas tehnoloģijas, bieži notiek reformas izglītības sistēmā, tiek mainīta likumdošana un pedagogam ir jābūt spējīgam visam sekot līdzi, apgūt jaunas prasmes pašam un pielāgoties jaunajām situācijām. Tas viss būtiski ietekmē pedagoga darbību, kā arī ir pedagoga profesionālo riska faktoru pamats.