• Pieprasījums un piedāvājums. Pieprasījuma un piedāvājuma elastīgums

     

    Konspekts5 Ekonomika

Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 11.11.2008.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Ir
  • Konspekts 'Pieprasījums un piedāvājums. Pieprasījuma un piedāvājuma elastīgums', 1.
  • Konspekts 'Pieprasījums un piedāvājums. Pieprasījuma un piedāvājuma elastīgums', 2.
  • Konspekts 'Pieprasījums un piedāvājums. Pieprasījuma un piedāvājuma elastīgums', 3.
  • Konspekts 'Pieprasījums un piedāvājums. Pieprasījuma un piedāvājuma elastīgums', 4.
  • Konspekts 'Pieprasījums un piedāvājums. Pieprasījuma un piedāvājuma elastīgums', 5.
  • Konspekts 'Pieprasījums un piedāvājums. Pieprasījuma un piedāvājuma elastīgums', 6.
  • Konspekts 'Pieprasījums un piedāvājums. Pieprasījuma un piedāvājuma elastīgums', 7.
Darba fragmentsAizvērt

Preces pieprasītais daudzums ir tāds prces daudzums, ko pircējs vēlas un spēj iegādāties par noteiktu cenu, noteiktā laika periodā. Pieprasījuma izmaiņas ietekmē cenas un ārpuscenas faktori. Sakaribu, kā pieprasījumu(demand) ietekmē cena izskaidro pieprasījuma likums, kas skan šādi: ja citi nosacījumi paliek nemainīgi, bet kāda produkta cena pieaug, tad pieprasītais daudzums samazinās, un otrādi, ja kāda produkta cena samazinās, pieaug konkrētās preces pieprasījums .
Ienākuma efekts – kad kādas preces cena pazēminās, palielinās ienākumi un rodas iespēja pirkt šo preci vairāk, nesamazinot citu preču iegādājamo daudzumu.
Aizstāšanas efekts – ja kādas no atšķīrīgo preču, bet to, kas apmierīna vienu un to pašu vajadzību, preces cena pazeminās, rodas pieprasījuma paaugstinājums pēc lētākās preces.
Taču reālajā dzīvē pastāv daudz dažādi ārpuscenas faktori, kas ietekmē patērētāju velmi iegādāties kādu produktu (pieprasījumu):
Patērētāju ienākumu izmaiņas – preces, kuru pieprasītais daudzums palielinās pieaugot pircēju ienākumiem, sauc par normālam precēm. Savukārt, preces, kuru pieprasījums samazinās, sauc par mazvertīgām precēm. Abi ir relatīvi lielumi;
Patērētāju gaume – reklāmas iedarbība, mode (mode uz diētām izraisa mazkaloriju saturošu produktu pieprasījuma palielinājumu);
Aizstājējpreces cena, šī sakarība ir gan starp līdzīgam precēm/pakalpojumiem (ogles un malka), gan starp vienādām precēm, tikai ar atsķirīgu kvalitāti un īpašībam (1. un 2. šķiras preces);
Kopā lietojamo preču cenas, kad cena uz vienu preci paaugstinās pieprasījums uz citu samazinās (automobilis un autoriepas). Šī paradība tiek saukta par apvienoto pieprasījumu;
Iedzīvotāju skaits, to nosaka demogrāfiska situācija valstī (bērni un izglītība);
Gaidāmās izmaiņas nākotnē. Cenu (inflācija), klimatiskie(vasara, vētra);
un citi faktori .

Autora komentārsAtvērt
Atlants