-
SIA "Stendera ziepju fabrikas" konkurentu izpēte smaržu un kosmētisko līdzekļu ražošanas nozarē Latvijā
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 3 | |
1. | Konkurences teorētiskā bāze | 4 |
1.1. | Konkurences būtība | 4 |
1.2. | Konkurences situāciju un vides veidojošo faktoru raksturojums | 5 |
1.3. | Portera piecu konkurences spēku modelis | 7 |
2. | SIA „Stendera ziepju fabrikas” konkurentu izpēte | 10 |
2.1. | SIA „Stendera ziepju fabrikas” konkurences situācija smaržu un kosmētisko līdzekļu ražošanas nozarē | 11 |
2.2. | Portera piecu spēku modelis | 12 |
2.3. | SIA „Stendera ziepju fabrika” finanšu rādītāju analīze nozares kontekstā | 17 |
2.4. | SIA „Stendera ziepju fabrikas” konkurentu raksturojums | 18 |
Secinājumi | 26 | |
Priekšlikumi | 27 | |
Izmantotā literatūra | 28 | |
Pielikumi | 29 |
SECINĀJUMI
1. Konkurence ir ekonomiska sacensība starp diviem vai vairākiem tirgus dalībniekiem, kas sacenšas viena veida vai aizvietojamu preču ražošanā vai realizācijā. Tā ir cīņa par pircēju, par noteicošo lomu tirgū vai kādā tirgus daļā.
2. Izdala četras iespējamās konkurences situācijas – pilnīgā konkurence, monopolitiskā konkurence, oligopolā konkurence un monopola.
3. M. Portera izstrādātais piecu konkurences spēku modelis palīdz noskaidrot ārējos spēkus (tiešās ietekmes ārējās vides apstākļus), kas ietekmē konkurenci konkrētajā nozarē.
4. SIA “Stendera ziepju fabrika” nodarbojas ar augstas kvalitātes kosmētikas produktu ražošanu, ko realizē gan mazumtirdzniecībā (uzņēmuma veikali), gan vairumtirdzniecībā (franšīzes līgumi). Produkciju izceļ īpašs dizains un iesaiņojums un to pārdod personāls, kas ievēro augstas kvalitātes apkalpošanas kultūras prasības.
5. Smaržu un kosmētisko līdzekļu ražošanas nozarē Latvijā darbojas 24 uzņēmumi, no kuriem 5 darbojas jau kopš 1991.gada. Tās ražo līdzīgas preces – smaržas un kosmētiskos līdzekļus, - bet preces nav identiskas, jo katras preces recepte ir unikāla, kas nodrošina tās atšķirību un ieinteresētību par to no pircēju puses.
6. 2008.gadā SIA „Stendera ziepju fabrikas” apgrozījums bija LVL 3 569 621, kas bija otrs lielākais nozarē – lielāks apgrozījums bija vienīgi a/s „Dzintars” – LVL 6 788 888 . Apgrozījumu virs LVL 500 000 bija sasniegusi vēl tikai SIA „RĪGAS ZIEPJU MANUFAKTŪRA” (LVL 619 707 ). Līdz ar to var secināt, ka pastāv tikai viens uzņēmums, kas ir jaudas ziņā pārāks par pētāmo uzņēmumu, lai gan nozarē ir samērā daudz uzņēmumu.
…
Uzņēmējdarbību ietekmē daudzi ārējie faktori, pār kuriem uzņēmumam nav kontroles vai arī tās iespējas ir mazas. Visbūtiskākais faktors ir konkurenti, bet jāņem vērā arī valdības radītie noteikumi, piegādātāji un sabiedrība kopumā. Ļoti svarīgi ir savākt informāciju par tirgus konkurentiem. Jānoskaidro līdzīgu preču ražotāji, vai tādi paredzami nākotnē, kādi ir viņu realizācijas apjomi, ieņēmumi, cenas un produkcijas pārdošanas papildu pakalpojumi. Informācija par konkurentiem jāanalizē salīdzinājumā ar paša produkciju, norādot tās priekšrocības, trūkumus, kā arī paņēmienus to novēršanai. Konkurence šodien nenozīmē tikai saražoto uzņēmumos, bet arī to, kā produkcija papildināta: iesaiņojums, pakalpojumi, reklāma, klientu konsultācija, klientu kreditēšana, piegādes specifika un citas pircējiem būtiskas lietas. Uzņēmumam nepārtraukti jāmeklē efektīvi veidi, kā savu preci papildināt. (Pelše G. u.c., 2009.)