• Pieprasījums un piedāvājums. Pieprasījuma un piedāvājuma elastīgums

     

    Konspekts7 Ekonomika

Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 21.11.2013.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Ir
  • Konspekts 'Pieprasījums un piedāvājums. Pieprasījuma un piedāvājuma elastīgums', 1.
  • Konspekts 'Pieprasījums un piedāvājums. Pieprasījuma un piedāvājuma elastīgums', 2.
  • Konspekts 'Pieprasījums un piedāvājums. Pieprasījuma un piedāvājuma elastīgums', 3.
  • Konspekts 'Pieprasījums un piedāvājums. Pieprasījuma un piedāvājuma elastīgums', 4.
  • Konspekts 'Pieprasījums un piedāvājums. Pieprasījuma un piedāvājuma elastīgums', 5.
  • Konspekts 'Pieprasījums un piedāvājums. Pieprasījuma un piedāvājuma elastīgums', 6.
  • Konspekts 'Pieprasījums un piedāvājums. Pieprasījuma un piedāvājuma elastīgums', 7.
  • Konspekts 'Pieprasījums un piedāvājums. Pieprasījuma un piedāvājuma elastīgums', 8.
  • Konspekts 'Pieprasījums un piedāvājums. Pieprasījuma un piedāvājuma elastīgums', 9.
  • Konspekts 'Pieprasījums un piedāvājums. Pieprasījuma un piedāvājuma elastīgums', 10.
  • Konspekts 'Pieprasījums un piedāvājums. Pieprasījuma un piedāvājuma elastīgums', 11.
Darba fragmentsAizvērt

Pieprasījums un piedāvājums: No vienas puses, brīvajā tirgū katrs var vērot, ka cenu līmeni nosaka piedāvājuma un pieprasījuma konkrētais samērs. No otras puses, ir visai sarežģīti cenu veidošanās pamati. Runa ir par pircēju un pārdevēju ekonomiskās uzvedības motivāciju tirgū, un par to kādas ir šīs rīcības sekas. Pieprasījums būtībā ir pircēju- patērētāju un firmu - ekonomiskā uzvedība, kas vērsta uz preču iegādi atbilstoši viņu vēlmei(izvēlei) un maksātspējai noteiktā laika periodā.
Piedāvājuma līknes veidošanās- piedāvājums ir pārdevēju, gan pašu ražotāju un starpniektirgotāju ekonomiskā uzvedība, kas atspoguļo centienus pārdot noteiktu preču daudzumu konkrētā laika periodā atkarībā no to cenām un ārpuscenas faktoriem. Ciktāl pārdevēja ekonomiskā izdzīvošana, saņemamās peļņas lielums atkarīgs no pārdodamo preču cenu līmeņa, veidojas nepieciešamība cēloņsakarībā starp cenu un piedāvājuma lielumu. Tātad pārdevēja ekonomisko uzvedību piedāvājuma jomā vispirms motivē konkrētās preces konkrētā cena.
Reālajā tirgus ekonomikā darbojas vienots cenu veidošanās mehānisms, kur ne tikai cena ietekmē pieprasījuma un piedāvājuma lielumu, bet arī pieprasījuma un piedāvājums mijiedarbībā regulē cenu līmeni. Tas ir atgriezeniskās saites mehānisms, kad cēlonis un sekas nemitīgi mainās vietām.
Piedāvājuma trīsvienība:
• Likums- daudzšķautnaina cēloņsakarība. Tirgus ekonomikā savā starpā saistīto cēloņsakarību skaits ir pārāk liels. Darbojas tiešā un atgriezeniskā saite. Tas pilnā mērā attiecas uz piedāvājuma likumu.
• Trīsvienības elementi- Piedāvājuma likums vispirms izsaka cēloņsakarību starp preču cenām un piedāvājuma lielumu, otrā cēloņsakarība ir ārpuscenu faktoru iedarbība uz piedāvājuma izmaiņām. Trešā- galējo ražošanas izmaksu sakars ar piedāvājumu.
• Peļņas loma. Būtībā minētajām cēloņsakarībām pievienojas ceturtais elements- peļņa kā starpība starp cenu un galējām ražošanas izmaksām. Peļņa ir rezultāts un vienlaikus visspēcīgākais motīvs piedāvājuma izmaiņām.

Autora komentārsAtvērt
Atlants