-
Teoloģiskā valsts rašanās teorija
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
1. | Ievads | 3 |
2. | Teoloģiskās valsts rašanās teorijas vēsture | 4 |
3. | Teoloģijas aizsācēji | 6 |
4. | Teoloģijas piekritēju uzskati | 7 |
4.1. | Teoloģiskās teorijas aicinājums | 8 |
5. | Teoloģijas galvenā ideja | 9 |
6. | Nobeigums | 10 |
7. | Izmantotās literatūras saraksts | 11 |
Teoloģijas aizsācēji
Par šīs teorijas aizsācējiem tiek uzskatīti: Aurēlijs Augustīns (354 – 430 m.ē.) - kristietības filozofs un teologs, Akvīnas Toms (1225 – 1274) – dominikāņu mūks, zinātnieks teologs, kura sacerējumi tajā laikā kļuva par baznīcas ideoloģijas enciklopēdiju (darbi „Par valdnieku valdīšanu”, „Teoloģijas summa” u.c.). 1879. gadā pēc Romas pāvesta Lauvas XII A.Toma mācība (tomisms) tika pasludināti kā labāka, kas atbilst katolicisma garam un mērķiem.
Mūsdienu nosacījumos teoloģisko teoriju attīstīja katoļu baznīcas ideologi – Ž. Maristēns; neotomisma pārstāvji – Ž. Dabens, J. Messners; Mersjē; islāma reliģijas ideologi u.c.
Teoloģiskās teorijas jēga pēc tās piekritēju viedokļa ir tā, ka valsts un tiesības radās pēc Dieva gribas – ir Dieva gribas produkts lai regulētu cilvēku uzvedību. Šīs teorijas piekritējs – A.Toms attīsta kristiešu valsts doktrīnu balstoties uz Aristoteļa darbu „Politika” (tāpēc arī pēc viņa „cilvēks – sabiedriskā un politiskā būtne”).…
Vārds ”teoloģija” nāk no diviem grieķu vārdiem „theos”, kas nozīmē „Dievs” vai „Dievība” un „logos”, ko var tulkot kā ”mācība”, „prāts”. Vai arī „mācība par Dievu”. Sākumā teoloģija radās Senās Grieķijas kultūrā, kur attīstījās ciešā saikne ar grieķu mitoloģiju. Tā ir senākā valsts rašanās teorija, veidojās 12.-13.gadsimtā, kuru cilvēce jebkad ir zinājusi, pat Georgs un Plutarhs ir rakstījuši savos darbos par to, ka Senajā Ēģiptē tieši galvenais Dievs ir radījis visumu, pasauli, cilvēkus un valsti. . Tā radās teokrātiskajās monarhijās Ēģiptē, Babilonijā, kur monarhija bija sakrālisma turpinājums. Ēģiptē faraons skaitījās dievs, debesu dieva pēctecis. Īpaši liela ietekme šai teorijai bija viduslaikos. Tomēr Dieva esamības pierādījumi ir metafiziskas prāta konstrukcijas, nevis fizikālās pasaules analīzē saskaņoti dabas norišu skaidrojumi. Akvelīnas Toma Dieva esamības pierādījumi neko nepierāda. Mūsdienās līdzās citām teorijām tā ir izplatīta Eiropā un citos kontinentos, bet dažās islāma valstīs(Irāna, Saūda Arābija u.c.).