-
Pretrunas un paradoksi izglītībā
Citiem vārdiem, ja, salīdzinot valsts un personisko materiālo stāvokli, iedzīvotājiem personiskā situācija šķiet nedaudz pozitīvāka un reālāk ietekmēja, tad izglītības un darba tirgus jomā vērtējumi ir gluži vai pretēji – izglītības kā vispārīgas vērtības nozīmi atzīst vairums aptaujāto, bet personiskajā dzīvē saskārušies ar skarbāku realitāti, kad «vērtība» ir citiem faktoriem un ieguldījumi acīmredzot nav īsti atmaksājušies. Tas noteikti ir iemesls pārdomām arī valsts līmenī.
Izglītības sistēmā ir uzkrājusies virkne pretrunu, kas samazina šīs darbības efektivitāti un tās nozīmi sabiedrībā. Secinot var spriest, ka izglītībai ir liela nozīme katrā no līmeņiem – gan indivīda, gan organizācijas un sabiedrības līmenī,. Būtiski ir spēt atrast svarīgāko elementu katra līmeņa attīstībai un necensties koncentrēties uz vienu no līmeņiem, atstājot novārtā pārējos. Svarīgi cilvēka izaugsmei ir visi trīs līmeņi, tādēl jebkurai izglītības iestādei vai personai, kura izglīto, ir jāspēj dot izglītojamajam viss nepieciešamais tālākai vēlmei pēc izglītības mūža garumā.
…
Pašreiz var vērot tendenci virzībai uz tā saukto pēcmodernismu, kura atslēgas vārdi ir pārmaiņu ātruma pieaugums, kultūru dažādība, tehnoloģiskais kompleksums un sarežģītība, nacionālais nedrošums, neskaidrība par nākotnes attīstību. Pārmaiņas ir arī vērtībās un attieksmēs. Gan sabiedrībā, gan izglītībā ir daudz vairāk pretrunu nekā tas bija modernisma periodā. Lai atbildētu uz šīm izpausmēm ir ļoti nepieciešams elastīgums, ātras reaģēšanas spējas uz pārmaiņām, kontroles elastīgums, sadarbīga sabiedrība un saskaņas meklēšana. Reālajā izglītības telpā ir būtiskas pretrunas starp izvirzītajām prasībām un to objektīvajām realizācijas iespējām, kuras apgrūtinājumi netiek regulāri pētīti un analizēti. Galvenā vērība tiek veltīta atbiršanai no skolas, bet daudz mazāka akcentēta iegūstamās izglītības kvalitātei kopumā. Šajā procesā ļoti liela nozīme ir arī attīstības sociālajai situācijai. Nelabvēlīgu sociālo apstākļu rezultātā var rasties antisociāla uzvedība, kam nepieciešama sociālā korekcija jeb resocializācija.
PDF formāts.