Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 13.02.2009.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Nav
  • Konspekts 'A.Stikānes grāmatas "Latviešu bērnu literatūra" īss konspekts', 1.
  • Konspekts 'A.Stikānes grāmatas "Latviešu bērnu literatūra" īss konspekts', 2.
Darba fragmentsAizvērt

Par bērnu lietaratūru sauc darbus, kas domāti bērniem un pusaudžiem. Tos iedala 4 grupās:
• bērniem rakstītas grāmatas;
• bērnu vidē nostiprinājušās grāmatas;
• bērniem pārstrādātas grāmatas;
• folkloras sacerējumi, kas domāti tieši bērniem.
Diskusijās ir izveidojies uzskats, ka šīs specifikas pamatā ir bērna estētiskā attieksme pret īstenību. Pirmskolas vecuma bērniem ir niecīga dzīves pieredze, tāpēc bērni jāiepazīstina ar vistuvāko apkārtējo pasauli. Šajā vecumā bērni domā konkrētos priekšstatos. Vispārināti jēdzieni, abstraktā doma tiem grūti saprotama.
Pirmskolas un jaunākā skolas vecuma bērnus īpaši piesaista pasakas ar savu fantastiku, jokiem un neparastumu. Ar fantāzijas spārniem pasaka aptver bezgalīgus plašumus, dažādus laikmetus, pārvar milzīgus šķēršļus un tuvina vissīkākās lietas lielajai pasaulei. Jo vairāk izdomas pasakā, jo ticamākam jābūt tās pamatam – darbojošos personu raksturiem, to rīcībai.
Vidējā un vecākā skolas vecumā noris ļoti strauja fiziskā attīstība. Šajā vecumā veidojas plaisa starp personības emocionālo un intelektuālo attīstību.
Pusaudžiem ir asa uztvere un spilgta fantāzija, viņi alkst pēc romantikas, taču dzīvē viņu rīcība bieži vien ir naiva.
Mākslai un literatūrai piemīt īpaša nozīme harmoniska cilvēka izveidē.

Atlants