Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 28.11.2009.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Ir
  • Konspekts 'L.Žukovs "Ievads pedagoģijā"', 1.
  • Konspekts 'L.Žukovs "Ievads pedagoģijā"', 2.
  • Konspekts 'L.Žukovs "Ievads pedagoģijā"', 3.
  • Konspekts 'L.Žukovs "Ievads pedagoģijā"', 4.
  • Konspekts 'L.Žukovs "Ievads pedagoģijā"', 5.
  • Konspekts 'L.Žukovs "Ievads pedagoģijā"', 6.
  • Konspekts 'L.Žukovs "Ievads pedagoģijā"', 7.
  • Konspekts 'L.Žukovs "Ievads pedagoģijā"', 8.
  • Konspekts 'L.Žukovs "Ievads pedagoģijā"', 9.
  • Konspekts 'L.Žukovs "Ievads pedagoģijā"', 10.
  • Konspekts 'L.Žukovs "Ievads pedagoģijā"', 11.
  • Konspekts 'L.Žukovs "Ievads pedagoģijā"', 12.
Darba fragmentsAizvērt

Cilvēka personības attīstība ir jāievēro zināmas likumsakarības. To ievērošana īpaši svarīga mācību un audzināšanas darbā. Katram vecumposmam ir savas īpatnības, katram cilvēkam ir savas individuālās īpatnības, ko nosaka iedzimtība, sociālie apstākļi un iepriekšējā audzināšana (pieredze).
Skolēna vecuma īpatnības izpaužas viņa ikdienas darbībā, attieksmē pret ārējo pasauli.
Saskaņā ar cilvēka attīstības īpatnībām pedagoģijā ir pieņemta šāda vecumposmu periodizācija:
• no dzimšanas līdz 3 gadiem - mazbērna vecums;
• no 3 līdz 7 gadiem - pirmsskolas vecums;
• no 7 līdz 11 gadiem - jaunākais skolas vecums;
• no 11 līdz 15 gadiem - vidējais skolas vecums (pusaudžu vecums);
• no 15 līdz 18 gadiem - vecākais skolas vecums vai agra jaunība.
Katram vecumam atbilst noteikts fiziskās un psihiskās attīstības līmenis. Vecuma periodam raksturīgākās anatomiski fizioloģiskās un psiholoģiskās īpatnības tad arī ir vecumposma īpatnības.
Tā kā cilvēka attīstība notiek viņa aktīvas mijiedarbības procesā ar apkārtējo vidi, cilvēkam vecumposmu robežas nav stingri noteiktas. Savā attīstībā cilvēks var apsteigt savu vecuma grupu vai arī atpalikt no tās. Zinot skolēnu vecumposmu īpatnības un vadošās darbības veidus, skolotājam ir iespējas izvēlēties optimālas katram vecumposmam atbilstošas mācību un audzināšanas metodes, kas sekmētu skolēnu turpmāko fizisko un garīgo attīstību.
Mazbērna vecuma periods
Pirmajos trijos dzīvības gados strauji attīstās bērna organisms. Tas prasa atbilstoša dienas režīma, barošanas, higiēnisko apstākļu nodrošinājumu, bērna organisma norūdīšanu. Jārūpējas, lai tiktu izmantoti visi līdzekļi bērna kustību un sajūtu orgānu attīstības sekmēšanai.
Vecumposma beigās sāk attīstīties bērna valoda. Jācenšas paplašināt bērna vārdu krājumu, viņa priekšstatus.
Šajā vecumposma bērnam pārsvarā ir ierosa, tāpēc vērojama bērna nesavaldība. Bērns vēl nevar novērtēt savas darbības apstākļus un rīcības sekas, Jācenšas mērķtiecīgi un saprātīgi ierobežot bērna iegribas, pastiprinot aiztures spējas. Šāds darbs ir ilgstošs un prasa no vecākiem pacietību.…

Autora komentārsAtvērt
Atlants