-
El Greko
1577.g. El Greko saņēma pasūtījumu uzgleznot Toledo katedrālei gleznu “Kristus drānu noraušana”(1578.g.). Šajā gleznā mākslinieks attēlojis Kristu satraukta pūļa vidū. Starp attēlotajiem ļaudīm ir gan bruņinieki, kuru garie pīķi draudīgi krustojas virs pūļa galvām, kā arī redzami sirmgalvji, jaunekļi, sievietes. Priekšplānā drosmīgā rakursā tverts bende, kas noliecies pār krustu, pa kreisi kāds jauneklis aptur sievietes, kuras grib tuvoties krustam. Cilvēku sejās, mīmikā – kāpināta ekspresija. Izlocīto ķermeņu līnijas, krītošās gaismas un dziļo ēnu prestati radis saspringta nemiera iespaidu.
Rūpēdamies visvairāk par kopnoskaņas radīšanu, El Greko pārkāpa tradicionālos sižeta risinājuma kanonus. Tas izraisīja neapmierinātību pasūtītājos, kuri pārmeta māksliniekam ārkārtīgu vulgarizāciju. Pēc tiesas procesa mākslinieks saņēma gleznas pasūtījumu no karaļa Filipa II. El Greko uzgleznoja gleznu ar nosaukumu "Filipa II apoteoze", kurā attēlots karalis, kas nometies uz ceļiem. …
Gleznotāji, kas neguva panākumus galmā, veidoja savu novirzienu, kas stilistiskā ziņā bija tuvs Itālijas manierisma strāvojumam. Pie šādiem galma neatzītiem māksliniekiem piederēja arī viens no spāņu 16.gs. ievērojamākiem gleznotājiem El Greko (īstajā vārdā Domeniko Teotokopuli, 1541. – 1614.g.). El Greko, pēc izcelsmes grieķis, dzimis Krētas salā, kas šajā laikā bija pakļauta Venēcijai. 1565.g. El Greko ieradās Itālijā. Dažus gadus nodzīvojis Venēcijā, kur mācījās pie Ticiāna, kā arī iepazinās ar Tintoreto mākslu. Pie Tintoreto El Greko saistīja dinamiskais gleznojums, figūru kustību nervozais ritms, neparastie rakursi, figūru pagarinātās proporcijas. Iespaidojies no Tintoreto glezniecības manieres, El Greko pievērsās manierismam. Ap 1570.g. mākslinieks atstāja Venēciju un apmetās Romā. 1576.g. El Greko ieradās Spānijā, sākumā apmetās Madridē.