-
Katastrofas uz kuģošanas transportlīdzekļiem
2011. - 2015. g.
2016. - 2020. g.
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 2 | |
1. | Civilās aizsardzība un katastrofas pārvaldīšana | 4 |
1.1. | Civilā aizsardzība | 4 |
1.2. | Civilie apdraudējumi latvijā | 5 |
1.3. | Iespējamā palīdzība | 6 |
2. | Kuģu raksturojums | 7 |
3. | Negadījumu iestāšanās iemesli | 8 |
3.1. | Navigacijas kļūmes | 8 |
3.2. | Tehniskas problēmas | 9 |
3.3. | Dabas stihijas | 9 |
3.4. | Cilvēka faktors | 10 |
4. | Jūras negadījumu izmeklēšanas nodaļa | 11 |
4.1. | Jūras negadījumu klasifikācija | 11 |
4.2. | Izmeklēšanā iesaistītas institūcijas | 12 |
3.3. | Jūras negadījumu izmeklēšanas process | 12 |
4.4. | Jūras negadījumi un incidenti | 13 |
4.4.1. | Sevišķi smagi jūras negadījumi | 13 |
4.4.2. | Smagi un mazāk smagi jūras negadījumi. | 14 |
4.4.3. | Pārējie negadījumi un incidenti. | 16 |
5. | Kuģu negadījumi latvijas republikas teritoriālajos ūdeņos | 18 |
6. | Negadījums ar tankkuģi flagman-1 | 20 |
Secinājumi un priekšlikumi | 21 | |
Izmantotie avoti | 22 | |
Pielikumi | 23 |
SECINĀJUMI UN PRIEKŠLIKUMI
Apskatot un izanalizējot kuģu veidus, autors secina, ka absolūti drošu un neievainojamu kuģu nepastāv.
Katastrofas uz jūras ir bijušas un būs, jo tehniskas problēmas, cilvēciskais faktors, dabas parādības, navigācijas kļūmes pastāv vienmēr, un ar tām ir jārēķinās.
Kuģu katastrofu gadījumos iesaistītas šādas institūcijas: Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs, Satiksmes ministrija, krasta apsardze, Valsts vides dienests, transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas dienests, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests, nacionālie bruņotie spēki un neatliekamā medicīniskā palīdzība.
Prakse rāda, ka Latvijas dienesti, kuri iesaistīti kuģu glābšanas pasākumos savu darbu veic ātri un kvalitatīvi.
Dienestiem ir nepieciešams kvalitatīvi, efektīvi un iespējami ātri izmeklēt aviācijas nelaimes gadījumus (ieskaitot smagus aviācijas nelaimes gadījumus) un nopietnus incidentus, kuros iesaistīti gaisa kuģi. Lai to veiktu ir nepieciešams:
• saņemt un apkopot no iesaistītajām iestādēm un uzņēmumiem atskaites par izmeklēto negadījumu avāriju drošības rekomendāciju ieviešanu,
• turpināt darbu pie sadarbības ar visām nelaimes gadījuma vietā iesaistītajām organizācijām, kā arī ar tiesībsargājošajām institūcijām;
• veikt izmeklētāju apmācību speciālos kursos.
…
Šobrīd viens no ekonomiski izdevīgākajiem pārvadāšanas transportiem ir kuģi. Kuģi ir ne tikai ekonomiski izdevīgi, bet arī neaizstājami lielu gabarītu un lielu apjomu kravu pārvadājumos. Modernajos kravas kuģos ir iespējams pārvadāt visu iespējamo veidu kravas, sākot ar sausajām beramajām kravām, konteinera kravām un līdz pat sašķidrinātajam gāzēm, naftas produktiem un pasažieru pārvadājumiem. Pateicoties ekonomiskajam izdevīgumam kuģu satiksme ir ļoti dzīva un noslogojums ostās un kuģu ceļos ir ļoti liels. Kaut gan starptautiskās un vietējas organizācijas pastāvīgi rūpējās par kuģu un to satiksmes drošību, katru gadu notiek dažādu veidu negadījumi, avārijas un katastrofas, kas ir saistītas ar kuģiem. Darba mērķis ir izskatīt katastrofas, kas ir saistītas ar kuģiem, no to cēloņu, izraisīto seku un pārvaldīšanas viedokļa. Darba mērķa sasniegšanai tiks izskatīti vairāki uzdevumi: • Aprakstīti kuģu veidi; • Apskatīti iespējamie katastrofas iestāšanās cēloņi; • Sniegta informācija par Jūras negadījumu izmeklēšanas nodaļu; • Sniegta informācija par šāda veida notikumu Latvijā; • Aprakstīta katastrofas pārvaldīšanas subjekta un atbalstošo dienestu katastrofas pārvaldīšanas pasākumu algoritms.