Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 25.11.2008.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Nav
  • Prakses atskaite 'Zīdaiņa novērojums, atšifrējums un analīze', 1.
  • Prakses atskaite 'Zīdaiņa novērojums, atšifrējums un analīze', 2.
  • Prakses atskaite 'Zīdaiņa novērojums, atšifrējums un analīze', 3.
  • Prakses atskaite 'Zīdaiņa novērojums, atšifrējums un analīze', 4.
  • Prakses atskaite 'Zīdaiņa novērojums, atšifrējums un analīze', 5.
  • Prakses atskaite 'Zīdaiņa novērojums, atšifrējums un analīze', 6.
  • Prakses atskaite 'Zīdaiņa novērojums, atšifrējums un analīze', 7.
Darba fragmentsAizvērt

Analīze :
Pārsvarā visu novērošanas laiku mazā spēlējās ar karoti. To aplūkoja no visām pusēm, garšoja, skandināja un mētāja – izzināja šo priekšmetu ar motoriskām darbībām.
Atsaucoties(reaģējot) uz kādu ārējo faktoru, piemēram, sķaņu – bērns izzināja pasauli caur stimulu.
Nepārprotami un grūti nepamanīt bija to, ka bērns bieži priekšmetus lika mutē. Bērns izzin pasauli semantiski, un tieši to, manuprāt, arī darīja mazā – „iepazinās”, izzināja jauno priekšmetu.
Vienā brīdī bērns atpazina, paņēma un sāka zīst knupīti, kurš atradās gultiņā – domāju šeit noteikti nevajag runāt par zīšanas refleksu, jo līdz 6.mēnešiem tam ir jāpazūd. Domāju, šeit bija tīša, kontrolēta darbība, lai justos drošāk, jo fisiskais kontakts ar mammu tika pārtraukts. Arī grābšanas refleks šajā novērojumā bija tīšs un kontrolēts, piemēram, kad mazā ņēma karoti to nometa un atkal to ņēma rokās.(minimotoriskās reakcijas vēl nav tik labi attīstītas, lai spētu ilgstoši noturēt karoti rokās)
Runājot par Asimilāciju un Akomodāciju, tad prātā nāk piemērs ar to, ka mazā pirmo reizi rokās turēja divas dzelzs katotes.... gluži nejauši viņa tās sasita kopā un radās skaņa (Asimilācija) Tika atklāts, ka sasitot karotes rodas skaņa.
Šeit vaŗētu runāt arī par sekundāro cirkulāro reakciju. Mazā atklāja, ka skaņa rodas sasitot karotes kopā un turpmāk atdarināja pati savas darbības.
Turpmāk mazā uzcītīgi sita karotītes, lai radītu šo skaņu, tātad iemācījās jaunu shēmu, ka sitot divas karotītes, rodas skaņa (Akomodācija)
Kā piemēru Akomodācijai var minēt arī plaukstiņu sasišanu kopā. Mamma iemācīja, ka tas ir pozitīvs stimuls un mazā šo shēmu izmantoja, lai piesaistītu mammas uzmanību.

Liekas nedaudz dīvaini, ka mazā neatdarināja „kafijas maisīšanu”. Lai gan atdarināšana raksturīga 10.mēnešus jaunam zīdainim, domāju arī 11. gadus jaunam zīdainim atdarināšanai ir jābūt aktuālai. Lai gan varu pieņemt, ka mazā bija pārlieku aizrāvusies ar citām lietām, un jaunais stimuls, uz doto momentu, nebija aktuāls, jo daudz interesantāka bija pati karote. Mazā veiksmīgi atdarināja spēli ar Šūpošanos novērošanas laikā un arī grimasēm(mēlītes parādīšana, dusmīga sejiņa utt) pirms novērošanas.

Pirms novērošanas nolēmu pārbaudīt mazās Babinska refleksu, pavelkot ar pirkstu pret kāju pēdu. Biju vairāk kā pārsteigta, kad pirkstiņi tika saspiesti kopā nevis izstiepti. Iespējams, ka par vāju vilku, vai pieļāvu kādu kļūdu veicot pārbaudi, taču uz to brīdi biju apjukusi.

Autora komentārsAtvērt
Atlants