Vērtējums:
Publicēts: 23.12.2003.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Vidusskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Nav
  • Referāts 'Japāņu dārzu un parku māksla', 1.
  • Referāts 'Japāņu dārzu un parku māksla', 2.
  • Referāts 'Japāņu dārzu un parku māksla', 3.
  • Referāts 'Japāņu dārzu un parku māksla', 4.
Darba fragmentsAizvērt

Dārzu un parku mākslā – tā ir dārzu un parku izveidošanas māksla. Tā iekļauj sevī dārzu un parku plānojumu un izvietošanu, augu atlasi dažādiem klimatiem un augsnēm, to izvietošanu un grupēšanu saistībā ar arhitektūru, ceļiem, ūdens baseiniem un tēlniecību.
Japāņu dārzi un parki ļoti atšķiras no Eiropas. Tajos pamatā bija īpaša attieksme pret dabu, saistīta ar filozofiju un reliģiju.




Japāņu dārzu un parku pārveidošanas vēsture.

Dārzu un parku mākslā – tā ir unikāla parādība, kura attēlo rūpīgi izstrādātu filozofiski-estētisko dabas izpratnes sistēmu kā universālu pasaules un visuma modeli.
Pateicoties tam jebkurš japāņu dārzs satur Absolūta atskaņu.
Ūdens, akmeņi, koki, krūmi, šūnas, puķes un zālaugi dārza radītājam nav tikai viens materiāls, bet arī visuma daļiņas, kuras satur to noslēpto nozīmību.
Dārzu māksla kopā ar budismu ienāca Japānā no Indijas caur Koreju un Ķīnu VI gs. Japāniešu dabas mīlestība atrada savu izteiksmi tieksmē sakopt visu šo daudzveidību nelielā dārza laukumā. Ainava, radīta tādā dārzā nepauž reālu dabu, bet dabas tēls ir pamatā. Galvenā dārzu un parku funkcija ir ainavu skaistuma vērošana un izpratne no noteiktām aplūkošanas vietām.
Pirmo reizi vārds “niva” (dārzs) parādās 720. g. kā tukšas telpas apzīmējums, kura ir piemērota dievu pielūgšanai. Pēc sintoisma pamatiem visa pasaule ir dieviem apdzīvota, kuri dzīvo milzīgos akmeņos, vecos kokos, kalnos, ūdenskritumos, ezeros un akās. Tika cienīti ne tikai objekti, bet arī telpa tiem apkārt. Šī īpatnējā attieksme kļuva par pamatprincipu japāņu dārzos.
Japāņu dārzs attīstījās kopā ar sava laika kultūru, pakļaujoties budisma un sintoisma reliģijas idejām.

Autora komentārsAtvērt
Atlants