Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 06.05.2009.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: 3 vienības
Atsauces: Ir
  • Konspekts 'Apgaismības laikmets un mūsdienu politiskā antropoloģija', 1.
  • Konspekts 'Apgaismības laikmets un mūsdienu politiskā antropoloģija', 2.
  • Konspekts 'Apgaismības laikmets un mūsdienu politiskā antropoloģija', 3.
  • Konspekts 'Apgaismības laikmets un mūsdienu politiskā antropoloģija', 4.
Darba fragmentsAizvērt

Runājot par koloniālisma spoguļa jēdzienu, vispirms, uzmanību vajadzētu pievērst koloniālisma antropoloģijai, kā tādai, lai varētu noskaidrot, ko tieši pētīja antropoloģija koloniālisma laikmetā.
Antropoloģijai nebija lielas nozīmes koloniālisma laikmetā. Tomēr bija arī dažas būtiskās iezīmes, kāpēc tomēr šī antropoloģija bija izmantota kolonijās. Koloniālisma laikmeta antropoloģija atspoguļoja dominēšanas un pretošanās attiecības. Antropologi uzskatīja, ka pretošanās ir tikai dominēšanas daļa un mēģināja noskaidrot pretošanās jēdziena problēmas. Tomēr galvenā iezīme, kāpēc koloniālisma laikmetā bija sastopama antropoloģija, tās ir tās, ka izpētītas tautas un mūsu variantā koloniālās tautas ir vieglāk asimilēt un pakļaut. Tas nozīme, ka antropoloģijas palīdzību tolaik koloniālās lielvalstis varēja nostiprināt savu varu un hegemoniju pakļautajās zemēs. Tā kā koloniālās lielvalstis ar antropologu palīdzību varēja noskaidrot, kā labāk pakļaut un asimilēt koloniālu zemi, viņi arī varēja attīstīties balstoties uz antropoloģijas pētījumiem. Būtība visi vietējie iedzīvotāji kļuva par koloniālās valsts vergiem, jo viņi strādāja tikai tādu darbu, kas būtu izdevīgs lielvalstij, lai no šī darba tā varētu gūt ievērojamu peļņu. Tā kā tagad ir noskaidrotas koloniālisma antropoloģijas īpašības, uzmanību vajadzētu pievērst jēdziena „koloniālisma spogulis” skaidrošanai.
Dzirdot vārdu koloniālisms nevar pat rasties domas par to, ka koloniālisms kaut kāda veidā var būt saistīts ar jēdzienu terors. …

Atlants