Vērtējums:
Publicēts: 12.11.2008.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: Nav
Atsauces: Ir
  • Konspekts 'Pieprasījums un piedāvājums, to elastība', 1.
  • Konspekts 'Pieprasījums un piedāvājums, to elastība', 2.
  • Konspekts 'Pieprasījums un piedāvājums, to elastība', 3.
  • Konspekts 'Pieprasījums un piedāvājums, to elastība', 4.
Darba fragmentsAizvērt

Ikdienā ļoti bieži ar pieprasījumu saprot vajadzības vai izdevumus kādas preces iegādei. Cilvēku vēlēšanos iegādāties kādas preces un pakalpojuma vienu vai citu daudzumu nosaka vairāki apstākļi. Galvenie ir šādi: cena, radniecīgu preču cenas, ienākums, sagaidāmās cenas nākotnē, iedzīvotāju skaits, gaume – kurai precei tik dota priekšroka. Visus minētos apstākļus, kas ietekmē pircēju nodomus nosacīti var iedalīt cenas un ārpuscenas faktoros. Piprasījuma likums izskaidro, kā cenu izmaiņas ietekmē uz preces pieprasīto daudzumu. Likums ir tāds: ja citi nasacījumi paliek nemainīgi, bet kāda produkta cena pieaug, tad tā pieprasītais daudzums samazinās. Un otrādi, ja citi nosacījumi paliek nemainīgi, bet kāda produkta cena samazinās, tad tā pieprasītais daudzums pieaug.1
Reālajā dzīvē darbojas ļoti daudz ārpuscenas faktoru, kas ietekmē cilvēku nodomus pirkt, un tas izmaina pieprasījuma liknes stāvokli. Tie ir šādi:
• Patērētāju ienākumu izmaiņas, kas atbilstoši ietekmē pieprasījuma izmaiņas (parasti pieprasījums pieaug pēc tā saucamajām normālajām precēm, bet pēc mazvērtīgākām precēm pieprasījums var arī samazināties;
• Radniecīgas jeb aizvietotājpreces cena;
• Kopā lietojamo jeb komplektējošo preču cenas, kas ir savstarpēji saistītas;
• Patērētāju gaume – kurai precei tiek dota priekšroka, reklāma un preču kvalitāte;
• Pircēju skaits, ko nasaka demogrāfiskā situācija valstī;
• Gaidāmās cenu izmaiņas nākotnē sakarā ar inflācijas gaidām un nodokļu likmēm;
• Klimatiskie apstākļi;
• Valdības administratīvie pasākumi – resursu limitēšana, patēriņa priekšmetu normēšana u.c.

Autora komentārsAtvērt
Atlants