-
Personības attīstības un socializācijas mijsakarība psiholoģijā
Tāpēc cilvēks vienmēr ir ceļā uz sevi. Šo ceļu nevar apiet, un tā sim¬bols ir kvadrāts aplī vai mandala.
Bērnībā saņemtā ģimenes audzināšana lielā mērā nosaka to, vai cilvēks kļūs par pilnvērtīgu personību vai tikumisku kropli. Problēmas rada tas, ka bieži vien bērnus audzina pieaugušie, kas paši vēl nav izveidojušies kā personības. Cilvēks ir tālu no pilnības un, savas nepilnības apziņas mākts, viņš uzņemas bērna audzināšanu, nereti mierinot sevi ar domu, ka to, kas netika veikts viņa audzināšanā, var izlabot, audzinot nākamās paaudzes. K. Jungs brīdina, ka šis uzskats ir maldīgs, jo nevar bērnā izlabot tās kļūdas, kuras pieaugušie paši pieļauj. Bērni nav tik dumji, kā nereti iedomājas pieaugušie. Viņi nojauš, kas ir īsts un kas ir viltots. Vecākiem un cilvēkiem, kas nodarbojas ar audzināšanu, pirmkārt, jāpārvar savas nepilnības.
Pēc K. Junga domām psiholoģiskais mantojums no iepriekšējām paaudzēm atrodas cilvēka “kolektīvajā bezapziņā”, kas zināmā mērā tad arī nosaka to, kā cilvēks rīkosies.
K. Jungs ieteica vecākiem 3 svarīgas lietas, kas nav zaudējušas aktualitāti arī mūsdienās:
• neizvairīties no savas dzīves dvēseliskajām problēmām, melīgi manipulējot un mākslīgi saglabājot savu neapzināto stāvokli;
• godīgi pieņemt grūtības, izgaismot savas dvēseles tumšos kaktus;
• atzīt savus maldus, atklāties kādam saprotošam cilvēkam.
…
Tāpat kā ir dažādi uzskati par personību psiholoģijā, ir arī dažādi viedokļi par psihes attīstības virzītājspēkiem. Psihologi atzīst, ka psiholoģijā pastāv arī personības traktējuma problēma. Parasti par personības attīstību sāk runāt trīsgadīga bērna krīzē, kad bērns sāk aktīvi pretoties pieaugušā mēģinājumiem viņu vadīt. Personības attīstību ir pētījuši visi vadošie pasaules psihologi. Personības attīstībai jeb vecumposmu ciklam ir definētas dažādas versijas, kas tomēr vairāk vai mazāk sakrīt. Atkarībā no apstākļiem un audzināšanas, kas konkrētajā dzīves periodā piedzīvoti, personība iegūst sociāli pieņemamas, veselumu stiprinošas iezīmes, vērtības, ievirzes vai arī tieši otrādi – iestrēgst attīstībā vai iegūst iezīmes, kas apdraud harmonisku funkcionēšanu (attīstību). Veiksmīgas socializācijas laikā indivīdam ir jāpanāk iekšēja saskaņa ar sabiedrības morāli, vērtībām, normām – pilnvērtīga kultūras internalizācija.