-
Fizisko aktivitāšu ietekme uz skolēnu mācību rezultātiem sākumskolā
Diplomdarbs49 Anatomija, veselība, medicīna, higiēna, Pedagoģija, Psiholoģija
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
IEVADS | 5 | |
1. | SĀKUMSKOLAS SKOLĒNU PSIHOLOĢISKĀS UN FIZISKĀS ATTĪSTĪBAS RAKSTUROJUMS | 7 |
1.1. | Skolēnu fizisko īpašību raksturojums | 7 |
1.2. | Psiholoģisko īpašību raksturojums | 10 |
1.3. | Kustību prasmju attīstība, sensitīvie periodi | 12 |
2. | FIZISKĀS AKTIVITĀTES UN VESELĪBAS MĀCĪBU STANDARTA ANALĪZE SĀKUMSKOLĀ | 16 |
2.1. | Fizisko aktivitāšu raksturojums sākumskolā | 16 |
2.2. | Veselības un fizisko aktivitāšu mācību standarts | 18 |
2.3. | Skola 2030 raksturojums fiziskās aktivitātes un veselības mācību standarta ietvaros | 19 |
3. | “SPORTO VISA KLASE” RAKSTUROJUMS | 22 |
3.1. | “Sporto visa klase” nepieciešamība | 23 |
4. | EMPĪRISKS PĒTĪJUMS PAR “SPORTO VISA KLASE” SĀKUMSKOLĀ | 25 |
4.1. | Pētījuma metodoloģiskais raksturojums | 25 |
4.2. | Mācību rezultātu analīze sākumskolā | 26 |
4.3. | Nozīmība mācību rezultātiem | 34 |
4.4. | Ekspertu aptaujas datu par fizisko aktivitāšu ietekmi uz mācību rezultātiem apkopojums un analīze | 35 |
SECINĀJUMI UN PRIEKŠLIKUMI | 40 | |
IZMANTOTĀS LITERATŪRAS SARAKSTS | 42 | |
PIELIKUMI | 47 |
Sports ir ne tikai labs veids, kā uzturēt bērnu ķermeni veselīgu, bet arī sniedz psiholoģiskas priekšrocības un māca bērniem svarīgas dzīves prasmes. Organizētām sporta aktivitātēm bērniem ir daudz psiholoģisku un sociālu priekšrocību – pat vairāk, nekā fiziskām aktivitātēm spēļu laikā. Pētnieki uzskata, ka tas ir tāpēc, ka bērni gūst iemaņas un pozitīvu iespaidu no sociālajiem aspektiem, kas saistīti ar atrašanos komandā, kā arī no citu bērnu un pieaugušo iesaistīšanās (Stangor, 2019).
Fiziskās aktivitātes palīdz bērniem iemācīties kontrolēt savas emocijas un izvairīties no negatīvām emocijām pareizā veidā. Tas arī palīdz bērniem attīstīt pacietību un saprast, ka prasmju uzlabošanai var būt nepieciešama liela prakse. Pēc tam bērni var attīstīt tādas prasmes kā neatlaidība un izturība citās savas dzīves jomās, tostarp klasē, skolā un citos ar sportu nesaistītos hobijos (Prysiazhniuk, 2022)…
Fiziskā attīstība ir svarīga bērnu veselībai, kognitīvajai attīstībai, motorajām un sociālajām prasmēm, un emocionālajai labklājībai. Regulāru fizisko aktivitāšu veicināšana un iespēju nodrošināšana bērniem iesaistīties dažādās fiziskās aktivitātēs var palīdzēt attīstīt un uzlabot viņu mācību sniegumus. Pētījuma tēma ir “Fizisko aktivitāšu ietekme uz skolēnu mācību rezultātiem sākumskolā”. Pētījuma mērķis: Pētīt un analizēt fizisko aktivitāšu ietekmi uz mācību rezultātiem sākumskolā. Pētījumā autore analizē mācību rezultātus sākumskolas skolēniem, kuriem sporta stundas notiek katru dienu un salīdzina tos ar skolēniem, kuriem sports ir divas reizes nedēļā. Autore arī veic ekspertu aptauju, lai uzzinātu viņu viedokli par fizisko aktivitāšu ietekmi uz mācību rezultātiem sākumskolā. Pamatojoties uz secinājumiem autore konstatē, ka diplomdarba mērķis “Pētīt un analizēt fizisko aktivitāšu ietekmi uz mācību rezultātiem sākumskolā” tika sasniegts un izvirzītā hipotēze “Tie sākumskolas skolēni, kuri regulāri sporto un nodarbojas ar fiziskām aktivitātēm, sasniedz augstākus rezultātus mācībās” apstiprinājās.