-
Cilvēkresursu motivācija
Ceļā uz vēlamo panākumu gūšanu, nepietiek tikai ar plašām tehniskajām zināšanām un augstu inteliģences koeficientu (IQ). Ļoti svarīga ir arī emocionālā inteliģence (EQ). Praksē bieži sastopami gadījumi, kad cilvēki ar ļoti augstu tehnisko un profesionālo kompetenci nespēj būt vadītāji. Pie vainas varētu būt neprasme plānot, organizēt un kontrolēt resursu izmantošanu. Taču pie vainas var būt arī neprasme veidot personīgo saskarsmi ar kolēģiem. Šīs problēmas sakne var būt nespēja saprast un novērtēt savas un citu cilvēku emocijas. Citiem vārdiem sakot –cilvēkam ir nepietiekami augsts emocionālās inteliģences līmenis.
Daniels Golemans uzskatīja emocionālo inteliģenci par vitāli svarīgu līdera īpašību. Viņa veiktie pētījumi parādīja, ka visiem izciliem līderiem ir viena kopīga izšķiroša īpašība -emocionālā inteliģence. Īpaši svarīga tā ir tieši augstākā līmeņa vadītājiem, kuru tehniskajām iemaņām nav tik liela nozīme.
Pētījumi, ko veicis kāds cits pētnieks -Deivids Maklelands (ievērojamais Amerikāņu cilvēku uzvedības un uzņēmumu darba eksperts), parādīja, ka emocionālā inteliģence ir ne tikai viena no izcilu līderu īpašībām, bet arī cieši saistīta ar viņu veiksmīgo darbību. D. Maklelands konstatēja, ka gadījumos, kad augstākā līmeņa menedžeriem bija pietiekama emocionālā inteliģence, viņu pakļautībā esošās nodaļas plānoto gada peļņu pārsniedza par 20%. Pretēji tam -nodaļas, kuru vadītājiem bija zems emocionālās inteliģences līmenis, neizpildīja plānu par gandrīz tādu pašu skaitli.
…
Eseja par to, ka tieši emocijas, nevis alga, ir cilvēkresursus motivējošais un virzošais spēks. Dažkārt atšķirība darbinieku darba ražīgumā nav atkarīga no to prasmēm un zināšanām. Visa pamatā ir viņu emocionālais stāvoklis veicot šo darbu. Viss ir gaužām vienkārši: ja cilvēks patiesi vēlas darīt savu darbu labi un kvalitatīvi, tad tā viņš to arī dara, un pretēji: ja nevēlas, tad nestrādā ar pilnu jaudu, neizmanto visu savu potenciālu. Motivācijas galvenais uzdevums ir darīt visu, lai cilvēks GRIBĒTU strādāt labi.