Vērtējums:
Publicēts: 28.09.2009.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: 3 vienības
Atsauces: Ir
  • Eseja 'Hamurapi likumdošanas atziņas kriminoloģiskās domas izveides kontekstā', 1.
  • Eseja 'Hamurapi likumdošanas atziņas kriminoloģiskās domas izveides kontekstā', 2.
  • Eseja 'Hamurapi likumdošanas atziņas kriminoloģiskās domas izveides kontekstā', 3.
  • Eseja 'Hamurapi likumdošanas atziņas kriminoloģiskās domas izveides kontekstā', 4.
Darba fragmentsAizvērt

Tāpat kā citas sociālās zinātnes par sabiedrību ir veidojušās vairākus gadu tūkstošus, tā arī kriminoloģija ir attīstījusies cauri laikiem, izejot sarežģītu un smagu kriminoloģiskās domas evolūcijas posmu (1, 21.). Kā šīs domas izveides veicinātājs varētu būt arī Senās Babilonijas valdnieks Hamurapi, izveidojot likumu kodeksu ap 1750.g. pr.Kr.(2, 6). Hamurapi likumi veidoti uz gadu tūkstošiem vecas juridiskās tradīciju bāzes, par pamatu ņemot gadsimtiem reģionā piemērotās tiesības. Tiesību normu stabilitātes un nemainības principa dēļ daudzi juridiskie jautājumi nav regulēti Hamurapi likumos, jo tos jau regulēja spēkā esošās paražas un iepriekšpieņemtie likumi. Hamurapi kodeksā, skatot no mūsdienu iedalījuma, ir ietvertas gan materiālās, gan procesuālās normas, tāpat kā civilās tiesības un kriminālās tiesības. Likums sastāvs no 282 pantiem, taču oriģinālajā tekstā nepastāv nekādas numerācijas (3, 32).
Krimināltiesību jomā Hamurapi likumi izceļas ar lielu bardzību, lai gan noziegumu daudzveidība Senajā Babilonā nebija tik liela kā mūsdienās. Daudzos nežēlīgos sodus izskaidro fakts, ka valsts ar visu bardzību vērsās pret noziedznieku, aizsargājot likumpaklausīgos (3, 33). Arī mūsdienās valsts cenšas aizsargāt savus pilsoņus, kuri ir paklausīgi likumam. …

Atlants